تکنولوژی

راه حل ایلان ماسک برای نجات نوجوانان تایلندی

به دنبال گرفتار شدن ۱۲ نوجوان فوتبالیست در یک غار در تایلند از حدود ۱۵ روز قبل ایلان ماسک اعلام کرده که در حال ساخت یک زیردریایی کوچک در شرکت‌های SpaceX  و Boring برای نجات آن‌هاست. 

ایلان ماسک اعلام کرده کار ساخت این زیردریایی که برای حمل کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد هشت ساعت زمان می‌برد در عین حال حمل این زیردریایی از لوس آنجلس به تایلند نیز ۱۷ ساعت طول می‌کشد. 

شرکت اسپیس ایکس یکی از موفق‌ترین شرکتها در زمینه ساخت و پرتاب فضاپیما به شمار می‌رود و شرکت Boring هم از بزرگترین شرکت‌های حفاری در جهان است. ایلان ماسک در هر دوشرکت سهامدار است. 

این ۱۲ نوجوان بین ۱۱ تا ۱۶ ساله به همراه مربی ۲۵ ساله خود بعد از تمرین فوتبال به داخل این غار رفته بودند که ناگهان به دلیل سیلاب در این غار گرفتار شدند. حدود چند روز قبل غواص‌ها این نوجوانان را در بخشی از غار پیدا کردند اما مسیر دسترسی به آن‌ها صرفا از طریق ساعت‌ها غواصی کردن ممکن بود به همین دلیل عملیات نجات آن‌ها با ریسک‌های زیادی همراه است. از روز گذشته ده‌ها غواص عملیات نجات این بچه ها را آغاز کرده‌اند که بر اساس آن بچه‌ها باید برای مدت زیادی غواصی کنند و همین ریسک بالایی برای آن‌ها دارد.

ایلان ماسک از چند روز قبل در توییتر این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و گفته بود تلاشش را برای نجات این کودکان انجام خواهد داد او ابتدا از حفر غار صحبت کرده بود اما بعدا از ساخت زیردریایی کوچکی برای حمل کودکان خبر داده است. هرچند با توجه به آغاز شدن عملیات نجات کودکان احتمالا این زیردریایی در زمان مورد نظر به تایلند نخواهد رسید اما  ماسک با جدیت این پروژه را ادامه می‌دهد. 

ایده ایلان ماسک تغییر یک قطعه از موشک فالکون ایکس به زیردریایی است که هم اکنون در این راکت به عنوان محفظه  حمل اکسیژن مایع استفاده می‌شود. با توجه به مسافت زیاد این زیردریایی قادر به حمل یک نفر به طور سالم از اعماق غار و از زیر آب به بیرون آن است.

ماسک ویدیویی را از تست این زیردریایی در یک دبیرستان در لوس آنجلس منتشر کرد.

البته ممکن است نیازی به این زیردریایی پیش نیاید چراکه در حال حاضر تیم امداد و نجات به کمک غواصان  چهارکودک را سالم از این غار خارج کرده‌اند با این حال امکان بارش باران و رویدادهای ناشناخته دیگری وجود دارد و به همین دلیل زیردریایی کوچک ایلان ماسک در صورت رسیدن به محل حادثه شانس نجات دادن برخی از کودکان را دارد.

اقدام ایلان ماسک با استقبال بسیاری در فضای خبری و تکنولوژی جهان روبه رو شده و بسیاری آن را  نشانه‌ای از توجه صنعت تکنولوژی به رویدادها و مصیبت‌های فعلی جهان دانسته‌اند آن هم در عرصه‌ای که شرکتهایی چون اسپیس ایکس و کارآفرینانی چون ایلان ماسک آینده را نشانه گرفته‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا