تکنولوژی

نگاهی به مراسم افتتاحیه TGC2018

رویداد TGC 2018 دقایقی پیش در سالن اصلی همایش‌های صدا و سیما رسما شروع شد. در مراسم افتتاحیه این رویداد حسن کریمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان نفر اول صحبت‌های خود را آغاز کرد. او با اشاره به 3 استراتژی مهم برای موفقیت بازی‌های ایرانی گفت: بازی‌های رایانه‌ای امروزه بدون مرز هستند و هیچ کشوری نمی‌تواند مانع پیشرفت و گسترش آنها بشود. کریمی در ادامه گفت بازی‌سازی در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که با وجود همه محدودیت‌های سال‌های اخیر بزرگترین بازیگر این صنعت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم. مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: «موفقیت‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور را مدیون بازی‌سازانی هستیم که با زبان بازی با مردم کشورشان صحبت کردند و امروز با همین زبان آماده صحبت با سایر کشورهای دنیا هستند». کریمی همچنین به بازی‌سازان گفت: شما در این راه تنها نیستید. افقی که بنیاد با کمک شما تصور کرده روشن است و می‌خواهیم سهم حداکثری از بازار داخل و بازارهای جهانی داشته باشیم و موفقیت خود را به عنوان بزرگترین تولیدکننده بازی در خاورمیانه و شمال آفریقا حفظ کنیم که در این راه 3 استراتژی اساسی را بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دنبال خواهد کرد.

اولین استراتژی بنیاد تقویت صنعت داخلی است. صنعت بازی‌سازی ما به حمایت‌های مالی و غیرمالی شفاف و آموزش‌های حرفه‌ای نیاز دارد. شما می‌توانید در TGC به غرفه همگرا سر بزنید و با سیستم جامع و شفاف بنیاد برای تقویت این صنعت آشنا شوید. بیش از یک سال برای طراحی این سامانه وقت صرف شده و تا 3 هفته دیگر شروع به کار می‌کند. مدیرعامل بنیاد گفت: برگزاری دوره مشترک بین‌المللی و اعزام تیم‌های ایرانی به رویدادهای خارجی را امسال با جدیت پیگیری می‌کنیم. استراتژی دوم بنیاد هم بین‌المللی کردن صنعت بازی‌‌های رایانه‌ای در کنار حفظ هویت بومی است و همچنین تبلور این استراتژی در برگزاری TGC مشخص است. کریمی با امیدواری به آینده گفت بازی‌سازان ایرانی ضمن استفاده از کنفرانس‌هایی که در این 2 روز ارائه می‌شود با سخنرانان بین‌المللی آشنا شده و شبکه سازی لازم برای اشتراک گذاشتن دانش را شکل دهند چرا که موفق‌ترین شرکت‌ها در صنعت بازی‌های رایانه‌ای آنهایی هستند که شبکه بزرگی از متخصصان داخلی و خارجی را دارند. کریمی همچنین تأکید کرد که بدون ورود به بازارهای جهانی صنعت بازی‌سازی ما کم فروغ خواهد بود و وقت آن است که موفقیت‌هایمان در انتشار بازی‌های خارجی را چند برابر کنیم. اکنون این فرصت برای بازی‌سازان ایرانی فراهم شده که بازی‌هایشان را در TGC به بیش از 20 ناشر بین‌المللی و 50 سخنران خارجی معرفی کنند. در پایان هم مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای استراتژی سوم را محافظت از بازارهای داخلی عنوان کرد و گفت وظیفه داریم برای بازی‌سازان داخلی در رقابت با بازی‌های خارجی مزیت رقابت ایجاد کنیم و در این راه از بازی‌های خارجی 10 درصد عوارض گرفته شده و به رشد توسعه کیفیت پروژه‌های ایرانی اختصاص داده خواهد شد.

در ادامه کیت ادواردز (Kate Edwards) رئیس پیشین انجمن بازی‌سازان که یکی از حامیان این صنعت بزرگ است گفت: دیگر موقعیت و مرز در جهان بی‌معنی است و شما در هر جایی که باشید می‌توانید به کمک دانش بازی‌سازی  فعالیت خود را گسترش دهید. او در ادامه گفت: من در سفرهای متعددی که داشتم برنامه‌نویسان زیادی را دیده‌ام که به وسیله ارتباطات موجود در جهان یاد گرفته‌اند چگونه بازی بسازند و آن را منتشر کنند. رئیس پیشین انجمن بازی‌سازان جهان نبوغ در این زمینه را حائز اهمیت دانست و گفت: مهم نیست در چه منطقه‌ای در دنیا واقع شده باشید، نبوغ راهش را پیدا می‌کند. ادواردز همچنین گفت ایران باستان خواستگاه بسیاری از بازی‌ها بوده و مثال‌های زیادی در این زمینه از تمدن کهن ایرانی وجود دارد. ادواردز گفت ایران از نبوغ بالایی در بازی سازی برخردار بوده است و بازی‌های اولیه فراوانی را ساخته است. شما بازی‌سازان جوان هم می‌توانید از شخصیت‌های تاریخی خود مثل کوروش و آرش بازی بسازید. ممکن است شما آرش کمانگیر یا کورش را به خوبی بشناسید اما مردم دنیا این بزرگ‌مردان را نمی‌شناسند و این داستان‌ها برای آنها بسیار جالب خواهد بود. به نظر من شما باید مانند بازی سازان چینی براساس فرهنگ خود بازی بسازید و فرهنگ را منبع مهمی برای الهام گرفتن در ساخت بازی‌ بدانید.

او در ادامه گفت: در بازی‌سازی خودتان باشید و براساس توانایی‌های خودتان عمل کنید. اینکه با دیگران و یا بزرگان این صنعت متفاوت باشی به معنی ضعف شما نیست. چون یک بازی ساده‌ طراحی شده یا گرافیک شبیه به واقعیت ندارد دلیل بر این نیست که این بازی ضعیف است. برای مثال تصویری که در پایین می‌بینید تصویر دو بازی موفق است و هیچکدام به دیگری برتری ندارد و فقط متفاوت هستند. به گفته این کارشناس قدرت اقتصادی بازی‌سازی و میزان درآمدزایی در این صنعت بسیار بالاست و امروزه ویدئو بازی‌ها پولسازی‌شان از تمام ورزش‌های دنیا بیشتر است. کار بازی‌سازی بسیار مهم است چون در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرگذاری فوق‌العاده‌ای دارند.

منبع : آی‎تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا