تکنولوژی

۲۲ مهارت لازم برای یک Full-Stack Marketer

نام نویسنده: مصطفی لامعی

حتما واژه Full-Stack developer را شنیده‌اید. فردی که این توانایی را داشته باشد باید بتواند تمام کار توسعه نرم‌افزار را انجام دهد. یعنی این توانایی را دارد که در همه سطوح مربوط به توسعه نرم‌افزار فعالیت کند. با توسعه روز‌افزون جامعه کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها، عمدتا به دلیل کمبود منابع، استفاده از این افراد به شدت افزایش یافت. افرادی چند وجهی که دارای شخصیت ‌خاصی هم بودند و خیلی برایشان فرقی نمی‌کرد که در حال انجام چه کاری هستند و فقط این برایشان مهم بود که مسئله را حل کنند.

با گذشت زمان استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های دیگری از جمله در حوزه بازاریابی به افرادی نیاز پیدا کردند که همانند Full-Stack developer ها بتوانند در همه بخشهای بازاریابی فعالیت کنند و مسائل مختلفی را در این حوزه حل کنند. به مرور زمان افرادی پای به دنیای بازاریابی گذاشتند که پیش‌ زمینه مهندسی داشتند و به دلیل فعالیت عمده آنها در فضای فن‌آوری و مهندسی، با استفاده از رویکردهای فن‌آوری محور شروع به حل کردن مسائل مربوط به بازاریابی کردند. این افراد با نام هکر رشد (Growth Hacker) معرفی شدند که البته هم اکنون هم فعالیت می‌کنند.

به مرور زمان مسئله بازاریابی داده محور (Data driven marketing) مطرح شد. حالا افرادی که در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کردند بیشتر مانند برنامه‌نویسها و مهندسین با موضوع بازاریابی برخورد می‌کردند. البته باید به این موضوع هم دقت کرد که این افراد در استفاده از هر دو طرف مغز خود توانایی بسیار زیادی دارند چون بازاریابی علاوه بر دانش نیاز به خلاقیت دارد.

برای تبدیل شدن به یک ‌Full-Stack marketer باید مهارتهای بسیاری را فرا گرفت که در ادامه لیستی که وید فاستر موسس زاپیر پیشنهاد کرده را بررسی می‌کنیم:

  1. مناسب‌ سازی برای موتورهای جستجو SEO
    این مهارت یکی از مهم‌ترین و شاید اولین مهارت هایی است که یک علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ باید فرا بگیرد. با استفاده از این دانش خواهید آموخت که چگونه می‌توانید سایت خود را برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مناسب‌ سازی کنید.

  2. نوشتن متون تبلیغاتی یا (Copywriting)
    باید بیاموزید که چگونه متونی بنویسید که توسط مردم خوانده شود. نوشتن تیترهای جذاب یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در این بخش خواهید آموخت.

  3. تبلیغات یا Paid Advertising
    تسلط کافی بر روی پلت‌فرم‌های خرید تبلیغات مثل google adwords بسیار مهم است.

  4. ایمیل مارکتینگ
    یک Full-Stack marketer باید بتواند با استفاده از روشهای اخلاقی و تکنیک‌های Permission Marketing آدرسهای ایمیل مربوط به مخاطبین را جمع کرده و از این طریق با آنها ارتباط موثر برقرار کند.

  5. رسانه‌های اجتماعی
    درک درست از روش ایجاد یک اجتماع مجازی و برقراری ارتباط با مخاطبین در سطح رسانه‌های اجتماعی. داشتن درک درستی از محتوی وایرال و همچنین روش برقراری ارتباط با اینفلوينسرها بسیار مهم است.

  6. تعریف موقعیت در بازار یا Positioning
    باید بتواند موقعیت محصول خود را نسبت به محصولات مشابه در بازار تعیین کند. باید روش جذب بهترین مخاطب برای محصولاتش را بداند.

  7. بازاریابی در محصول یا In Product Marketing
    فهمیدن اینکه چرا مردم از محصول شما استفاده می‌کنند و چطور می‌توان این استفاده را بیشتر کرد.

  8. روابط عمومی
    بداند که چگونه می‌تواند توجه اهالی رسانه و وبلاگ‌نویسان را جلب کند. بتواند به مرور زمان ارتباطاتش را قوی کند تا همیشه پوشش رسانه‌ای داشته باشد.

  9. بازاریابی محتوا محور
    توانایی تولید محتوای مربوط به محصولاتش را داشته باشد. باید بتواند با این کار میزان استقبال مخاطبان از محصولاتش را افزایش دهد.

  10. وبلاگ‌نویسی
    وبلاگ‌نویسی هم یکی از انواع تولید محتوا است. باید بتوانید مرتب پست‌های وبلاگ بنویسید و بدینوسیله مخاطب را جذب کنید.

  11. نقل داستان
    از مهمترین مهارتها در بازاریابی توانایی نقل داستان است. بشر از اول خلقت هم همه دانش و آموخته‌های خود را با داستان به نسل‌های بعدی منتقل می‌کرده است.

  12. بازاریابی در چرخه عمر
    این کار معمولا توسط ارسال ایمیل برای افرادی که علاقه‌مندی خود را قبلا اعلام کرده‌اند و در مرحله خاصی از چرخه فروش هستند انجام می‌شود. اگر این کار به درستی انجام شود گاها تا ۱۰ درصد و یا بیشتر هم موجب افزایش فروش می‌شود.

  13. بازاریابی در اپ استور
    بازاریابی محصول در اپ استورهای مختلف چیزی است که باید به خوبی در آن مهارت پیدا کنید. این استورها به شما این امکان را می‌دهند که محصولات خود را به سرعت در اختیار میلیونها نفر قرار دهید.

  14. آمار و ارقام
    یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ امکان اندازه‌گیری میزان اثر بخشی فعالیت‌های بازاریابی مختلف است. به همین دلیل باید بتوانید بر ابزارهای آمارگیری تسلط پیدا کرده و این آمار را تحلیل کنید.

  15. A/B تست
    یک دیجیتال مارکتر باید بتواند با استفاده از بازخوردهای دریافتی کار خود را بهبود ببخشد. یکی از راه‌کارها برای دریافت بازخورد استفاده از A/B تست است.

  16. بهینه‌سازی صفحات فرود
    باید بتوانید با تغییر دادن اجزای یک صفحه فرود نتایج حاصل از آن را بهبود ببخشید.

  17. HTML/CSS/Javascript
    باید بتوانید خودتان تغییرات فنی لازم را در برخی از پروژه‌ها بدهید. گاهی نیازی نیست که در انتظار تیم فنی باشید. آموختن این مهارتها نیز در سطح نیاز یک دیجیتال مارکتر کار بسیار ساده‌ای است.

  18. پشتیبانی از مشتریان
    بازاریابها باید همیشه با مشتری در ارتباط باشند و هیچ راهی بهتر از پشتیبانی برای انجام دادن این کار وجود ندارد. بازاریابی که نتواند با استفاده از انواع ابزارهای ارتباطی با مشتری در ارتباط باشد کاری را از پیش نخواهد برد.

  19. ارائه کردن یا Pitching
    هر بازاریابی باید همیشه در حال ارايه کردن باشد. گاهی برای راضی کردن یک وبلاگ نویس برای انتشار پست مهمانش و گاهی هم برای راضی کردن برگزار کننده سمینار برای سخنرانی کردن. ارائه کردن یک مهارت ضروری برای یک بازاریاب است.

  20. پخش
    تولید محتوا خوب است ولی باید کاری کردن که این محتوا در بسترهای مختلف پخش شده و توسط مخاطب دیده شود. یک بازاریاب باید بتواند بسترهای مناسب برای پخش محتوا را پیدا کند.

  21. توسعه کسب‌وکار
    توسعه کسب‌وکار هنر شریک شدن با یک شرکت دیگر به شکلی است که به رشد هر دو کمک کند. این کار بسیار سخت است و چیزی فراتر از یک قرارداد فروش است.

 

مهارت پیدا کردن در هر کدام از این ۲۱ مورد نیاز به سالها تلاش و کار جدی دارد اما لازم نیست نگران این موضوع باشید. کافیست با مهارت در یک یا دو مورد کار را شروع کنید و به مرور زمان به دانش مورد نیاز در همه قسمت ها دست پیدا خواهید کرد. نکته مهم این است که هیچ چیزی مانند کار عملی نمی‌تواند به شما در آموختن این مهارت‌ها کمک کند.

 


درباره نویسنده:‌

مصطفی لامعی متخصص طراحی و اجرای استراتژی دیجیتال است. او خدمات مختلفی را برای برندهایی همچون کاله و زرین‌پال ارائه کرده و است و سعی دارد تا این دانش را از طریق سایت خود با دیگر علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به اشتراک بگذارد. می‌توانید نوشته‌های او را در سایتش بخوانید. 

 

منبع : آی‌تی‌ایران

یک دیدگاه

  1. سلام خیلی زیبا و شیوا در مورد دیجیتال مارکتینگ محتوا می نویسید – خیلی اتفاقی از گوگل وارد سایت شما شدم و این قدر خوب نوشتید که ایده ای زیادی برای مقاله نویسی از مقاله های شما برداشتم و همچنین الگو برداری از رابطه کاربری سایت شما به ذهنم رسید . منم به شاگردی از اساتیدی مثل شما سایتی راه اندازی کردم حتما نظرات خودتان مرا راهنمایی کنید . و یک مقاله در مورد چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم تهیه کردم.
    http://dmshop.ir/dm/
    تشکر از مقاله های عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا