تکنولوژی

برنامه‌نویسان گیت‌هاب به مایکروسافت اعتماد کردند

چند هفته پیش بود که مایکروسافت اعلام کرد قصد دارد پلتفرم گیت‌هاب را که بزرگترین منبع کدهای برنامه نویسی در دنیا محسوب می‌شود به قیمت 7.5 میلیارد دلار خریداری کند. توضیح اهمیت بالای گیت‌هاب برای جامعه برنامه‌نویسان در سراسر دنیا بسیار کار ساده‌ای است چراکه این سرویس در حال حاضر بیش از 28 میلیون کاربر دارد و حاوی 85 میلیون پروژه برنامه‌نویسی در زمینه‌های مختلف و مرتبط با پلتفرم شرکت‌های مهمی از جمله اپل، گوگل، آمازون، والمارت، فیسبوک و حتی دولت آمریکا است. ضمنا بیشتر این پروژه‌ها به صورت منبع باز (اوپن سورس) برای برنامه‌نویسان در دسترس قرار گرفته‌اند.

پس از خریداری شدن گیت‌هاب توسط مایکروسافت، آمار نشان می‌داد که مهاجرت برنامه‌نویسان و پروژه‌های برنامه‌نویسی آنها از پلتفرم گیت‌هاب به سرویس‌های رقیب با افزایش 10 برابری همراه بوده است. با این حال اخبار جدید نشان می‌دهد اکثریت برنامه‌نویسان گیت‌هاب قصد دارند حداقل یک فرصت را به مایکروسافت برای اثبات صداقت گفته‌هایش بدهند.

«کرت ساسمن» یکی از مدیران فنی برنامه‌نویسی مشهور در سخنرانی روز گذشته خود در جریان کنفرانس «Open Source Bridge» گفت: «مایکروسافت در گذشته اقدامات ضد رقابتی از خود نشان داده بود اما در چند سال اخیر این کمپانی قدم‌های مهمی در زمینه گسترش دنیای اوپن سورس برداشته‌ است. من در این مدت جایگزین‌های گیت‌هاب را امتحان کرده‌ام اما با این حال به آینده مایکروسافت و گیت‌هاب همچنان امیدوارم و باز هم گیت‌هاب را به‌عنوان گزینه اصلی به برنامه نویسان سراسر دنیا پیشنهاد می‌کنم. این سرویس همچنان قابل اعتماد، با ثبات و دارای پشتیبانی بسیار خوبی است.»

«نت فریدمن» مدیرعامل جدید گیت‌هاب هم در جلسه پرسش و پاسخ آنلاینی که 3 هفته پیش در وبسایت ردیت برگزار شد گفت تعداد کاربرانی که از پلتفرم گیت‌هاب پس از خریداری شدن توسط مایکروسافت کوچ کرده‌اند خیلی چشمگیر و نگران کننده نبوده است و اکثر کاربران همچنان گیت‌هاب را به هر سرویس دیگری ترجیح می‌دهند.

«ادریسا» یکی از برنامه‌‌نویسان معروف و برگزارکننده کنفرانس‌های متبط با فریم ورک برنامه‌نویسی «Django» هم می‌گوید: «شاید 5 سال پیش از شنیدن خبر فروش گیت‌هاب به مایکروسافت وحشت زده می‌شدم اما حالا اینطور نیست چرا که مایکروسافت در این چند سال به جای تضعیف جامعه برنامه نویسان و اوپن سورس‌ها، بیشتر به فکر تشویق و تقویت آنها بوده است. به‌طور مثال مایکروسافت در این چند سال پشتیبانی از ابزار لینوکس را هم به ویندوز 10 اضافه کرده که نکته امیدوار کننده‌ای محسوب می‌شود. امروزه شاهد این هستیم که نه تنها برنامه نویسان همچنان از گیت‌هاب و خدمات مایکروسافت استفاده می‌کنند بلکه تکنولوژی‌های مایکروسافت را به دیگر برنامه نویسان هم پیشنهاد می‌کنند. بنابراین می‌توان همچنان به استفاده از سرویس گیت‌هاب امیدوار بود.»

البته مایکروسافت نباید خیلی از داشتن این کاربران خوشحال باشد چراکه برخی از دارندگان منابع بزرگ اوپن سورس اعلام کرده‌اند قصد دارند از پلتفرم گیت‌هاب خارج شود چون این دسته از افراد معتقدند مایکروسافت به دنبال ایجاد انحصار در حفظ و ارائه کدهای اوپن سورس به برنامه‌نویسان است. از طرف دیگر سرویس‌های رقیب گیت‌هاب نیز می‌گویند که این دسته از نگرانی‌های برنامه نویسان باعث پیشرفت آنها و جذب هرچه بیشتر کاربر توسط آنها شده است. برای مثال سرویس رقیب گیت‌هاب یعنی «SourceForge» اعلام کرده در طی 3 هفته پس از اعلام خبر فروش گیت‌هاب به مایکروسافت، جذب کاربر توسط این پلتفرم با افزایش 500 درصدی همراه شده و این میزان در حال حاضر در مقایسه با قبل از به خدمت گرفته شدن گیت‌هاب توسط مایکروسافت به 250 درصد کاهش پیدا کرده است. باید توجه داشت که این افرادی که گیت‌هاب را ترک کردند تعداد قابل توجهی نیستند و این یعنی مایکروسافت می‌تواند با برنامه ریزی مناسب اعتماد افرادی که در گیت‌هاب باقی مانده‌اند را جلب کند و در آینده نزدیک هم تعداد کاربران را بیشتر کند و حتی کوچ کنندگان را هم به این سرویس برگرداند.

حال با اینکه مایکروسافت اعلام کرده قصد ندارد رویه استفاد از خدمات گیت‌هاب برای برنامه نویسان را تغییر دهد و اکثر برنامه‌نویسان یک شانس مجدد به این شرکت داده‌اند، اما در صورتی که این کمپانی ذره‌ای کوتاهی از خود نشان دهد و برنامه‌نویسان گیت‌هاب را تحت فشار بگذارد، مطمئنا شاهد کوچ درصد عظیمی از برنامه‌نویسان و کدهای اوپن سورس از این پلتفرم به سرویس‌های رقیب گیت‌هاب خواهد بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا