تکنولوژی

مایکروسافت، گیت‌هاب را 7.5 میلیارد دلار خرید

اگر برنامه نویس نباشید ممکن است گیت‌هاب آنقدرها هم برایتان اهمیت نداشته باشد، اما برای برنامه‌نویسان، گیت‌هاب یک دنیای بزرگ است. محض اطلاع، گیت‌هاب بزرگترین میزبان سورس کدهای جهان است که بیش از 57 میلیون پروژه در این پلتفرم وجود دارد و بالغ بر 28 میلیون کاربر از این پلتفرم به عنوان مطمئن‌ترین و در دسترس‌ترین مرجع حال حاضر استفاده می‌کنند. خبر جدید اینکه مایکروسافت حالا صاحب جدید گیت‌هاب است.

خبرگزاری بلومبرگ یکی دو روز پیش گزارشی را منتشر و طی ان ادعا کرد که مایکروسافت به دنبال خریدن گیت‌هاب با قیمت بسیار هنگفتی است. حال این خبرگزاری در خبر جدید اعلام کرده مایکروسافت به‌زودی پلتفرم گیت‌هاب را با قیمت چشمگیر 7.5 میلیارد دلار خریداری می‌کند. جالب اینکه گیت‌هاب در سال 2015 تنها 2 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود.

ساتیا نادلا، مدیرعامل فعلی مایکروسافت امروز این خبر را تایید و اعلام کرد: «از آنجایی که برنامه نویسی در مایکروسافت اولین و مهم‌ترین فاکتور محسوب می‌شود، به‌خدمت گرفتن گیت‌هاب و استفاده از منابع بی‌نظیر این شرکت می‌تواند تعهد مایکروسافت در گسترش هرچه بیشتر آزادی برنامه‌نویسان را به‌طرز چشمگیری بهبود ببخشد و همچنین درهای نوآوری جدیدی را به‌ روی این شرکت باز کند. مایکروسافت تمام تلاشش را می‌کند تا از هیچ کاری در جهت افزایش توانایی برنامه‌نویسان در مسیر نوآوری و حل بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل و چالش‌های جهان دریغ نکند.»

البته برنامه‌نویسان این نگرانی را داشتند که شاید مایکروسافت از این به بعد خدمات گیت‌هاب را مانند گذشته رایگان و یا کلا ارائه نکند چراکه مایکروسافت بخش اعظم درآمد خود را از طریق فروش برنامه کسب می‌کند. با این حال مایکروسافت تا حدودی خیال این دسته از برنامه‌نویسان را راحت کرد و در ادامه بیانیه مایکروسافت اعلام شد که گیت‌هاب همانند گذشته ماهیت منبع باز بودن خود را حفظ کرده و برای تمامی برنامه‌نویسان دنیا به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.

در بحث تغییرات مدیریتی هم قرار است «نات فریدمن» معاون شرکت مایکروسافت که مخترع «زامارین» (Xamarin) هم بوده، به عنوان مدیرعامل جدید گیت‌هاب منصوب شود. مدیرعامل فعلی گیت‌هاب یعنی «کریس وانستراس» هم قرار است به عنوان یکی از مدیران فنی و در بخش پروژه‌های نرم‌افزاری مایکروسافت فعالیت کند.

البته این قرارداد تا زمانی که تمامی شرایط مهیا نشده و قرارداد به‌طور کامل بررسی نشده، به‌طور رسمی منعقد نخواهد شد. احتمال می‌رود پس از عقد قرارداد، گیت‌هاب به‌ یک سرویس جدید در سیستم Azure مایکروسافت تبدیل شود. باید دید پس از نهایی شدن این قرارداد مایکروسافت چه خواب‌هایی برای کاربران این سرویس دیده است.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا