تکنولوژی

دو کمپانی چینی در لیست 10 شرکت برتر دنیا

لیست جدید از با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا در سال 2017 منتشر شده که در بین 10 شرکت برتر، دو شرکت متعلق به کشور چین است. «علی بابا» برای اولین بار وارد لیست 10 برند برتر دنیا شد و حالا همراه با شرکت چینی Tencent، هم ردیف شرکت‌های بزرگی همچون اپل، مایکروسافت و گوگل قرار گرفت.

شرکت علی بابا‌، با ارزشی معادل 113 میلیارد دلار، حالا در جایگاه نهم از لیست 10 شرکت‌های برتر دنیا قرار گرفته است. این شرکت که عنوان یک شرکت حوزه تجارت آنلاین یا e-Commerce شناخته می‌شود، اما حالا در زمینه‌های پرداخت موبایلی و پردازش ابری نیز فعالیت دارد.

شرکت چینی Tencent  نیز با ارزشی معادل 179 میلیارد دلار، جزو لیست 10 شرکت برتر سال 2017 معرفی شده و جایگاه پنجم را در اختیار دارد. این شرکت حالا بعد از شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت و قبل از فیس بوک قرار گرفته است!

تخصص شرکت Tencent، بازی‌های آنلاین، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، سرویس‌های پیغام رسانی فوری و پرداخت آنلاین است. ارزش بازار (Market cap) این شرکت، 490 میلیارد دلار است و حتی از برخی از بانک‌های معتبر آمریکایی مانند JPMorgan Chase نیز بار ارزش‌تر است.

لیست 10 شرکت برتر سال 2017 به شکل زیر است:

  1. گوگل
  2. اپل
  3. آمازون
  4. مایکروسافت
  5. تنسنت
  6. فیسبوک
  7. ویزا
  8. مک دونالد
  9. علی بابا
  10. AT&T

Doreen Wang رئیس شرکت تجاری BrandZ، در توضیح رتبه بندی جدید اعلام کرد که دو شرکت تنسنت و علی بابا برای تبدیل شدن به برندهای قدرتمند جهانی، با موانع زیادی در خود کشور چین روبرو بوده‌اند: «چالشی که شرکت‌های چینی با آن روبرو بوده‌اند، اصلا کوچک نبوده است. از آنجاییکه جو بی اعتمای نسبت به کیفیت کالای چینی هنوز هم در بازارهای جهانی حاکم است، محصولات این شرکت‌ها با گذر از سختی‌های فراوان بالاخره در بازار های جهانی و به خصوص در بین قشر جوان‌تر محبوب شده‌اند. به علاوه، نبود سرمایه گذاری قوی وطنی برای این شرکت‌های چینی، یکی از بزرگ ترین معضلات آنها محسوب می‌شده و رقابت با دیگر برندهای جهانی را بیش از قبل مشکل می‌کرده است.»

خانم Wang معتقد است جذب مشتریان قشر جوان توانست فرصت‌های طلایی برای این دو شرکت ایجاد کند. علی بابا در کشورهایی مانند برزیل، شیلی و همین اواخر در کشورها حوزه آمریکای لاتین، بسیار محبوب شده است و با تلفیق با تکنولوژی سرویس AliExpress، با سرعت توانست به یکی از پلت فرم های محبوب حوزه e-commerce تبدیل شود. این شرکت همچنین در کشورهای دیگری مانند اسپانیا و کره جنوبی نیز حسابی محبوب است. تنسنت در کشورهای آسیای جنوبی مانند تایلند و سنگاپور هم به خوبی شناخته شده است.

شرکت تجاری BrandZ به صورت سالیانه گزارش رتبه بندی شرکت‌های مختلف دنیا را منتشر می‌کند. طی 12 سال گذشته، گوگل تا کنون به مدت 8 سال متوالی رتبه برتر این لیست را در اختیار داشته و سال 2017 نیز با افزایش 23 درصدی نسبت به سال قبل، حالا ارزشی معادل 302 میلیارد دلار دارد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا