تکنولوژی

چرا گوگل در دنیای پادکست‌ها عقب افتاده است؟

در دنیای پادکست، پلت فرم‌های زیادی برای عرضه پادکست‌ها وجود دارند اما تولید کننده‌های این صنعت امیدوارند که یک عرضه کننده، این مسئولیت را به عهده بگیرد تا بتوانند پادکست‌های خود را تنها از طریق یک پلت فرم واحد عرضه کنند.

گوگل طی سال گذشته بارها به صورت خصوصی با تولید کنندگان این عرصه گفتگو کرده و بارها تعهد خود را نسبت به عرضه دست رنج این افراد تایید کرده است. ماه گذشته، شرکت کانادایی تولید کننده پادکست Pacific Content، یک برنامه 5 قسمتی از مصاحبه با مدیر بخش پادکست گوگل-Zack Reneau پخش کرد. در این مصاحبه  اقای Zack اشاره کرد که گوگل تصمیم دارد به عرضه کننده بی رقیب  پادکست تبدیل شود.

البته جای شکی نیست که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و  Alphabet Inc.، اولویت‌های مهم‌تری دارند مانند سرمایه گذاری روی اینترنت پر سرعت، توسعه دوربین‌های امنیتی، توسعه خودروهای خودران، رونق ارسال سفارشات با پهپاد یا جلوگیری از بیماری‌های مهلک. اما با در نظر گرفتن درآمدهای عظیمی که گوگل دارد و افزایش میزان حضور این شرکت بزرگ در فضای اینترنت، تولید کنندگان پادکست اعلام کرده‌اند که متعجبند چرا چنین شرکتی باید از اپل در زمینه عرضه پادکست عقب بماند.

یکی از تولید کنندگان پادکست در مصاحبه‌ای عنوان کرد:« شرکتی مانند گوگل می‌تواند در دنیای پادکست‌ها به یک غول بی رقیب تبدیل شود اما ما تولیدکنندگان پادکست بیشتر ترافیک خود را از اپل میگیریم(پادکست‌های خود را روی این پلات فرم ارائه می‌کنیم)»

پلت فرم‌های مختلف نیز که در زمینه عرضه پادکست‌ها فعال هستند مانند Spotify  و iHeartRadio، معمولا بیش از اندازه با تبلیغات مزاحم درگیر هستند و به همین دلیل درصد رضایت کاربران و تولید کننده پایین می‌آید. اپل هم به نوعی با همین معضل درگیر است. Dylan Hecklau مدیر شرکت تبلیغاتی Jelli می‌گوید ناتوانی اپل در پیدا کردن راه حلی کاربردی برای ارائه تبلیغات، فرصتی خوبی برای گوگل محسوب می‌شود:« اپل هیچ گاه در زمینه تبلیغات قوی نبوده است درحالیکه این موضوع جزئی از ذات گوگل است. گوگل می‌داند  کجا و چگونه تبلیغات را به مشتریان ارائه کند.»

گوگل نسخه‌ای از شبکه پادکستی خود را از طریق Google Search برای اندروید ارائه کرده است که در این سرویس با جستجوی نام پادکست و یا عبارت کلیدی آن، می‌توان به مجموعه‌ای از آخرین نسخه‌های پادکست‌ها دسترسی پیدا کرد. گوگل سعی دارد تا با ارائه یک برنامه(App)به خصوص، مشتریان و کاربران خود را بیشتر با ویژگی‌های این قابلیت جدید آشنا کند.

شرکت National Public Radio ، شرکتی فعال در زمینه پخش مطالب رادیویی است که ماهانه 12 میلیون شنونده پادکست دارد. بنا به آمار AdExchanger تا ماه سپتامبر سال 2017، 60 درصد از این 12 میلیون کاربران اپل بوده‌اند که این رقم حالا به 50 درصد تنزل پیدا کرده است. این رکود نشان می‌دهد که یکه تازی اپل در این صنعت رو به پایان است.

Reneau مدیر بخش پادکست گوگل می‌گوید:« وقتی آیفون را باز می‌کنیم، یک برنامه وجود دارد که فقط مخصوص پادکست است و دسترسی به طیف وسیعی از کاربران را به این حوزه  را آسان می‌کند. این مسئله خیلی مهم است. ما نیز می‌خواهیم محیط مشابهی در اندروید فراهم کنیم تا دسترسی به انواع پادکست‌ها و شنیدن آنها را آسان‌تر کنیم.‌»

اما مسئله اینجاست که تعداد کاربران اندروید بسیار بیشتر از کاربران آیفون است و به همین دلیل تولید کنندگان و توزیع کنندکان پادکست از جمله گوگل، همگی از فقدان امکانات دسترسی به پادکست در پلت فرم‌های مرتبط با گوگل، ضرر می‌کنند. گوگل تنها کاری که کرده این است که برای کاربران اندروید، امکان جستجوی پادکست‌ها را از طریق  Google Assistant ( دستیار هوشمند گوگل، قابلیتی جزو امکانات بلندگوی هوشمند Google Home) ارائه کرده است.

در حال حاضر کاری که تولید کنندگان پادکست می‌توانند انجام دهند این است از طریق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تعداد مخاطبین خود را بالاتر ببرند مثلا The New York Times  در فیس بوک گروهی به نام The New York Times Podcast Club دارد که تنها برای معرفی پادکست‌هایش فعالیت دارد و بیش از 24 هزار کاربر دارد.

گوگل همچنین با دسترسی به منبع عظیمی از اطلاعات و داده، می‌تواند ابزارهای تحلیلی حرفه‌ای‌تر و کاراتری برای تولید کنندگان عرضه کند، کاری که اپل اواخر سال گذشته با معرفی podcast analytics  انجام داد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا