تکنولوژی

ممنوعیت فروش فیلترشکن در کافی‌نت‌ها

 پس از فیلترشدن تلگرام و با اختلال دسترسی عموم مردم به این پیام‌رسان میزان تقاضا برای استفاده از فیلترشکن افزایش یافت. موضوعی که باعث شده رئیس جدید پلیس اماکن نیروی انتظامی به کافی‌نت‌های سراسر کشور هشدار دهد که از فروش و نصب هر نوع فیلترشکن به متقاضیان خودداری کنند و مانع از استفاده کاربران از سایت‌های غیرمجاز شوند.

رئیس اتحادیه کامپیوتر تهران می‌گوید تاکید مجدد رئیس جدید اماکن نیروی انتظامی به‌تازگی به‌دست این اتحادیه برای ابلاغ به کافی‌نت‌ها رسیده که علاوه‌بر رعایت ضوابط تعیین‌شده در گذشته تاکید بر عدم استفاده از فیلترشکن در کافی‌نت‌ها و فروش و نصب آن برای کابران هشدار داده شده است. مهدی میرمهدی در این‌باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «قوانین و ضوابط انتظامی اختصاصی کافی‌نت‌ها از سوی معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس اطلاعات و امنیت تهران بزرگ ابلاغ می‌شود که بر اساس این ضوابط به نصب دوربین مداربسته نیز اشاره شده است و همچنین نصب تجهیزات دریافت از شبکه‌های ماهواره‌ای برای ارائه خدمات اینترنتی بدون اخذ مجوز از مبادی ذی‌ربط ممنوع است. از دیگر موارد می‌توان به الزامی بودن ثبت مکانیزه مشخصات مراجعین برابر مدارک هویتی از قبیل نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ و ساعت ورود و خروج و کسب مجوز برای ارائه خدمات ارتباطی دیگر مثل تلفن اینترنتی اشاره کرد.»

به گفته او در حال‌حاضر نزدیک به ۶۰۰ واحد صنفی تحت‌عنوان کافی‌نت در مجموعه اتحادیه رایانه تهران مجوز دریافت کرده‌اند که بیشترین حجم کار آنها مربوط به زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی است و عموما کافی‌نت‌ها بیشترین تخلفات را در این زمان مرتکب می‌شوند. او می‌گوید در سال گذشته بیش از صد شکایت در زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی از کافی‌نت‌ها به ثبت رسید. با این حال میرمهدی تاکید می‌کند که مودیان بهتر است برای ثبت اظهارنامه مالیاتیشان به کافی‌نت‌‌ها مراجعه کنند چراکه مسوولان این صنف از سوی کارشناسان امور مالیاتی مورد آموزش قرار گرفته‌اند و تمامی اظهارنامه‌ها با تایید کارشناسان انجام می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه رایانه تهران دو نوع کافی‌نت حضوری و غیرحضوری در شهر تهران فعال هستند که در نوع غیرحضوری برخی مجوزها به برخی از افرادهمچون حسابرسان مالی ارائه می‌شود. او ادامه می‌دهد:« افرادی که حسابدار هستند ممکن است کارمالی ۲۰ یا ۳۰ مجموعه را انجام دهند، بنابراین ثبت اظهارنامه مالیاتی توسط همین افراد انجام می‌شود و مسوول کارهای روزمره خودشان هستند. از سوی دیگر کافی‌نت‌های حضوری ملزم به ارائه خدمت به مراجعه‌کنندگان هستند.» با وجود گسترده شدن استفاده از اینترنت در بین مردم اما هنوز هم بسیاری از امورات اداری و غیرحضوری سازمان‌های دولتی در کافی‌نت‌ها انجام می‌شود که طیف گسترده‌ای از مردم را شامل می‌شود. مراجعه‌کنندگان به کافی‌نت‌ها بیشتر از قشر دانش‌آموز و دانشجویان و افرادی هستند که ثبت‌نام‌های اداری لازم دارند. بر همین اساس فعالیت آنها به صورت پیوسته از سوی نیروی انتظامی کنترل می‌شود.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا