تکنولوژی

هلیکوپتر ناسا تا سال 2020 روی مریخ پرواز می‌کند

هم زمان با پرتاب کاوشگر بعدی ناسا به سمت مریخ، نوعی وسیله کوچک هلیکوپتر مانند نیز قرار است وارد خاک مریخ شود تا با پرواز بر فراز این سیاره، فیلم هایی با زاویه دید  bird’s-eye-view) از سطح آن ضبط کند.

ناسا امروز اعلام کرد که نوعی وسیله کوچک با قابلیت پرواز خودکار –که هلیکوپتر مریخ نام دارد- قرار است همراه با کاوشگر بعدی این سازمان در سال 2020 به سمت سیاره مریخ پرتاب شود. این هلیکوپتر در فضای اطراف مریخ پرواز خواهد کرد تا شرایط جوی این سیاره را بررسی کند و عکس و فیلم تهیه کند. اتمسفر سیاره مریخ 100برابر از زمین باریک‌تر است.

سازمان ناسا طی 4 سل اخیر در آزمایشگاه Jet Propulsion Laboratory، مشغول توسعه این هلیکوپتر بوده اما تا کنون تصمیمی برای ارسال عملی آن به مریخ گرفته نشده بود. ناسا باید اطمینان پیدا می‌کرد که تکنولوژی این وسیله به اندازه‌ای هست که بتواند در فضای سیاره مریخ دوام بیاورد و به علاوه ارسال این وسیله نیازمند سرمایه نسبتا بالایی بود که باید از طرف این سازمان بیشتر بررسی می‌شد. حالا ظاهرا ناسا تصمیم خود را گرفته و این هلیکوپتر نیز از تمام آزمون‌ها سربلند بیرون آمده و آماده ارسال به سمت مریخ است.

البته موفقیت یا عدم موفقیت این هلیکوپتر در پرواز بر فراز مریخ، تاثیری به روی کل ماموریت کاوشگر این سازمان نخواهد داشت. کاوشگری که قرار است در ماموریت بعدی به سمت مریخ پرتاب شود، از نسل کاوشگر Curiosity  ناساست، Curiosity  همین حالا روی سطح مریخ است. اما اگر هلیکوپتر مریخ پرواز هم نکند، قادر خواهد بود با دوربینی که دارد تصاویری با زاویه دید پرنده(bird’s-eye-view) از مریخ ثبت کند، کاری که تا پیش از این مشابه آن انجام نشده است. این هلیکوپتر می‌تواند مسیر ارسال دیگر وسایل پروازی به مریخ را باز کند تا به نقاطی از این سیاره پرواز کنند که تا کنون کشف آنها عملا غیر ممکن بوده است.

مهندسان آزمایشگاه JPL به مدت 4 سال مشغول توسعه این هلیکوپتر بوده‌اند تا وزن و اندازه مناسبی برای پرواز در آسمان مریخ داشته باشد. بالاترین ارتفاعی که یک هلیکوپتر روی کره زمین پرواز کرده، ارتفاع 40 هزار پا بوده است اما طبق اعلام ناسا، هلیکوپتر مارس قادر است در اتموسفر زمین تا ارتفاع 100 هزار پا پرواز کند( ارتفاعی که اتموسفر بسیار نازک‌تر از سطح زمین است). این ربات هلیکوپتری به همین دلیل باید خیلی سبک و کوچک باشد: وزن این ربات روی زمین 1.8 کیلوگرم و اندازه یک توپ کوچک است. این هلیکوپتر همچنین مجهز به دو پره دوقلوست و قادر است 10 برابر سریع‌تر از هلیکوپترهای زمین، پرواز کند.

برنامه پرواز این هلیکوپتر به این صورت است که هنگام پرتاب کاوشگر ناسا در سال 2020، به زیر آن خواهد چسبید و بعد از اینکه کاوشگر به روی سطح مریخ فرود آمد، بهترین مکان برای فرود کوپتر انتخاب شده و عملیات شروع پرواز آن آغاز می‌شود. هلیکوپتر بعد از شروع ماموریت خود تلاش خواهد کرد که پرواز کند و تمام مراحل پرواز را به صورت اتوماتیک انجام خواهد داد. از آنجاییکه فاصله زمین تا مریخ زیاد است، ممکن است فعال شدن دستورات ارسال شده به هلیکوپتر با وقفه زمانی روبرو شود. در آخر، این وسیله طی بازه 30 روزه تا پنج بار تلاش خواهد کرد تا پرواز کند که هر بار اجرای عملیات تا 90 ثانیه طول خواهد کشید.

ناسا ثابت کرده که همیشه اولین ماموریت‌ها را با موفقیت به انجام می‌رساند. مدیر اجرایی این ارگان-Jim Bridenstine در بیانیه‌ای روز جمعه( دقیقا وسط برنامه پرتاب SpaceX Block 5)  اعلام کرد:« ایده پرواز هلیکوپتر بر فراز آسمان سیاره دیگر، بسیار هیجان انگیز است. هلیکوپتر مارس می‌تواند قدم بزرگی در آینده علم مریخ نوردی و اکتشافات این سیاره بردارد.»

کاوشگر مریخ قرار است در ماه جولای 2020 از فلوریدا و توسط راکت Atlas V rocket ( ساخته شده توسط United Launch Alliance) پرتاب شود. این کاوشگر در تاریخ فوریه 2021 به روی سطح مریخ فرود خواهد آمد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا