تکنولوژی

بررسی ویژگی‌های جدید G suit و جی‌میل گوگل

کاربرانی که از G Suite که نسخه حرفه‌ای جی‌میل و دیگر اپلیکیشن‌های گوگل است استفاده می‌کنند، باید منتظر تغییرات بزرگی در این اپلیکیشن در روزهای آتی باشند. گوگل گفته این تغییرات که از امروز اجرایی خواهند شد به بیش از 4 میلیون کسب و کار که از G suite استفاده می‌کنند کمک خواهد کرد که با امنیت، هوشمندی و کارایی بیشتر به کسب و کار و فعالیت‌های خودشان از طریق این سرویس ادامه دهند.

شایعات درباره آپدیت جی‌میل مدت‌ها است که شنیده می‌شود و با اینکه این تغییرات ابتدا مشتریان صاحب کسب و کار را هدف قرار داده اما بسیاری از آنها در نسخه رایگان جی‌میل و برای کاربران عادی نیز قابل استفاده خواهد بود.

از جمله این تغییرات می‌توان به ارتقاء امنیت و حریم خصوصی اشاره کرد. در کنار این تغییرات اضافه شدن امکاناتی از قبیل امکان تغییر محتوای ایمیل، تایید هویت از طریق اس‌ام‌اس هم از دیگر ویژگی‌هایی هستند که در حالت Confidential Mode قابل استفاده خواهند بود. این ویژگی علی‌الخصوص از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه با توجه به افزایش آگاهی کاربران از مشکلات و تهدیدات در زمینه حریم خصوصی و سرقت اطلاعات شخصی، به امنیت و تضمین بیشتری در این زمینه نیاز است.

اما بسیاری از این تغییرات و ویژگی‌های جدید جی‌میل با این منظور اضافه شده‌اند که بتوانند شما را بدون نیاز به انتخاب و باز کردن ایمیل از اطلاعاتی که باید از آنها باخبر شوید آگاه کنند. ضمنا با استفاده از هوش مصنوعی گوگل که ایمیل شما را اسکن می‌کند، می‌توانید از پیام‌های مهمی که احتمالا آنها را ندیده‌اید باخبر شوید. این ویژگی می‌تواند نمایش ناتیفیکیشن ایمیل‌ها به صورت pop-up را محدود کند و تنها ایمیل‌ها دارای الویت و اهمیت بالا را به‌این شکل نمایش دهد.

در اینجا به تغییرات قابل توجهی که طی چند هفته آینده شاهد آن خواهیم بود اشاره کرده‌ایم:

امنیت و حالت محرمانه

«حالت محرمانه »یا همان Confidential Mode ویژگی‌های جدیدی را به ایمیل اضافه می‌کند که این تغییرات اختیار بیشتری را به کاربر در جهت کنترل ایمیل‌هایی که از اینباکس خارج می‌شوند می‌دهد. برای مثال ایمیل‌ها را می‌توان به‌همراه تاریخ انقضاء ارسال کرد و همچنین یک سری اختیارات برای تغییر محتوای ایمیل‌ها پس از ارسال نیز وجود خواهد داشت. تایید هویت دو مرحله‌ای برای برخی از ایمیل‌ها هم طبق گفته گوگل باعث خواهد شد که از اطلاعات کاربر حتی در صورتی که اکانت شخص هک یا ‌سرقت شده نیز محافظت شود.

همچنین پیام‌ها از طریق سیستم IRM می‌توانند بیشتر از قبل محافظت شوند. این یعنی با استفاده از ویژگی یک ایمیل را می‌توان طوری تنظیم کرد که امکان فوروارد، دانلود و یا پرینت آن توسط دریافت کننده وجود نداشته باشد. البته هنوز هیچ راهی برای جلوگیری از عکس گرفتن شخص از محتوای ایمیل وجود ندارد اما با این حال این ویژگی می‌تواند احتمال فوروارد کردن ایمیل‌ها و اطلاعات به‌صورت تصادفی و ناخواسته را تا حدود زیادی کاهش دهد.

در پایان هم گوگل اعلام کرده هشدارهای امنیتی برای ایمیل‌های مشکوک وریسکی در مقایسه با گذشته ساده‌تر، پررنگ‌تر و بزرگ‌تر نمایش داده خواهند شد که این تغییر احتمال آرشیو یا حذف این ایمیل‌های دردسر ساز توسط کاربر را افزایش خواهد داد.

کلیک کمتر با استفاده از ابزار اینباکس جدید

نسخه وب جی‌میل حتی در قالب حرفه‌ای G Suite به کلیک‌های متعددی برای مشاهده پیام‌های درون اینباکس نیاز دارد و با کلیلک بر روی هر ایمیل تمام صفحه اینباکس اشغال می‌شود. حال برخی از ویژگی‌ها و ابزارهایی که قرار است به جی‌میل اضافه شوند، باعث خواهند شد که پروسه کلیک کردن‌های متعدد کاربر به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند و دسترسی به برخی از امکانات بدون باز کردن ایمیل و از طریق صفحه اصلی اینباکس امکان‌پذیر شود.

برای مثال کاربران از این به بعد قادر خواهند بود با بردن ماوس روی موضوع یک ایمیل دعوتنامه به آن پاسخ دهند و یا حتی ایمیل را آرشیو کنند. ضمنا مشاهده پیوست بدون باز کردن ایمیل نیز امکان‌پذیر شده است.

همچنان دیگر اپلیکیشن‌های مرتبط مانند Google Calendar نیز به شکل یک پنل به بخش کناری صفحه اینباکس اضافه خواهند شد و با استفاده از این ویژگی کاربر به باز کردن یک تب مجزا برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها نیازی نخواهد داشت. یکی دیگر از ابزار گوگل یعنی Tasks نیز از طراحی جدیدی در نسخه وب و اپلیکیشن G Suite برخوردار شده و کاربر می‌تواند یک ایمیل را به‌راحتی به درون صفحه Tasks بکشد و همچنین لیست انجام کار (to-do list) اتوماتیک بسازد.

هوش مصنوعی برای ایمیل

ویژگی «اسمارت ریپلای» (Smart Reply) در چند قت اخیر نحوه استفاده کاربران از جیمیل را به‌شکل قابل توجهی تغییر داده و ارسال پیام‌های آماده مثل «باشه»، «مشغول هستم» و بسیاری دیگر از پیام‌های کوتاه کاربردی را تنها با زدن یک کلیک ساده امکان‌پذیر کرده است. گوگل می‌گوید بیش از 10 درصد پاسخ دهی‌ به ایمیل‌ها در اپلیکیشن جی‌میل از طریق اسمارت ریپلای انجام می‌گیرد و خبر خوب اینکه این ویژگی قرار است به نسخه وب جی‌میل هم اضافه شود.

علاوه بر این، ویژگی جدید جی‌میل با استفاده از هوش مصنوعی به کاربر این امکان را می‌دهد ایمیل‌های مهمی که احتمالا فراموش کرده آنها را ببییند مشاهده کند و یا زمانی مشخص برای بررسی آنها تعیین کند. این ویژگی قادر است ایمیل‌هایی را که احتمالا از اهمیت بیشتری برخوردار هستند به کاربر نمایش دهد.

ضمنا این ویژگی قادر است حجم بالایی از ایمیل‌های خوانده نشده را در دسته‌های معین لیست بندی کند و به کاربر این امکان را بدهد اشتراک خود را از فرستنده این ایمیل‌ها لغو کند تا از دریافت این دسته از ایمیل‌ها که اهمیت بالایی ندارند جلوگیری شود.

Google Docs هم با ارائه حالت آفلاین به کاربر این امکان را می‌دهد بدون نیاز به اینترنت کارهایش را انجام دهد. با استفاده از این ویژگی کاربر می‌تواند ایمیل‌ها را مشاهده کند، پیام بنویسد و حتی به‌صورت آفلاین به ایمیل‌ها پاسخ دهد. امکان خواندن ایمیل‌هایی که طی 90 روز گذشته دریافت شده‌اند در حالت آفلاین وجود خواهد داشت.

اولین دسته از کاربرانی که می‌توانند از این ویژگی‌ها و تغییرات جدید استفاده کنند مشترکین سرویس G suite خواهند بود. کاربران جی‌میل هم با ورود به بخش تنظیمات و پیدا کردن گزینه «Try the new Gmail» در روزهای آینده می‌توانند از امکانات جدید گوگل برای این سرویس استفاده کنند.

لازم به ذکر است که تمامی ویژگی‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم از روز اول قابل استفاده نخواهند بود و تنها برخی از آنها از روز اول قابل دسترسی هستند. طبق گفته‌های گوگل دیگر امکانات مذکور قرار است در هفته‌های آینده کم کم برای کاربران ارائه شوند.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫787 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا