تکنولوژی

دیوار هوشمند، راهی جدید برای کنترل وسایل منزل

محققین دانشگاه کمبریج و مرکز تحقیقاتی دیزنی در شهر پیتزبورگ معتقدند که می‌توان استفاده‌های بیشتری از دیوارهای منزلمان داشته باشیم. این محققین در نتایج تحقیقات خود که این هفته در کنفرانس بررسی فاکتورهای انسانی در سیستم‌های کامپیوتری ارائه دادند، روش جدیدی برای تبدیل دیوارهای خانه به چیزی فراتر از کارایی‌های فعلیشان معرفی کردند که باعث می‌شود دیوارها علاوه بر تقسیم فضای خانه، به صفحات هوشمند و حساس به لمس تبدیل شوند. حال نتیجه تحقیقات و فعالیت‌های این محققین معرفی نسخه آزمایشی «Wall++» بوده که نوعی دیوار با قابلیت تشخیص لمس‌ و حرکات مختلف دست، تشخیص افرادی که به دیوار تزدیک می‌شوند و همچنین شناسایی و تشخیص مکان دستگاه‌های هوشمند و فعال در منزل است.

پس از انجام مراحل ساخت، این دیوار قادر به تشخیص لمس و حرکت دست کاربر روی دیوار و همچنین تخمین موقعیت تقریبی کاربر نسبت به دیوار بود. ضمنا این دیوار توانست مکان وسایل هوشمند و زمان فعالیت آنها را هم تعیین کند. جالب اینکه زمانی که افراد دستبندهای هوشمند با قابلیت ارسال سیگنال‌های 1.5 مگاهرتز پوشیدند، این دیوار قادر بود محل و حرکت‌های افراد در منزل را تشخیص داده و دنبال کند. در ویدیوی زیر می‌توانید عملکرد این دیوار را مشاهده کنید.

این طرح مفهومی جالب می‌تواند باعث کاربردی‌تر شدن هرچه بیشتر دیوارهای منازل شود. محققین در معرفی این دیوار هوشمند به کنترل پنل آن هم اشاره کردند که به کاربران این امکان را می‌دهد با استفاده از آن لامپ‌های منرل را روشن و خاموش کرده و یا قفل درب‌ها و حتی موزیک را تحت کنترل داشته باشند. این کنترل پنل ویژه می‌تواند بلندی صدای موزیک، شدت تابش نور لامپ‌ها و دمای منزل را با دقت بالا تنظیم کند.

این محصول تنها اثبات‌ کننده یک طرح مفهومی اولیه است و مطمئنا دانشمندان می‌توانند در ادامه امکانات و ویژگی‌های بسیار کاربردی و پیشرفته‌تری را نیز به آن اضافه کنند. اما در کل قیمت این تکنولوژی کاملا منطقی و قابل قبول است چراکه به ازای هر متر مربع از این دیوار هوشمند تنها 21 دلار هزینه صرف می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت با عرضه این تکنولوژی در بازار شاهد همه‌گیر شدن آن در بین مردم سراسر دنیا باشیم.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا