تکنولوژی

چین؛ سردمدار انرژی‌های پاک

در سال ۲۰۱۷ دنیا بیش از پیش به انرژی‌های تجدید‌پذیر روی آورده است. چین پرچم‌دار این موفقیت در دنیا است. کشورهای ثروتمند دیگر مانند آمریکا، حسابی از چین عقب افتاده‌اند. به تازگی گزارش جدیدی از بخش برنامه‌ریزی محیط ‌زیست سازمان ملل متحد و اداره‌ مالی انرژی بلومبرگ منتشر شده است. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۷ در سرتاسر دنیا انرژی خورشیدی، بادی و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر (مثل ژنراتورهای بزرگ آبی) دو سوم ظرفیت روش‌های جدید تولید انرژی را شامل می‌شوند. در سال گذشته حدود ۱۵۷ گیگاوات انرژی پاک تولید شده بود، رقمی که ظرفیت تولید انرژی الکتریکی پاک را به حدود ۲۰ درصد می‌رساند.

پایگاه‌‌های تولید انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۷ روزبه‌روز گسترده‌تر شده‌اند، به طوری که خیلی زود ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر از ظرفیت تولید انرژی‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی بیشتر شد. قطعا تمام شدن ذخیره سوخت‌های فسیلی و ارزان شدن انرژی‌های تجدیدپذیر تاثیر زیادی بر روی این رشد داشته است. در کل می‌توان گفت در سال گذشته حدود ۱۰۰ گیگاوات به ظرفیت تولید انرژی خورشیدی دنیا اضافه شد. علاوه بر این در زمینه‌ی تولد انرژی بادی شاهد تولید ۵۰ گیگاوات انرژی بودیم، که البته نسبت به سال پیش از آن تغییری نکرده بود. ۱۰۰ گیگاوات انرژی لازم برای روشن کردن ۱۰ میلیارد چراغ ال‌ای‌دی کافی است، این انرژی چیزی حدود ۱۳۰ میلیون اسب بخار است.

رئیس دانشکده‌ اقتصاد و مدیریت فرانکفورت در بیانیه‌ای گفته است: این موضوع نشان‌‌دهنده‌ مسیر پیش روی این نوع انرژی‌هاست، البته هنوز فاصله زیادی تا تامین کل انرژی مورد نیاز دنیا از این طریق داریم. حقیقت آن است که انسان فاصله‌ زیادی تا تکیه کامل بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. البته اهمیت استفاده از این نوع انرژی‌ها بر کسی پوشیده نیست. بنابر توافق پاریس حل شدن مشکل گرمای کره‌ زمین (رسیدن به ۲ درجه‌ سانتی‌گراد توافق شده)، نیازمند تحقق این موضوع و بسته شدن همه معادن ذغال‌ سنگ است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد همه کشورها به یک میزان در این راه پیش نرفته‌اند. چین سردمدار پیشرفت دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است. این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۸۶.۵ میلیارد دلار بر روی تولید انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کرد. در نتیجه‌ این سرمایه‌گذاری حدود ۵۳ گیگاوات انرژی تولید شد. چین در زمینه‌‌های دیگر تولید انرژی تجدیدپذیر نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است. در کل چین حدود ۱۲۶.۶ میلیارد دلار بر روی انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کرده است. این عدد تقریبا نصف هزینه‌ای است که کل دنیا در این کرده است (۲۷۹.۸ میلیارد دلار).

کشور‌های دیگری با اقتصاد در حال پیشرفت مانند مکزیک (خانه ارزان‌ترین پروژه‌ تولید انرژی خورشیدی در دنیا) و برزیل سال گذشته در این راه سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی کردند. در کل حدود ۶۳ درصد سرمایه‌گذاری در تولید این نوع انرژ‌ی‌ها مربوط به کشورهای توسعه‌یافته می‌شود. اما در آمریکا (دومین تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای دنیا) سرمایه‌گذاری‌ها شاهد حدود ۶ درصد افت بوده است به طوری که تا مبلغ ۴۰.۵ میلیارد دلار تقلیل پیدا کرده است. در اتحادیه اروپا نیز این سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال ۲۰۱۶، حدود ۳۶ درصد افت پیدا کرد به طوری که کل مبلغ سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۷ به ۴۰.۹ میلیارد دلار رسید. این رقم در مقایسه با ۱۲۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۱ افت زیادی داشته است.

به طور کل سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های پاک در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۱۹ درصد و چیزی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. بنا بر گزارش‌ها  دلایل آن می‌تواند کاهش درآمد دولت‌ها و سخت شدن تامین هزینه‌های لازم اشاره کرد. عدم اطمینان در مورد سوددهی این کار در آینده هم می‌تواند از دلایل این کاهش سرمایه‌گذاری باشد.

رئیس بخش تحقیقات و بررسی انرژی در کمیته‌ دانشمندان نگران Union of Concerned Scientists نظری متفاوت دارد، او در مورد این کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در این زمینه نگران نیست چرا که یکی از دلایل آن را کاهش هزینه‌ انرژی‌های پاک می‌داند. به نظر او افزایش ظرفیت تولید انرژی پاک اهمیت بیشتری دارد.

البته نگرانی‌ها در مورد تصمیم اخیر دولت ترامپ درباره‌ی تعرفه‌های گمرکی پنل‌های خورشیدی وارداتی بالا گرفته است، چرا که در حال حاضر این قانون تاثیری منفی بر روی صنعت انرژی‌های خورشیدی آمریکا گذاشته است. بنابر تحقیقات اتحادیه‌ صنعت انٰرژی‌های خورشیدی آمریکا در پی این تصمیم حدود ۲۳۰۰۰ نفر از کار بیکار خواهند شد.

با اینکه در کل با وجود سیاست‌های ترامپ پروژه‌های جایگزینی انرژی‌های پاک آمریکا در حال رشد هستند، همت همه‌ مردم برای بالا بردن سرعت جایگزینی انرژ‌ی‌هایی از این دست لازم است. آنچه کارشناسان به آن معتقد هستند برای نگه‌داشتن دمای کره زمین پایین‌تر از 2 درجه 60 درصد شانس وجود دارد که البته به شرط آنکه تا پایان سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۰ درصد انرژی‌ مورد نیاز دنیا توسط انرژی‌ها‌ی پاک تامین شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا