تکنولوژی

گزارش فروش تسلا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۸

تسلا همیشه برای هرکاری راه خودش را دارد. این شرکت برخلاف دیگر خودروسازها وضعیت مالی‌اش به جای هر ماه، هر سه ماه یکبار گزارش می‌دهد. سه‌ماهه اول این شرکت شنبه‌ای که گذشت تمام شد و اعداد و ارقام جدیدی گزارش شدند. ارقامی که نشان می ‌دهد چرا هیات مدیره می‌خواهد با دادن پاداش ایلان ماسک را همچنان به مدیریت این شرکت تا سالهای متمادی ترغیب کند.

تسلا در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، ۲۹۹۸۰ خودرو فروخته است. از این تعداد ۸۱۸۰ تا مربوط به خودرو‌های شاسی‌بلند مدل ۳ هستند، که در مقایسه با سه ماهه پیش رشد پنج برابری داشته است. در کل این کمپانی ۳۴۴۹۴ خودرو ساخته است، که خود این سه‌ماهه را به پربازده‌ترین سه‌ماهه کار این شرکت تبدیل کرده است. بیشترین فروش این کمپانی مربوط به خودروهایی مدل اس با ۱۱۷۳۰ عدد بوده است، البته مدل ایکس هم کمی کمتر از این میزان به فروش رفته است. تولید و فروش محصولات هیچ‌گاه مطابقت ندارند، چرا که بعضی از خوروها ساخته شده‌اند اما هنوز به مشتری تحویل داده نشده‌اند.

مرتبط : دروغ اول آوریل سهام تسلا را ۷ درصد کاهش داد

با اینکه ارقام مربوط به مدل اس و مدل ایکس چشمگیر هستند، بیشتر توجه‌ها بر روی مدل ۳ است. مدل ۳ محصولی است که ساخت آن بارها به تاخیر افتاده است. در حال حاضر تسلا هر هفته حدود ۲۰۰۰ مدل ۳ تولید می‌کند. این در حالی است که تسلا قصد داشت در این سه ماهه تولید مدل ۳ اس به ۲۵۰۰ برساند. تسلا باور دارد می‌تواند با همین روند رو به جلو برود.

در مقایسه تسلا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷، ۲۹۸۷۰ خودرو فروخت. در میان این اعداد ۱۵۵۰ مربوط به مدل ۳اس بود. این رقم در مقایسه با سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ فقط ۵ درصد افزایش داشت. اما با این وجود در آن دوره تسلا ۲۵۲۰ تا از این خودروها را تولید کرد، دوره‌‌ای که بنا بر گفته‌‌ی ایلان ماسک به عنوان جهنم تولیدات یاد می‌شود.البته حالا اوضاع بهتر شده است. قرار است تسلا مدل‌های مختلفی از مدل ۳ (غیر از مدل فعلی که مدل گرانی محسوب می‌شود) را به بازار ارائه کند. وقتی که فروش این مدل رونق پیدا کند، مدل‌های ارزان‌تر هم معرفی خواهند شد.

با اینکه تسلا به برنامه‌ریزی خود برای ساخت ۲۵۰۰ مدل ۳اس در هفته نرسید، اما تا نزدیکی این عدد پیش رفت. این تخمین به خودی خود از آن چیزی که ایلان ماسک در نظر داشت ( تولید ۵۰۰۰ مدل  ۳ اس در هفته) هم کمتر بود.

حالا رقابت واقعی برای این است که آیا تسلا موفق می‌شود در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ به این تولید برسد یا نه، اگر نه باید بار دیگر این تخمین را کاهش دهد. البته در حال حاضر تسلا باور دارد به این عدد خواهد رسید.

بر طبق گفته‌ی شرکت تسلا رزرو خودروهای مدل ۳ به طور مرتب انجام می‌شود. این شرکت در نشست خبری گفته است: دلیل اصلی کنسلی سفارش‌ها مربوط به تاخیر در تحویل محصول بوده است. گاها کنسلی‌ها به خاطر تاخیر در موجود شدن بعضی از امکانات برنامه‌ریزی شده ،مثل موتور دوگانه‌ی AWD و باتری‌های کوچک، هستند. مدل‌های دیگر اس۳ در صف تولید قرار دارند، البته کسی هنوز نمی‌داند که چه زمانی ساخته خواهند شد.

نکته‌ی جالب دیگر هم‌خوانی داده‌های تسلا با ردیاب داخلی تولیدات بلومبرگ است. این ردیاب به طور امتحانی برای کنترل بیشتر داده‌هایی که در معرض انتشار و آپدیت مکررهستند، نصب شده است. ردیاب بلومبرگ این داده‌های را از روش‌های مختلفی جمع‌آوری می‌کند. برای مثال این ردیاب داده‌هایی که صادر کننده‌های شماره شناسایی خودرو به دولت آمریکا تحویل می‌دهد را دریافت می‌کند. علاوه بر این صادرکننده‌های شماره شناسایی خودرو، این اطلاعات را به طور مستقیم به خود بلمبرگ نیز می‌فرستند.

اعداد بلومبرگ تولید ۹۲۸۵ خودرو را در سه ماهه اول سال تایید می‌کنند، البته این عدد باید بیشتر از تعداد خودروهای تحویل داده شده باشد (چرا که بعضی از ماشین‌ها ساخته شده اما تا پایان سه ماه تحویل داده نمی‌شوند). بلومبرگ اوج تولید این شرکت را حدود ۲۲۰۰ خودرو در هفته  تخمین زده بود- که کمی کمتر از عدد مورد نظر ماسک است- اما تخمین استاندارد تولید از نظر بلومبرگ ۱۱۹۰ خودرو در هفته است. این اعداد در نهایت به گزارش تسلا بسیار نزدیک است.

چیزی که در گزارش تسلا آمده است بیشتر از این که یک میانگین واقعی باشد، بیشتر فروش ناشی از شوک دقیقه آخری را نشان می‌دهد. تسلا گزارش داده است در سه‌ماهه‌ی گذشته، در هفته بیش از ۱۰۰۰ مدل ۳ اس تولید کرده است. اما ردیاب بلومبرگ معتقد است این عدد بالاترین فروش در هفته بوده است و به میانگین واقعی نزدیک نیست. بنا بر بلومبرگ، این عدد تا چند ماه بعد از آن دیگر تکرار نشده است. تا وقتی که این ردیاب فعال باشد، در هر سه‌ماهه داده‌های تسلا و بلومبرگ را با هم مقایسه خواهیم کرد. 


مرتبط : مسابقه جذاب بین مرسدس، آئودی، بنز و بی‌ام‌و +ویدیو

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا