تکنولوژی

آیا کشمکش بین گوگل و اوراکل پایانی دارد؟

دو شرکت اوراکل و گوگل از اولین روزهای معرفی گوشی‌های هوشمند و برنامه مخصوص آنها، همیشه با هم در رقابت بوده‌اند. این کشمکش به جایی رسید که اوراکل به دلیل استفاده گوگل از کدهای اختصاصی این شرکت، از این شرکت شکایت کرد. مقامات گوگل در جواب اعلام کردند که تمام اقدامات انجام شده با موافقت اوراکل بوده است. اوراکل از گوگل درخواست 1.16 میلیارد دلار غرامت کرد اما نتوانست ادعای حق مالکیت اختراع خود را ثابت کند و در سال 2012 پرونده مختومه شد. اوراکل چندین بار از گوگل شکایت کرد که همگی شکست خوردند و حتی یک بار مجبور شد هزینه‌های دادگاهی گوگل را نیز پرداخت کند.

بین دو شرکت گوگل و اوراکل، چالش‌های طولانی مدتی وجود دارد. اوراکل ادعا کرد که گوگل روزانه 10 میلیون دلار درآمد دارد. دو سال پیش، سود 31 میلیاردی اندروید طی برگزاری یک دادگاه مشخص شد. اوراکل درخواست 9.3 ملیارد دلار غرامت کرد. اما دو شرکت نتوانستند با هم توافق کنند و در انتها گوگل برنده شد.

حالا بعد گذشت چند سال، به گفته دادگاه تجدید نظر، گوگل در استفاده از کد های جاوای اوراکل برای توسعه اندروید، قانون حق کپی رایت اوراکل را نقض کرده است. این رای روز سه شنبه توسط دادگاه تجدیدنظر صادر شد و می‌تواند به پایانی برای خصومت طولانی مدت بین دو شرکت تبدیل شود.

این رای همچنین برای سیلیکون ولی نیز از اهمیت به خصوصی برخوردار است زیرا شرکت‌های زیادی هستند که در وضعیت مشابه قرار دارند. کشمکس بین این دو شرکت می‌تواند اثراتی نیز بر صنعتی نرم افزاری اعمال کرده و قضیه را پیچیده‌تر کند.

جاوا تا پیش از این رایگان بود اما دادگاه تغییراتی در وضعیت پیشین این برنامه اعمال کرده و این تصمیم می‌تواند روی برنامه‌ها و سرویس‌های آنلاین مرتبط با جاوا تاثیر بگذارد. همچنین این رای می‌تواند آینده برنامه‌ها و پلت فرم‌های نرم افزاری را نیز دستخوش تغییر قرار دهد.

اوارکل ای‌پی‌آی‌های خود را برای برنامه نویسان موبایل و کامپیوتر رایگان عرضه کرده  اما برای پلت فرم‌های رقیب، این برنامه رایگان نیست. اندروید نیز شاید رایگان باشد اما استفاده از پکیج Java API را رایگان عرضه نمی‌کند.

شاید برنده این پرونده جدید، اوراکل باشد اما پایان جنگ بین این دو شرکت، بعید به نظر می‌آید.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا