تکنولوژی

چرا گوشی‌های هوشمند ما را شاد نمی‌کنند؟

افرادی که سعی می‌کنند یک ماشین جدید، گوشی شیک و یا یک خانه‌ی بزرگتر به شما بفروشند، دوست دارند قبول کنید که پول قدرت خرید شادی برای شما را به همراه دارد. اما مغز شما می‌داند این حرف درست نیست. پول می‌تواند برای شما لذت بخرد، اما شادی از راه دیگری به دست می‌آید.

 

افراد زیادی شادی و لذت را با هم قاطی می‌کنند. قبل از این فکر می‌کردیم شادی از خرید چیزهای جدید، خوردن غذایی که خیلی دوست داریم و همراه آخرین مد بودن ایجاد می‌شود.

 

حتی دیکشنری‌ها و موتورهای جست‌وجو نیز این دو را با هم قاطی می‌کنند: اگر لذت را گوگل کنید اولین معنایی که برای شما می‌آید “احساس شادی و رضایت”. است.

 

اما دانشمندانی که تاثیر هورمون‌ها بر روی مغز را بررسی می‌کنند، می‌توانند تفاوت بین احساس لذت زودگذر و رضایت طولانی‌مدت ،که تعریف اصلی شادی است، را خوبی بگویند. این تفاوت، تفاوت زیادی است.

 

رابرت لاستینگ گفته است: اگر تمام طول زندگی به شما گفته‌اند لذت همان شادی است، سرتان کلاه گذاشته‌اند. لاستینگ متخصص غدد و نویسنده‌ی کتاب “هک کردن ذهن آمریکایی: پشت‌پرده‌ی چگونگی کنترل شرکت‌های بزرگ بر روی بدن و مغز” است. او از اولین افرادی است که تاثیرات مصرف شکر تصفیه‌شده را بر روی بچه‌ها بررسی کرد. حالا  نگرانی او این است که تکنولوژی اثری مشابه و اعتیاد‌آور بر روی مغز ما داشته باشد. طبق گفته‌ی او تکنولوژی دقیقا همانند مواد مخدر عمل نمی‌کند، اما سیستمی خطرناک از عملگرهای مغز ما را تحریک می‌کند و ما را به خود وابسته می‌کند.

 

لاستینگ گفته است: تکنولوژی یک شبیه‌ساز دوپامین است و هرچیزی که به افزایش دوپامین منجر شود اعتیادآور است.

 

این به این معنا نیست که تکنولوژی اثری همانند الکل و یا مواد مخدر بر روی مغز ما داشته باشد، نشانه‌ی واضح این موضوع این است که اگر گوشی‌تان را کنار بگذارید نشانه‌هایی مانند سردرد و یا اضطراب به شما دست نمی‌دهد. 

 

با این وجود یک جور وابستگی به گوشی‌های هوشمند داریم، چیزی که با احساس رضایت و آرامش تفاوت دارد.

 

احساس لرزش گوشی را در جیبتان احساس می‌کنید؟ این ویبره به آزاد شدن هورمون‌های استرس‌زا کمک می‌کند. هم‌چنین به ترشح دوپامین، که همان ماد‌ی شیمیایی لذت و احساس خوب در مغز ماست، نیز منجر می‌شود. به نظر می‌رسد دوپامین بر روی نقاط مختلفی از مغز تاثیر می‌گذارد. سروتین اما بر روی کاهش اضطراب و خنثی کردن افسردگی اثر می‌گذارد. سروتین رابطه‌ی مستقیمی با شادی دارد، به همین دلیلی یکی از اجزای اصلی داروهای ضدافسردگی را تشکیل می‌دهد.

 

نگاهی به تفاوت تاثیر سروتین که به شادی مربوط است و دوپامین که مروبط به اعتیاد است بر روی مغز بیندازید.

 

همانطور که بر روی شکل بالا می‌بینید، سروتین سیگنال‌های شادی را به قسمت‌های مختلفی از مغز می‌فرستد و بر روی ۱۴ گیرنده‌ی مختلف اثر می‌گذارد. دانشمندان همانند لاستینگ فکر می‌کنند اینخود دلیل این است که شادی از راه‌های مختلفی احساس می‌‌شود: احساس لذت و رضایتی که با فعل و انفعالات سروتین درنقاط مختلف مغز احساس می‌شود.

 

از طرف دیگر دوپامین فقط پنج گیرنده در مغز دارد.  این انتقال دهنده‌های عصبی با این گیرنده‌ها واکنش داده و احساس تمایل و انگیزه را ایجاد می‌کنند. دوپامین در تنظیم چیزهای زیادی در مغز ما تاثیر می‌گذارد: انگیزه، لذت. حتی نشانه‌هایی برای ایجاد توهم‌های سالم هم به وسیله‌ی این هورمون وجود دارد. اما به دلیل اینکه باعث ایجاد چرخه‌ای از انگیزه می‌شود، در حقیقت هیچ‌گاه شما را به طور حقیقی خوشحال و یا راضی نمی‌کند، همان احساسی که ما کافی هستیم و یا همه چیز را به اندازه‌ی کافی داریم. 

 

در عوض ، گوشی‌های هوشمند ما همیشه این حس را ایجاد می‌کنند که این هیچ چیز کافی نیست. در باطن چیز بدی نیستند، اما باید حواسمان به آن باشد.

 

راه حل چیست؟ باید گوشی‌هایمان را کنار بگذاریم، هشدارهایی که به ما می‌فرستند را محدود کنیم و به جای اینکه به صفحه‌ی گوشی خیره شویم، وقت‌مان را با دیگران بگذرانیم.

منبع: بیزنس اینسایدر

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا