تکنولوژی

دسترسی پلیس به گوشی مجرمین مرده از طریق اثرانگشت

در پی تیراندازی تروریستی سال 2015 در منطقه سن برناردینو ایالت کالیفرنیا، پلیس اف‌بی‌آی موفق به باز کردن قفل امنیتی گوشی آیفون 5c یکی از تروریست‌ها نشد. در ادامه اف بی‌آی از اپل درخواست کرد که نسخه‌ای از سیستم‌عامل آی‌اواس را طراحی کند تا این سازمان بتواند از طریق الگوریتم حدث پسووردها، به این دسته از آیفون‌هایی که به خلافکاران تعلق داند وارد شود که البته اپل این درخواست اف‌بی‌آی را رد کرد.

حال پس از گذشت چند سال داستان تا حدود زیادی تغییر کرده و گوشی‌های آیفون جدید به جای رمز عبور عموما از حسگر اثر انگشت بهره می‌برند و البته سال گذشته تکنولوژی جدید آیفون با نام “فیس آیدی” هم معرفی شد که به جای اثر انگشت از طریق چهره کاربر از گوشی او محافظت می‌کند. اما در کل اکثر اسمارت‌فون‌های دنیا امروزه از حسگر اثر انگشت به عنوان رمز عبور بهره می‌برند. همین مسئله باعث شده تا سازمان‌های مجری قانون از این ویژگی برای دسترسی به اطلاعات تبهکارانی که جان خود را از دست داده‌اند استفاده کنند: استفاده از اثرانگشت مجرم مرده برای ورود به گوشی او.

طبق گزارش جدید مجله فوربز، پلیس و سازمان‌های قضایی به‌تازگی دسترسی به اطلاعات گوشی‌ها را از طریق اثرانگشت مجرمینی که دیگر زنده نیستند آغاز کرده‌اند.

با اینکه بسیاری از سازمان‌های حقوقی این مسئله را خلاق مقررات حریم خصوصی می‌دانند اما سازمان‌های قضایی آمریکا معتقدند که این قوانین شامل فردی که دیگر زنده نیست نمی‌شود. به عبارت دیگر پلیس آمریکا معتقد است برای ورود به گوشی این دسته از افراد از طریق اثر انگشتشان نیاز به مجوز قضایی ندارد. البته این مسئله جای بحث و مناظره زیادی دارد و باید دید بالاخره پلیس آمریکا می‌تواند با خیال راحت به گوشی این دسته از مجرمین دسترسی داشته باشد یا نه.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا