تکنولوژی

کوچکترین کامپیوتر دنیا توسط آی‌بی‌ام معرفی شد

تنها ایرادی که از کامپیوترها می‌توانیم بگیریم، بزرگ بودن آنها است که به لطف اختراع جدید شرکت آی‌بی‌ام، ظاهرا این مسئله هم به‌خوبی حل شده است.

19 مارس اولین روز کنفرانس Think 2018 کمپانی آی‌بی‌ام محسوب می‌شود و شرکت در این مراسم قصد دارد محصولی را معرفی کند که ادعا می شود کوچکترین کامپیوتری است که تا به امروز ساخته شده است. ظاهرا این ادعا حقیقت دارد و سایز این کامپیوتر از بند انگشت انسان هم کوچکتر است.

اما گول ظاهر کوچک این دستگاه را نخورید. این دیوایس قدرتی برابر چیپ‌های x86 سال 1990 را دارد. خب شاید حالا دیگر خیلی شگفت‌زده نباشید اما با این حال برای دیدن اجزای این کامپیوتر به یک میکروسکوپ نیاز خواهید دشت.

طبق گفته کمپانی تولید این کامپیوتر چیزی کمتر از 10 سنت هزینه خواهد داشت و همچنین حاوی صدها هزار ترانزیستور خواهد بود. این ترانزیستورها به این رایانه امکان بررسی، آنالیز، برقراری ارتباط و حتی پردازش دیتا را می‌دهند.

نکته جالب برای طرفداران بیت کوین اینکه این دستگاه کوچک به‌خوبی با شبکه بلاک‌چین کار می‌کند و در اصل یک منبع دیتا برای اپلیکیشن‌های بلاک‌چین محسوب می‌شود. این دستگاه قادر است در ردیابی محموله‌ها و تشخیص دزدی و موارد مشابه به‌کارگرفته شود. علاوه بر این، کامپیوتر کوچک شرکت آی‌بی‌ام می‌تواند در زمینه هوش مصنوعی مثلا دسته بندی اطلاعات نیز عملکرد جزئی داشته باشد.

شرکت آی بی‌ام می‌گوید این تازه شروع کار است و تا 5 سال آینده کامپیوترهایی از این کوچکتر هم معرفی می‌شوند و قادر خواهند بود در بسیاری از دیوایس‌ها و تجهیزات روزمره کاربران به‌کارگرفته شوند. اگر این ادعا حقیقت داشته باشد، در آینده نزدیک شاهد استفاده از این سیستم‌های کوچک در وسایل مختلف کاربران خواهیم بود.

هنوز زمان دقیق عرضه این محصول مشخص نشده و محققین آی بی‌ام همچنان در حال کار بر روی اولین نسخه ازمایشی آن هستند. تنها چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که آینده به میکروکامپیوترها تعلق خواهد داشت.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا