تکنولوژی

بررسی لپ‌تاپ XPS 13 دل

تقریبا 3 سال از معرفی لپ‌تاپ مدرن و زیبای شرکت دل یعنی XPS 13 می‌گذرد. از آن زمان تا به‌امروز دیگر تولیدکنندگان لپ‌تاپ برای رقابت با این محصول شرکت دل لپ‌تاپ‌هایی فوق باریک، با حاشیه صفحه نمایش بسیار کم و نمایشگرهای بزرگ تولید کرده‌اند. از این رو شرکت دل هم دوباره دست به کار شده و شاهکار جدیدی را معرفی کرده است.

نسحه اولیه XPS 13 که 3 سال پیش معرفی شد خیلی هم بی‌نقص نبود و بسیاری از رقبای آن موفق شده بودند لپ‌تاپ هایی باریک‌تر، سبک‌تر و با طراحی مدرن‌تر را به بازار معرفی کنند. بنابراین انتظار می‌رفت که دل در نسخه 2018 این لپ‌تاپ تغییرات قابل توجهی ایجاد کند. نسخه جدید XPS 13 که قیمت آن از 999 دلار تا 2000 دلار متغیر است نسبت به ورژن اولیه خود سبک‌تر، باریک‌تر و حتی کوچکتر شده است.

طراحی

بهترین ویژگی نسخه اولیه XPS 13 حاشیه و فریم بسیار باریک اطراف صفحه نمایش 13.3 اینچی بود. در نسخه جدید این لپ‌تاپ، این حاشیه‌ها حتی کمتر هم شده‌اند و این مسئله به دل این امکان را داده سایز کلی لپ‌تاپ را در مقایسه با گذشته کاهش دهد. در نتیجه این اتفاق، XPS 13 جدید را می‌توان کوچکترین لپ‌تاپ 13.3 اینچی دنیا نامگذاری کرد.

نمایشگر این لپ‌تاپ روشن، رنگارنگ و به‌لطف حاشیه‌های کم بسیار جذاب و مناسب است. نمایشگر این لپتاپ همچنین در 2 نسخه 1080p و 4K برای علاقه‌مندان موجود خواهد بود. متاسفانه برای استفاده از قابلیت‌های لمسی تنها راه شما انتخاب نسخه 4K این لپ‌تاپ است که این مسئله قیمت لپ‌تاپ را تا 1600 دلار افزایش می‌دهد و از طرف دیگر می‌تواند باعث کاهش توان باتری دستگاه نیز بشود. بهتر بود دل صفحه نمایش لمسی را در نسخه 1080p و با قیمت کمتر نیز ارائه می‌داد. با این حال می‌توان عملکرد دل در این قسمت را عالی توصیف کرد.

این لپ‌تاپ در رنگ‌های مشکی-نقره‌ای و همچنین نسخه رزگلد-سفید که بسیار جذاب است، موجود خواهد بود. شرکت دل گفته که قسمت سفید رنگ درون این لپ‌تاپ در مقابل لکه کاملا مقاوم طراحی شده است.

علاوه بر کوچکتر شدن نمایشگر، XPS 13 در بخش بدنه اصلی هم نسبت به گذشته باریک‌تر و سبک‌تر شده است که از این لحاظ قادر است با لپ‌تاپ های شرکت‌هایی همچون مایکروسافت، اچ‌پی و… رقابت کند. با اینکه ظاهر محکم و زیبای لپتاپ همچنان حفظ شده، اما کاهش مقدار وزنی که بر روی شانه‌ها ایجاد می‌کند کاملا محسوس است.

سخت‌افزار

در نسخه جدید این لپ‌تاپ همچنین کیبورد حس بهتری را به کاربر انتقال می‌دهد و تایپ کردن با آن واقعا لذت بخش است. ضمنا ترک‌پد بی‌نظیر این دستگاه قادر است دستورات مختلف را که با استفاده از چند انگشت انجام می‌شوند، به خوبی اجرا کند.

علیرغم کاهش سایز، قدرت اجرایی دستگاه هیچ گونه کاهشی نداشته و با بهره‌گیری از نسل هشتم پردازنده Core i5 و یا Core i7، تا 16 گیگابایت رم و تا 512 گیگابایت هارد قادر است وظایف را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. در تست‌هایی که با این لپ‌تاپ انجام شد از مدل Core i7 با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت هارد و البته صفحه نمایش 4K استفاده کردیم که قادر بود وظایف سنگین را در کمتر از یک چشم بهم زدن انجام دهد . البته شکی نیست که مدل Core i5 نیز از لحاظ عملکرد مشکلی نخواهد داشت. همانطور که حدث می‌زدید این لپتاپ برای گیم مناسب نیست البته این را هم بگوببم که با استفاده از پورت تادربولت می‌تواند پردازنده گرافیکی مورد نظرتان را به XPS 13 متصل کنید.

تنها ایرادی که در این بخش می‌توان گرفت، صدای آزار دهنده فن‌های خنک کننده دستگاه است که در حین انجام کارهای سنگین صدای بلند آن به خوبی شنیده می‌شود.

باتری

متاسفانه در حین باریک‌تر طراحی کردن این لپتاپ، شرکت دل باتری دستگاه را هم نسبت به گذشته ضعیف‌تر کرده و در مقایسه با مدل قبلی این تغییر ناخوشایند کاملا به چشم می‌خورد. در حین استفاده از نسخه 4K این لپ‌تاپ که اکثرا کارهای عادی و روزانه بودند، باتری دستگاه بیش از 6 ساعت نتوانست دوام بیاورد که در مقایسه با 1 روز کرکرد مدل قبلی کمی ناامیدکننده است. البته نسخه 1080p این لپتاپ دوام باتری بیشتری دارد اما بدون شک باز هم نمی‌تواند همانند مدل اولیه این لپ‌تاپ که 3 سال پیش معرفی شد عمل کند.

پورت‌ها

دل همچنین در بخش پورت‌ها نیز کمی خساست به‌خرج داده و در این لپ‌تاپ تنها از 3 پورت نوع C، جک هدفون و درگاه رم میکرو اس‌دی استفاده کرده است. البته شارژ کردن لپ‌تاپ با استفاده از پورت یواس‌بی C واقعا دوست داشتنی است و اینکه دو عدد از پورت‌ها از تاندربولت با نهایت سرعت هم پشتیبانی می‌کنند. اما با این وجود، استفاده نکردن از پورت یواس‌بی A که همچنان بسیاری از وسایل از طریق آن به لپ‌تاپ متصل می‌شوند مطمئنا باعث نارضایتی برخی از خریداران خواهد شد. با این حال شرکت دل یک مبدل یواس‌بی C به A را درون جعبه لپتاپ قرار داده تا بتواند طرفداران یواس‌بی A را همچنان راضی نگه دارد.

وب‌کم

حال نوبت به یکی از ناخوشایندترین قسمت‌های لپ‌تاپ می‌رسد: وب‌کم با جایگیری بسیار نامناسب. شرکت دل لنز وب‌کم را از گوشه سمت چپ پایین دستگاه به قسمت مرکزی حاشیه پایین نمایشگر انتقال داده و همچنین تکنولوژی “ویندوز هلو” را نیز در آن به‌کارگرفته اما با این حال جایگیری وب‌کم همچنان نامناسب است و هنگام استفاده نمایی از زیر چانه و بینی شما را نمایش می‌دهد که قابل قبول نیست. بدتر اینکه اگر در حال ویدیوکنفرانس باشید و بخواهید چیزی تایپ کنید، انگشتانتان جلوی وب‌کم را می‌گیرد. متاسفانه شرکت دل در این بخش اصلا قابل قبول عمل نکرده و شاید همین مسئله باعث شود هیچ موقع از وب کم این لپ‌تاپ برای تماس‌های تصویری استفاده نکنید. عجیب است که دل نتوانسته در مدل جدید این لپ‌تاپ راهکار مناسبی برای تغییر مکان وب کم پیدا کند.

نتیجه گیری

بزرگترین مشکل دل در ساخت این لپ‌تاپ این است که شرکت هرآنچه را که در طراحی برایش آسان‌تر بوده انجام داده و خیلی به‌خودش زحمت نداده. برای مثال در نسخه جدید XPS 13، جای وب‌کم تغییر نکرده، ظاهر کلی دستگاه بدون تغییر مانده و همچنین شرکت در بحث انتخاب پورت‌ها خیلی سلیقه به‌خرج نداده. در ضمن ناگفته نماند که ظرفیت باتری دستگاه خیلی ضعیف‌تر از آن چیزی بود که از لپ‌تاپ جدید دل انتظار داشتیم.

اگر این ایرادها را نادیده بگیریم، بنابراین باید بگوییم XPS 13 از لحاظ عملکرد سخت‌افزاری، کیفیت نمایشگر، سایز و همچنین وزن بسیار قابل قبول عمل کرده و نمره قبولی را می‌گیرد.. اگر دل این ویژگی‌های مثبت را با نقاط قوت مدل قبلی ترکیب کرده بود، یعنی از باتری بهتر و پورت‌های متنوع‌تر استفاده می‌کرد، می‌توانست به بهترین گزینه در بین لپ‌تاپ های امروزی تبدیل شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا