تکنولوژی

معرفی 3 دستگیره واقعیت مجازی جدید مایکروسافت

معرفی 3 دستگیره واقعیت مجازی جدید مایکروسافت

اگر شما هم به سرگرمی علاقه دارید، باید بدانید که جذاب‌ترین بخش در کمپانی مایکروسافت همان بخش تحقیقات این شرکت است چرا که توانسته نزدیک‌ترین تجربه ممکن به “هولودک” (Holodeck) برایمان خلق کند. هولودک نسخه زنده و اکشن بازی بسیار محبوب Minecraft محسوب می‌شود که البته هولودک ویژگی‌های بیشتری را هم شامل می‌شود. دسته‌ی دانشمندان به اصطلاح دیوانه مایکروسافت که غیرممکن برایشان بی‌معنی است، دسته‌های کنترل جدیدی را برای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی معرفی کرده‌اند. البته این دسته‌ها در حال حاضر در مرحله آزمایش قرار دارند اما با این حال نشان داده‌اند که پتانسیل بسیار بالایی برای جالب و جذاب‌تر کردن تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای کاربران دارند.

The Claw

یکی از همه‌کاره‌ترین دسته‌هایی که این محققین معرفی کرده‌اند، “The Claw” یا همان پنجه نام دارد که دیوایسی مشابه تنفگ است که با فشردن آن می‌توانید اشیاء مجازی را از روی زمین بلند کنید و به‌لطف تکنولوژی “Haptic Feedback” می‌توانید نرمی و بافت اجسام را نیز در دستانتان احساس کنید.

ضمنا با توجه به نحوه در دست گرفتن این چنگک، حس متفاوتی را از سمت اجسام دریافت می‌کنید و با وجود مقاومتی که در این دسته وجود دارد، کاربر نمی‌تواند دست خود را به درون اجسام مجازی فرو کند و همچنین لرزش‌های ریزی که این دسته به دستتان وارد می‌کند قادر است بافت سطح اجسام را برای کاربر شبیه سازی کند.

Haptic Links

“Haptic Links” هم دستگیره دیگری است که توسط این گروه معرفی شده است. این دستگیره از 2 دسته تشکیل شده که قادر است فعالیت‌هایی که شخص می‌تواند با 2 دستش تجربه کند را برای او شبیه‌سازی کند. این تجربیات شامل جابجا کردن جعبه‌ها، یا کار با مته‌ها بزرگ و یافعالیت‌هایی حرفه‌ای مانند شیپور زدن می‌شود.

این تیم مایکروسافت دستگیره‌های Haptic Links را در 3 بخش اساسی طراحی کرده‌اند که این 3 بخش میزان تنش و میزان آزادی دسته‌ها از یکدیگر را کنترل می‌کنند. این 3 بخش شامل لولا، چرخ دنده و زنجیر می‌شوند که همکاری این 3 بخش می‌تواند انواع مختلفی از شبیه سازی در شرایط متفاوت را برای فرد خلق کند.

Canetroller

در پایان هم مایکروسافت دستگیره “Canetroller” را معرفی کرد که نوعی عصای شبیه سازی شده برای نابینایان محسوب می‌شود. زمانی که این دیوایس را در دنیای شبیه سازی شده به اطراف حرکت می‌دهید، اگر عصا با اشیاء برخورد کند متوقف می‌شود. این ویژگی به‌لطف به‌کارگیری ترمز‌های پوشیدنی و قابل برنامه ریزی شده در این دیوایس است. همچنین زمانی که عصا را بر روی زمین می‌کشید، می‌توانید یک لرزش را در درون عصا حس کنید که شباهت زیادی به استفاده از همین عصاها در دنیای واقعی دارد. ضمنا این لرزش با صدای شبیه‌سازی شده‌ای همراه است که دقیقا مشابه صدای کشیدن عصای واقعی نابینایان بر روی زمین است.

این عصا همانند راهنماهای صوتی که برای نابینایان طراحی شده، می‌تواند به نابینایان و کم بینایان کمک کند که در دنیای مجازی حرکت کنند. کمپانی مایکروسافت در اینباره می‌گوید: “بخش تحقیقات مایکروسافت امیدوار است این دیوایس‌ها بتواند نظر محققین و طراحان سراسر دنیا را جلب کرده و موجب شوند ابزارها و برنامه‌های کاربردی بیشتری در این زمینه خلق شود و واقعیت مجازی را برای افرادی که به ناتوانی‌های جسمی و ذهنی مختلفی دچار هستند قابل استفاده و جذاب‌تر کند.”

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا