تکنولوژی

آغاز پرواز تاکسی پرنده “لری پیج” در نیوزلند

گزارش‌های سال 2016 حاکی از این بود که لری پیج موسس کمپانی گوگل و آلفابت دو پروژه خودرو پرنده را دستور کارش دارد و با اینکه سال گذشته شاهد رونمایی از یک وسیله نقلیه پرنده‌ بودیم، حال نوبت به معرفی وسیله پرنده جدید لری پیج با نام “کورا” (Cora) رسیده است. این تاکسی پرنده که توسط کمپانی خصوصی لری پیج یعنی “Kitty Hawk” طراحی شده در اصل یک هواپیمای الکتریکی است که به منظور انجام خدمات حمل و نقل که قرار نیست به کاربران شخصی فروخته شود طراحی شده است. این تاکسی که از نرم‌افزار خلبان خودکار بهره می برد، از 12 پره به منظور ارتفاع گرفتن و فرود آمدن به‌صورت عمودی از سطح زمین بهره می‌برد و بنابراین برای اوج گرفتن نیازی به حرکت افقی ندارد.

پس از بلند شدن از سطح زمین، کورا به وسیله یک پروانه افقی به ارتفاعی بین 150 تا 1000 متر و سرعت 180 کیلومتر درساعت می‌‌رسد. با توجه به سوالات متداول مطرح شده در وبسایت این شرکت، این تاکسی پرنده دارای 3 سیستم کامپیوتری پرواز مستقل است و حتی در صورتی که یکی از این سیستم‌ها از کار بیافتد دو سیستم دیگر می‌توانند بدون مشکل پرواز را انجام دهند. همچنین با اینکه هریک از پره‌ها به‌طور مستقل وظایف خود را به دقت انجام می‌دهند، اما در صورتی که اوضاع بر وفق مراد پیش نرود، یک سیستم پاراشوت پیشرفته به منظور فرود آمدن بدون نیاز به پره‌ها نیز تعبیه شده است.

مشخصات فنی:

منبع انرژی: تمام الکتریکی

ظرفیت: 2 نفر

حداکثر توان ارتفاع گیری: بین 15 تا 1000 متر از سطح زمین

طول باله‌ها: 11 متر

سیستم حرکت عمودی: کورا به وسیله 12 پره مستقل پرواز می‌کند که این پره‌ها وطیفه ارتفاع گیری و فرود عمودی را بر عهده دارند.

باله ثابت: 1 پروانه جهت حرکت افقی

توان پیمایش: حدود 100 کیلومتر

سرعت: حدود 180 کیلومتر در ساعت

کمپانی Kitty Hawk توسط یکی از مدیران اسبق شرکت گوگل یعنی “سباستین تران” اداره می‌شود. در وبسایت این شرکت اعلام شده که کورا قرار است کار خود را ابتدا در کشور نیوزلند آغاز کند چراکه پرواز در این کشور برای تمامی افراد آزاد است. طبق اخبار منتشر شده از نیویورک تایمز، مدیران این شرکت امروز قرار است طی ملاقاتی با نخست وزیر نیوزلند تواق خود را بر سر اجرای آزمایشی این خودروهای پرنده در این کشور رسما اعلام کنند.

البته هنوز این شرکت زمان دقیقی را برای شروع به‌کار رسمی این پرنده اعلام نکرده است. تایم لاینی که در وبسایت این شرکت به اشتراک گذاشته شده هم تنها مقدار پیشرفت این پروژه را نشان می‌دهد که شامل رخدادهایی از جمله ساخت اولین نسخه از این ماشین در سال 2011، اولین پرواز بدون خلبان در سال 2014 و آغاز اجرای آزمایشی کورا از اکتبر 2017 می‌شود. ضمنا شرکت Kitty Hawk تنها کمپانی که در زمینه تاکسی‌های هوایی فعالیت می‌کند نیست و دیگر شرکت‌ها از جمله EHang و Uber Elevate هم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا