تکنولوژی

آیا پارس آنلاین از کاربرانش ارزکاوی می‌کرد؟

خبر کوتاهی عصر دیروز باعث بحثهای زیادی بین کاربران شده و آن استفاده بعضی از سایت‌ها از بازدید کنندگان برای ماینینگ بیت کوین بود. 

علیرضا شیرازی مدیربلاگفا در توییترش به سایت پارس آنلاین  اشاره کرد که در آن اسکریپت coinhive استفاده شده که به صورت مخفیانه از سی پی یو کاربر استفاده می‌کند.

شیرازی حدود دو ساعت بعد نوشت که اسکریپت از سایت پارس آنلاین حذف شده است. 

شیرازی درباره کشف این موضوع به آی تی ایران گفت: موضوع وقتی کشف شد که برخی آنتی‌ویروس‌ها به صفحات پارس آنلاین گیر دادند. از جمله نورتون آنتی ویروس  که به کاربران هشدار میداد تهدیدی را روی این سایت شناسایی کرده است.

از پارس آنلاین درباره این موضوع پرسیده‌ایم اما فعلا درباره این موضوع اظهار نظری نکرده‌اند.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات 12 اسفند امسال اولین بار موضوع ارزکاوی برخی از سایت‌های ایرانی را مطرح کرده بود و گفته بود که مرکز ماهر در حال آماده کردن گزارشی درباره سایت‌هایی است که اقدام به این کار می‌کنند. به گفته وزیر ارتباطات  به محض اینکه گزارش این مرکز آماده شود، برخورد جدی با متخلفان این وب سایت ها صورت گرفته و به مراجع قضایی آنها را معرفی می کنیم.

 ریتوعیتر یک کاربر دیگر در توییتر  اشاره کرده که سایتهای دیگری نیز با کدهای جاوااسکریپت اقدام به ماینینگ می‌کنند او از جمله سایت آکاایران را مثال زده است. هنوز مشخص نیست آیا ارزکاوی بخشی از یک حمله اینترنتی است یا ناشی از اتفاق دیگری است. 

ابراهیم قاسمی 4 ماه قبل در ویرگول  این موضوع را تشریح کرده که چطور CPU در هنگام بازدید از برخی سایت‌ها از جمله آکاایران افزایش پیدا می‌کند. 

قاسمی دو افزونه کروم و فایرفاکس برای جلوگیری از سو استفاده برخی سایت‌ها از CPU کاربران بازدید کننده معرفی کرده است. همچون پارس آنلاین در آکاایران هم از اسکریپیتی از کتابخانه  coinHive استفاده شده است. آیا هر دو مورد یک حمله اینترنتی اتفاق افتاده است؟ 

 
آی‌تی‌ایران را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا