تکنولوژی

چطور پهپادها جهان را تغییر می‌دهند

روند رشد سریع صنعت پهپادها در سراسر جهان حتی منتظر قانون‌گذاری نهادهای دولتی هم نشد. این صنعت به کمک سرمایه‌گذاری‌های گسترده توانست راه خود را در بازارهای جدید ابزارهای کامپیوتری باز کند و زودتر از آنچه تصور می‌شد، جایش را در میان مردم دنیا پیدا کند.

 اکوسیستم رو به رشد تولیدکنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار صنعت پهپاد در حال حاضر به فهرست بلندی از مشتریان در صنایع و بخش‌های مختلف کشاورزی، مدیریت مزارع، انرژی و ساخت و ساز خدمات می‌دهند. بسیاری از این تولیدکنندگان در واقع شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های کوچک و خصوصی هستند. با این حال اما این روزها تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ دفاعی و صنعتی شروع به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های مربوط به صنعت پهپاد کرده‌اند. در همین راستا بخش تحقیقاتی مجله بیزینس اینسایدر یعنی BI Intelligence به بررسی روند سرمایه‌گذاری جهانی در بخش سخت‌افزار صنعت پهپادها پرداخته است. در این گزارش سطوح مختلف در حال رشد صنعت پهپاد در بخش‌های تجاری مورد بررسی قرار گرفته و پیش‌بینی‌هایی درباره آینده این صنعت انجام شده است. به‌طور کلی اما کارشناسان معتقدند فرصت‌های تجاری زیادی در این صنعت وجود دارد که به رشد بیشتر و سریع‌تر آن کمک می‌کنند. پیشرفت‌های ایجاد شده در صنعت پهپادها با وجود موانع مختلف چشمگیر بوده است و انتظار می‌رود این روند تا سال‌های آینده ادامه داشته باشد.

مرتبط : گران قیمت ترین پهپادهای جهان

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد حاصل از فروش جهانی پهپادها تا سال ۲۰۲۱ به ۱۲میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که این درآمد در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۸ میلیارد دلار رسیده بود. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات پهپادهای مصرفی تا پنج سال آینده به بیش از چهار برابر برسد. این اتفاق به دنبال رشد روند رقابتی شدن قیمت‌های نهایی عرضه و تکنولوژی‌های جدیدی که به تدریج در این صنعت به‌کار بسته می‌شوند تا دسترسی به پهپادها برای تمام مصرف‌کنندگان ساده‌تر شود، رخ خواهد داد. رشد صنعت پهپادها در بخش تجاری هم قابل توجه خواهد بود و حتی انتظار می‌رود هم در زمینه صادرات و هم درآمد از بخش پهپادهای مصرفی هم پیشی بگیرد.

دلیل این موضوع هم ایجاد کاربردهای جدید برای پهپادها در بخش‌های تجاری آمریکا و اروپا است که دو بازار بزرگ برای پهپادهای تجاری هستند. تکنولوژی‌هایی مانند تشخیص موانع و اجتناب از برخورد می‌توانند پرواز پهپادها را ایمن‌تر کرده و احساس راحتی و اطمینان بیشتری برای قانون‌گذاران و کاربران ایجاد کنند. اداره هوانوردی فدرال آمریکا در حال حاضر پرواز پهپادهای تجاری را به گروه کوچکی از صنایع و کاربردهای تحقیقاتی و پژوهشی محدود کرده است. بخش نظامی و دفاعی اما همچنان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشتری صنعت پهپادها هستند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده کشورهای بیشتری برای در اختیار داشتن تکنولوژی‌های طراحی و ساخت انواع پهپادهای نظامی تلاش کنند.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا