استارتاپ

چراغ سبز شورای رقابت به اسنپ برای حذف رانندگان رقیب

تقریبا همه می‌دانند که شرکت اسنپ به رانندگانی که با این سرویس کار می‌کنند اجازه نمی‌دهد تا با سرویس‌های رقیب هم همزمان کار کنند. اسنپ با کنترل تلفن راننده از نصب سایر اپلیکیشن ها ( از جمله اپلیکیشن‌های رقیب) روی آن مطلع می‌شود و برای رانندگانی که این قانون را نقض کنند جرایمی در نظر گرفته که اخراج از سیستم از جمله آن‌هاست. به رغم این محدودیت و هشدار رانندگان اسنپ متعددی را می‌توان دید که با استفاده از دو گوشی در سرویسهای مختلف تاکسی اینترنتی کار می‌کنند.

در کشورهای دیگر به خصوص در آمریکا شرکتهای تاکسی‌ اینترنتی ( مانند اوبر و لیفت)  حق ندارند تا رانندگان را به کار در یک سرویس الزام کنند دلیل آن هم واضح است چون  این شرکت‌ها راننده‌ها را استخدام نمی‌کنند و خدماتی چون پرداخت حق بیمه و امضای قرارداد و … به آن‌ها ارایه نمی‌دهند.

تپسی، رقیب اسنپ تصمیم گرفته این موضوع را به شکل حقوقی پیگیری کند و شکایتی را در شورای رقابت علیه اسنپ مطرح کرد.

شورای رقابت در صورتجلسه‌ای که روز سه شنبه منتشر کرد آورده که  ابتدا درخواست اسنپ برای عدم صلاحیت شورا در بررسی این موضوع را رد کرد:

الف- در خصوص ادعای صلاحیت ورود شورا به موضوع شکایت، مطرح شده از سوی شرکت ایده گزین ارتباطات روماک(اسنپ) (مشتکی عنه)، با استناد به اینکه در ماده ۵۰ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به افراد صنفی اشاره شده و مجوز فعالیت شرکت از سوی اتحادیه صنفی صادر شده و به فعالیت خرده فروشی می پردازد، قابل قبول نیست زیرا مشتکی عنه شخصیت حقوقی است و در سطح بسیار گسترده فعالیت می کند و نیز به موجب تبصره ماده ۶۲ قانون مذکور” تخلفات موضوع فصل هشتم قانون نظام صنفی چنانچه موجب اخلال در رقابت باشد، مطابق این قانون رسیدگی خواهد شد”، لذا اعضای شورا به اتفاق آرا رأی به صلاحیت در ورود به موضوع شکایت دادند.

شورای رقابت کجاست؟ اینجا را بخوانید 

اما در ادامه شورای رقابت با شکایت تپسی مبنی بر انحصار اسنپ هم مخالفت کرد و نتیجه گرفت که چون رانندگان در انتخاب شرکت آزاد هستند این موضوع اخلال در رقابت نیست:

ب- در خصوص شکایت شرکت تپسی از شرکت اسنپ مبنی بر ممانعت رانندگان اسنپ از همکاری با شرکت تپسی موارد زیر مورد توجه قرار گرفت. الف- رانندگان و شرکت مشترکاً به مسافرین خدمت ارائه می کنند. ب- علیرغم اقدام اسنپ راننده در انتخاب شرکت برای همکاری مخیر است.

با توجه به مراتب فوق وقوع اخلال در رقابت موضوع جزء (۲) بند الف ماده ۴۵ به تأیید شورا نرسید.

همچنین اعمال مخل رقابت موضوع جزء ۳ بند و ماده ۴۵ و بند ح ماده ۴۵ و جزء ۴ بند ط ماده ۴۵ مبنی بر سوء استفاده از وضعیت اقتصادی مسلط از طریق ایجاد مانع به منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید احراز نگردید.


شرکت اسنپ بلافاصله بعد از انتشار اطلاعیه شورای رقابت با ارسال ایمیلی به رسانه‌ها با عنوان « اسنپ پیروز رقابت» از حکم شورای رقابت ابراز خرسندی کرد. در اطلاعیه ای که اسنپ منتشر کرده آمده است: 

اسنپ همواره از داشتن رقیب استقبال می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که «سرویس خود را بهبود ببخشیم. اخلاق‌ و قانون‌مداری و احترام به عرف و قوانین همیشه در دستور کار اسنپ بوده و هست. از همین رو این سامانه در طول جلسات شورا تلاش داشت تا با سکوت خود، ضمن احترام به رقیب، آرامش را در کل اکوسیستم کسب‌وکار‌های استارت‌آپی حفظ کند و اکنون نیز همچون گذشته بر عملکرد خود متمرکز خواهد بود»

 اعضای شورای رقابت چه کسانی هستند؟ اینجا را ببینید 

امروز روابط عمومی تپسی نیز پاسخی را به رای شورای رقابت منتشر کرده و در آن به چرایی پیگیری این موضوع اشاره کرده است:

« بسیاری از رانندگان محترمی که با شرکت اسنپ کار می‌کنند با این محدودیت مواجه بوده‌اند که این شرکت آن‌ها را از کارکردن در اپلیکیشن‌های رقیب مانند تپ‌سی منع نموده و در صورت عدم پیروی از این تصمیم، رانندگان را مجازات و اخراج می‌کند. تاسف‌بار اینکه مسوولان اسنپ فعالیت یک راننده در اپلیکیشن رقیب را با سوءاستفاده از دسترسی خود به دستگاه تلفن آن راننده درمی یابند. 

شرکت تپ‌سی از همان آغاز نه تنها با این اقدام انحصارگرایانه مخالف بوده بلکه به هیچ وجه رانندگانی را  که با این شرکت کار می‌کنند برای فعالیت انحصاری در سامانه خود و یا برای خروج از سامانه‌های رقیب تحت فشار قرار نداده است. این موضوع به کرّات هم مورد اعتراض رانندگان اسنپ و هم مورد اشاره بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته، با این حال شرکت اسنپ به هیچ کدام از اعتراض‌ها و انتقادها پاسخ نداده است. 

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در همه کشورهای جهان این اختیار را دارند که همزمان از چند اپلیکیشن استفاده کنند و نظارت دقیق نهادهای تنظیم کننده فضای رقابتی در بازار، این اجازه را نمی‌دهد که یک شرکت رانندگان را ملزم به استفاده از یک اپلیکیشن خاص کند. دلیل آن واضح است. مدل کسب و کار شرکتهای تاکسی اینترنتی به شیوه‌ای نیست که یک راننده رابطه استخدامی با آن شرکت‌ها داشته باشد و رانندگان نیز، مانند مسافران، مشتریان این شرکت‌ها به شمار می‌آیند. 

تپسی اعتقاد دارد بخش مهم اعضای محترم شورای رقابت با نگاهی دقیق‌تر به مدل این کسب و کار و روال‌ها و مقررات جهانی آن قطعا رای به آزادی انتخاب رانندگان در استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف درخواست تاکسی خواهند داد. از این رو، تپ‌سی تمام تلاش خود را برای فراهم کردن فضای استدلال مناسب و تجدید نظر در این حکم متمرکز خواهد کرد با این هدف که آزادی انتخاب رانندگان در استفاده از اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی باعث توسعه فضای رقابتی در این عرصه شده و در نهایت به سود مسافران نیز تمام خواهد شد. »

مرتبط :

چند نکته درباره راننده متجاوز اسنپ 

پاسخ اسنپ درباره نقض حریم خصوص کاربران

جلوی دیکتاتور شدن اسنپ را بگیریم

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا