تکنولوژی

مشکلات faceID همچنان ادامه دارد

اپل در روز رونمایی از قابلیت FaceID آن را یکی از امن‌ترین سیستم‌های تشخیص چهره‌ دنیا معرفی کرد. برخلاف همتای اندرویدی این قابلیت، فیس آی ‌دی با عکس های تقلبی گول نمی‎خورد و حتی می‌توان از آن برای پرداخت‌های موبایلی نیز استفاده کرد. اپل همچنین ادعا کرد که فیس آی‌دی حتی از Touch ID یا حسگر اثر انگشت نیز امن‌تر است و به احتمال زیاد، در دستگاه‌های آینده شرکت اپل نیز بیشتر استفاده خواهد شد. حتی بسیاری از سازندگان دستگاه‌های اندرویدی تلاش دارند تا در سال جدید، از این قابلیت استفاده کرده و آن را در  محصولات خود عرضه کنند.

مطالب مرتبط:

اشتباه FaceID در تشخیص چهره دو برادر

دوقلوها می‌توانند آیفون 10 را گول بزنند؟

با این وجود، فیس آی‌دی خیلی هم امن نیست! همین حالا گزارش‌های زیادی منتشر شده که نشان می‌دهد نوجوانان موفق شدند آیفون‌های 10 والدین خود را هک کنند. دو قلوها و سه قلو‌های هم شکل نیز می‌توانند گوشی‌های خواهر برادر های خود را به راحتی باز کنند. از همه این موارد بدتر گول زدن فیس آی دی با یک ماسک بود که در این رابطه دو ویدئو با دو ماسک متفاوت منتشر شد که به سادگی فیس آی دی را فریب داد.

مطلب مرتبط: فریب سیستم تشخیص چهره آیفون با ماسک

 ویدیو جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد چطور یک کودک می‌تواند حتی بدون وجود شباهت ظاهری، فیس آی‌دی گوشی اعضای خانواده خود را باز کند. ویدیوی دیگری نیز در یوتیوب منتشر شده که نشان می‌دهد یک مادر و دختر، دوبار قفل یک گوشی آیفون را با چهره خود باز می‌کنند. جالب اینجاست که در این ویدیو، دختر چندان جوان نیست و شباهت زیادی نیز با مادر خود ندارد!

آیفون 10 روشی برای فیس آی‌دی اعمال می‌کند که طی آن هر بار که قفل گوشی باز می‌شود، تصویری از کاربر ذخیره می‌شود تا به این ترتیب سیستم شناسایی بتواند اطلاعات به روزتری از چهره کاربر در اختیار داشته باشد. هر بار که تصویر ارائه شده برای فیس آی‌دی قبول نمی‌شود، ارائه رمز ورود لازم خواهد بود و در این حالت، فیس آی دی تصویر های ذخیره شده قبلی رجوع می‌کند و ممکن است تصاویر افرادی که شبیه کاربر هستند نیز به اشتباه انتخاب شود!

در زیر توضیح مختصری درباره عملکرد فیس آی‌دی را بخوانید.

– برای بهبود عملکرد باز کردن قفل گوشی و به روز ماندن دستگاه با تغییرات طبیعی چهره کاربر، فیس آی‌دی از اطلاعات ریاضی ذخیره شده خود در طول زمان استفاده می‌کند. بعد از هر ورود موفق، فیس آی‌دی در صورت کیفیت مطلوب تصویر،  فاکتورهای ریاضی جدید ذخیره می‌کند و اطلاعات قدیمی در طول زمان حذف می‌شوند. همچنین، اگر سیستم نتواند چهره کاربر را تشخیص دهد، اما قسمت‌هایی از عکس هستند که شباهت‌هایی با تصاویر قبلی کاربر دارند و به علاوه، در مرحله بعد رمز ورود نیز به درستی وارد می‌شود، در این جا سیستم بازهم اطلاعات قبلی خود را به روز رسانی می‌کند. این فرآیندها به فیس آی‌دی کمک می‌کند تا تغییرات عمده و چشمگیر تصویری کاربر از جمله کوتاهی و بلندی موها یا آرایش صورت را نیز شناسایی کند. در هر صورت، هر چه دلیل این اشتباهات است بهتر است سریعا توسط اپل بررسی شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا