تکنولوژی

گزارش تصویری آی‌تی‌ایران از اجلاس راهبری اینترنت

هفته  گذشته اجلاس راهبری اینترنت در ژنو برگزار شد. رویدادی که حدود 3 هزار نفر از متخصصان، صاحب‌نظران، مدیران شرکتها و مسوولان کشورهای مختلف در طی چند روز بحث فشرده موضوعات مختلفی در حوزه اینترنت را مورد بحث قرار دادند. از بحث درباره هوش مصنوعی گرفته تا توسعه اینترنت در کشورهای مختلف، مقررات‌گذاری، آموزش آنلاین و … هدف عمده این گفت و گوها که با میزبانی سازمان ملل در ژنو برگزار شد رسیدن به تفاهمی درباره نوع مدیریت بر اینترنت بود. بحثی که از اجلاس WSIS از اوایل سال 2000 میلادی شروع شد و در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی ( ژنو 2003 و تونس 2005 ) ادامه یافت. در آن رویدادها برخی کشورهای جهان – عمدتا از کشورهای در حال توسعه-  نسبت به مدیریت اینترنت در جهان انتقاداتی را وارد کردند و خواستار تقسیم سهم مدیریت اینترنت شدند. دولت‌ها منتقد خواستار مدلی شدند که در آن سازمان ملل نقشی پررنگ در مدیریت اینترنت داشته باشد. در نقطه مقابل کشورهای غربی و متخصصان این حوزه با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ساختارهای فعلی اینترنت به بخش خصوصی واگذار شده مدل فعلی راهبری اینترنت را مطلوب می‌دانستند و ایجاد تغییر در آن را باعث برهم خوردن نظم فعلی می‌دانستند. 

اجلاس راهبری اینترنت ژنو دوازدهمین اجلاس IGF بود و در ژنو برگزار می‌شد جایی که در سال 2003 بحث‌های اولیه راهبری اینترنت در همانجا بالا گرفت. حالا با حضور بخش بزرگی از جامعه مدنی، بخش خصوصی و نمایندگان دولتی اجلاس IGF به اجلاسی بر پایه گفت و گو تبدیل شده بود و از قضا در مقر سازمان ملل در ژنو هم برگزار می‌شد که مملو از اتاق‌های کنفرانس متعدد پذیرای بحث‌هایی بین‌المللی از این نوع است. آی تی ایران برخی وقایع این رویداد را از طریق شبکه‌های اجتماعی خود به طور زنده گزارش داد و همچنین در این گزارش نیز به تفصیل درباره این رویداد نوشتیم.  در ادامه گزارش تصویری اختصاصی آی تی ایران از این رویداد را می‌بینید. اطلاعات آماری از این رویداد را در این لینک می‌توانید ببینید

 

توضیح عکس : تمام جلسات این رویداد مشابه دیگر رویدادهایی از این دست به صورت نوشتاری ( با استفاده از نرم‌افزار تبدیل صوت به متن) به طور زنده ضبط و نمایش داده می‌شد. همچنین تمام جلسات به صورت وب‌کست هم پخش می‌شد و علاقه‌مندان حتی به صورت مجازی نیز می‌توانستند در جلسات صحبت کنند. متن کامل مذاکرات جلسات در سایت خود IGF2017 قابل دسترسی است. 

 

شرح عکس : بحث‌های داغ در حالی در اتاق‌های مقر اروپایی سازمان ملل در جریان بود که در بیرون هوای ژنو سرد و برفی بود. 

 

شرح عکس : مجموعه متنوعی از موضوعات از پیش از آغاز اجلاس با توضیحات مفصل روی سایت قرار گرفته بود. موضوعات توسط افراد مختلف پیشنهاد و موضوعاتی در تقویم برنامه‌ها قرار می‌گرفت که مورد توافق تیم برگزارکننده قرار می‌گرفت. بحث هوش مصنوعی یکی از بحث‌های مهم در اجلاس بود و جلسات آن با استقبال زیادی هم مواجه شد. 

 

شرح عکس : این دوازدهمین فوروم IGF و نخستین اجلاس IGF که در سوییس برگزار می‌شد. پیش از این اجلاس اصلی مادر آن ( اجلاس سران جامعه اطلاعاتی در سال 2003 ) در ژنو برگزار شده بود. مقر اروپایی ژنو با ساختمان تاریخی خود بهترین فضا برای برگزاری فورومی متنوع با بحث‌های عمیق و طولانی بود. بسیاری از جلسات همزمان برگزار می‌شد و برای همین شرکت کنندگان مجبور به انتخاب شرکت در برخی جلسات بودند. 

 

شرح عکس : در حاشیه اجلاس نهادهای مختلفی که طی سال‌های اخیر با بحث راهبری اینترنت همراهی داشتند در فضای نمایشگاهی نسبتا کوچکی به معرفی خود پرداخته بودند. 

 

شرح عکس : دبیرکل سازمان ملل در پیام ویدیویی به اجلاس راهبری اینترنت گفت که همچنان این سازمان آماده همکاری با تمام ذینفعان و بازیگران فضای اینترنت است. 

شرح عکس : خانم Doris Leuthard یکی از سخنران افتتاحیه و شرکت کنندگان پنل داغ افتتاحیه بود جایی که نمایندگان دولت‌ها و بخش خصوصی و جامعه مدنی نقطه نظرات متفاوتی را در مورد نحوه مدیریت و نگاه به اینترنت منتشر کردند. خانم لتهارد در بخشی از سخنرانی خود در پنل افتتاحیه در پاسخ به انتقاد وینت سرف پدر اینترنت گفت که دولت‌ها باید در وضعیت اینترنت مداخله کنند و اگر جرمی در فضای مجازی رخ می‌دهد انگار در فضای عادی رخ داده است و باید همان مجازات را شامل شود. 

 

شرح عکس : هولینگ زائو مدیر چینی الاصل اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) یکی از سخنرانان روز نخست بود. بسیاری از کشورهای منتقد وضعیت فعلی راهبری اینترنت در جهان معتقدند که می‌توان مدلی از راهبری اینترنت در جهان تعریف کرد که نقش دولت‌ها از طریق ITU در آن برجسته‌تر شود. آیا اتحادیه جهانی مخابرات که در سال 1865 تاسیس شده و در طی یکصد سال اخیر عمدتا بحث‌های مربوط به فرکانس و نامبرینگ تلفن را مدیریت میکرده می‌تواند در مدیریت پیچیده‌‌ترین شبکه جهان هم نقشی ایفا کند یا نه ابهامی است که طرفداران حفظ وضع موجود آن را مطرح می‌کنند. 

 

شرح عکس : وینت سرف پدر اینترنت ( او در واقع به همراه باب کان  با ابداع پروتکل TCP/IP باعث پیدایش اینترنت شدند پروتکلی که هنوز هم بستر اصلی اینترنت است) یکی از طرفداران وضع فعلی است. او سالها عضو هیات مدیره آیکن بود و حالا به عنوان یکی از مدیران گوگل به صراحت در این اجلاس از عدم  دخالت دولتی‌ها در ایتنرنت دفاع کرد . او معتقد است که اینترنت آینه‌ای از جامعه است و دولت‌ها اگر مشکلی در اینترنت می‌بینند باید آن مشکل را در خود جامعه حل کنند نه اینکه با وضع مجازات این فضا را به هم بریزند. 

 

شرح عکس : حضور در اجلاس سازمان ملل از طریق ثبت نام صورت می‌گیرد. صرف غذا در آن رایگان نیست و شرکت کنندگان باید خود هزینه غذا را بپردازند. 

شرح عکس : سالن‌های مختلف با معماری و دیزاین‌های مختلف ویژگی مقر اروپایی سازمان ملل است. 

 

شرح عکس : نمایی از یک کتابخانه در مقر اروپایی سازمان ملل 

 

شرح عکس : مجله سازمان ملل و تیتر و عکس روی آن : مهاجران، بحران رو به رشد 

 

شرح عکس : در یکی از طبقات سازمان ملل به این کیوسک‌های تلفن برخوردیم. آنها زمانی تنها راه ارتباط نمایندگان کشورها با مسوولان کشورشان بود. 

 

شرح عکس : سقف‌ بلند ساختمان سازمان ملل ژنو 

 

 

شرح عکس : یکی از غرفه داران در نمایشگاه IGF

 

شرح عکس : شرکت کنندگان در مراسم افتتاحیه اجلاس IGF 2017

 

شرح عکس : معاون مدیرعامل شرکت مخابراتی AT&T یکی از حاضران در پنل روز افتتاحیه. با حذف قانون بی طرفی اینترنتی در آمریکا حالا قدرت شرکتهای مخابراتی مانند AT&T در بازار اینترنت افزایش یافته . آیا قدرت گرفتن این شرکتها در حذف یا کند کردن سایت‌ها می‌تواند به معنی تهدیدی برای کشورهایی باشد که رقابتی با آمریکا دارند یا اساسا رابطه مناسبی با این کشور ندارند؟ این شاید یکی از همان نگرانی‌هایی است که برخی دولت‌ها را به پیگیری مدل تغییر راهبری فعلی اینترنت از سوی این کشورها ترغیب می‌کند.

 

شرح عکس : دولت امارات تنها کشوری است که یک سالن با دیزاین متفاوت برای مقر سازمان ملل طراحی کرده . سقف این سالن متحرک است. 

 

شرح عکس : در راهروهای سازمان ملل آثار هنری مختلفی اهدایی از سوی کشورهای مختلف می‌توان دید. دولت ایران این تابلو از محمود زنده‌رودی را اهدا کرده که از قضا در جای بسیار مناسبی نیز نصب شده است. 

 

شرح عکس : دیزاین یکی از اتاق‌های کنفرانس ژنو، شرکت کنندگان در مقابل هم می‌نشینند و این فرصت به همه داده می‌شود در بحث مشارکت کنند. تلاشی برای ایجاد یک فضای مشارکت جویانه و مبتنی بر گفت و گو

 

شرح عکس : تصویری از نمای مقر اروپایی سازمان ملل 

 

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا