تکنولوژی

اقدامات شرکت‌های تکنولوژی در زلزله کرمانشاه

نام نویسنده: مهیار مهرجو

همانطور که در جریان هستید زلزله غم‌انگیزی در غرب کشور اتفاق افتاد که باعث خرابی های بسیار در مناطق غربی کشور به‌خصوص استان کرمانشاه شد. وب‌سایت آی‌تی‌ایران در راستای رسالت خود که انتشار اخبار و تحلیل‌های تکنولوژی است نگاهی دارد به اقدامات انجام شده توسط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های حوزه تکنولوژی ایرانی و در پایان هم چند شرکت بزرگ خارجی را بررسی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: وضعیت ارتباطی در مناطق زلزله زده غرب ایران

در حال حاضر و با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز راهی برای پیش‌بینی زمان دقیق زلزله وجود ندارد اما با استفاده از همین تکنولوژی‌های فعلی از جمله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توان تا حد زیادی به بازماندگان و آسیب‌دیدگان زلزله که در اثر این نوع بلاها منازل خود را از دست داده‌اند کمک کرد. در همین راستا و با توجه به زلزله اخیر غرب کشور تصمیم گرفتیم مطلبی در اینباره را با شما در میان بگذاریم. در اینجا روش‌هایی که با استفاده از تکنولوژی می‌توان به پروسه بعد از زلزله سرعت بخشید را نام برده‌ایم و همچنین اقدامات شرکت‌های آی‌تی ایرانی و خارجی را شرح داده‌ایم.

دسترسی به اینترنت

کاربران در مناطق زلزله زده و شهرهای اطراف می‌توانند رمز عبور وای‌فای خود را غیرفعال کنند تا نیازمندان در این مدت بتوانند با محدودیت کمتری به اینترنت دسترسی داشته باشند و از این طریق اطلاعات مهم را با دیگر افراد و مجموعه‌ها به اشتراک بگذارند.

*غیرفعال کردن رمز عبور وای‌فای از طریق ورود به تنظیمات مودم به سادگی امکان‌پذیر است.

 

اقدامات شرکت‌های ایران

در ایران ابتدا ایرانسل مکالمه را برای زلزله‌زدگان رایگان کرد و روز بعد هم رایتل، شاتل موبایل و همراه اول این اقدام را انجام دادند.

استارت‌آپ دونیت هم تصمیم گرفته ۱۵۰ میلیون تومان به مردم کرمانشاه از طریق کرادفاندینگ کمک کند، تا لحظه نوشتن این مطلب ۱۱۰ میلیون تومان توسط ۳ هزار نفر کمک شده است و شما هم می‌توانید به آنها حتی از طریق پی‌پل کمک کنید.

هیپوتریپ اعلام کرد پرواز هموطنان را از مبدا یا به مقصد کرمانشاه رایگان انجام خواهد داد. 

تیپاکس هم در اقدام انسان دوستانه کمک‌های مردمی را رایگان به مناطق زلزله زده ارسال کرد.

اسنپ تخفیف 3 هزار تومانی و تپسی تخفیف 5 هزار تومانی برای کسانی داد که به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند.

پاکان آمادگی خود را برای ارسال لباس تمیز و گرم به مناطق زلزله‌زده اعلام کرد.

آچاره 10 درصد از درآمد 2 روز خود را برای کمک به زلزله زدگان هدیه کرد.

سینما تیکت ضمن تسلیت اکران یک مستند به نفع زلزله زدگان کرمانشاه را اعلام کرد.  

چیلیوری 10 درصد از درآمد 2 روز خود را به نیروهای امدادی منطقه زلزله‌زده اهدا کرد.

پونز امکان پیدا کردن نزدیکترین مرکز انتقال خون را به روبات تلگرام خود اضافه کرد.

دانرو در صفحه اول اپلیکیشن خود نزدیک‌ترین مرکز انتقال خون را به شما نشان می‌دهد.

مهربانه هم کمپین کرادفاندینگ را برای کمک به زلزله‌زدگان راه‌اندازی کرد.

تیوال لوگوی خود را برای همدردی به رنگ مشکی درآورد.

لحظه نگار یک پیام تسلیت در کانال تلگرام خود منتشر کرد.

بسیاری از چهره‌های مشهور هم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کردند. برای مثال سیامک انصاری در توییتر خود اعلام کرد که همه پیام‌های اضطراری را ری‌توییت می‌کند تا به نوعی کار یک رسانه را انجام دهد.

متاسفانه برخی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی ما از کنار این مسئله دردناک به سادگی گذشتند و حتی یک پیام ساده تسلیت منتشر نکردند…

 

Airbnb

شرکت Airbnb در جریان زلزله‌ای که در ایتالیا رخ داد با رایگان کردن تمامی هزینه‌های سرویس‌های خود به میزبانان این امکان را داد تا منازل خود را به صورت رایگان در اختیار افراد زلزله زده قرار دهند. بسیاری از آوارگان زلزله با استفاده از این سرویس توانستند به صورت رایگان در منازل میزبانان سرویس Airbnb اقامت کنند.

 

Safety Check فیسبوک

این ویژگی پس از وقوع حوادث و بلایای طبیعی توسط فیسبوک فعال می‌شود و کاربران با استفاده از این ویژگی می‌توانند از سلامت دوستان و آشنایان زلزله زده و آسیب دیده باخبر شوند.

نکته جالب اینکه فیسبوک این اقدام را برای ایران زلزله ایران/عراق هم انجام داده است.

اهدای پول از طریق پیامک

سازمان‌های امداد و خیریه در سراسر دنیا و همچنین ایران این امکان را به مردم داده‌اند تا از طریق ارسال پیامک مبلغی را برای کمک به زلزله زدگان اهدا کنند. کاربران با ارسال پیامک به شماره‌های اعلام شده و یا با شماره‌ گیری یک سری کدهای به‌خصوص از طریق گوشی می‌توانند مبلغ مورد نظر خود را ارسال کنند.

 

تماس و پیامک رایگان

پس از وقوع زلزله و در جریان اطلاع رسانی و کمک سریع‌تر به زلزله زدگان، بسیاری از سرویس‌دهندگان مخابراتی ارسال پیامک و یا تماس را برای افراد حاظر در مناطق زلزله زده رایگان می‌کنند و از این طریق تبادل اطلاعات و باخبر شدن از اوضاع دوستان و خویشاوندان در این مناطق زلزله زده با محدودیت کمتر و سرعت بالاتری انجام می‌شود.

پوشش قوی‌تر شبکه‌های تلفن همراه و همچنین شبکه اینترنت هم از دیگر اقداماتی است که در طول امداد رسانی به آوارگان در سراسر دنیا مشاهده می‌شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا