تکنولوژی

سلزفورس چگونه به قله رسید

“نوآوری”، درست مانند “خلاقیت”، مفهومی کلی و غیر شفاف دارد و در حوزه تجارت، نقش یک هدف چالش‌آمیز را بازی می‌کند که دستیابی به آن بسیار مشکل و آرزوی بسیاری از کسب و کارهای مختلف نوپا و یا قدیمی است.

شرکت Salesforce می‌تواند یک نمونه مناسب در زمینه معرفی نوآوری باشد. این شرکت با وجود اینکه محصولاتش تنها به یک سری ابزار‌های بهره وری در حوزه بیزنس محدود می‌شود، اما توانسته است به خوبی از در معرفی و تبلیغ سرویس‌‌های خود، مفهوم “نوآوری” را پیاده کند.

Marc Benioff، موسس و مدیرعامل 53 ساله شرکت سلزفورس معتقد است که این شرکت با استفاده از 3 روش موفق شده است طی دو دهه بعد از شکل گیری خود، مسیر موفقیت را طی کند: « به نظر من 3 عنصر اصلی موفقیت ما، الگوی تکنولوژی که حالا به عنوان فضای ابری شناخته می‌شود، الگوی اشتراک تجاری و الگوی 1-1-1 است.» که اخرین مورد، اشاره دارد به تعهد و خدمات بشردوستانه‌ای که این شرکت برعهده گرفته و ارائه می‌دهد.

سه شیوه ذکر شده، به صورت گسترده توسط دیگر شرکت‌های حوزه مارکتینگ نیز اعمال می‌شود. به علاوه تحت رهبری سختگیرانه بنیوف  و تاکتیک‌های منحصر به فرد وی، شرکت سلزفورس حالا تبدیل به یک عنصر موفق در دنیای شرکت‌های تکنولوژیک شده است. ثابت شده است که سلزفورس هنگام پیش‌بینی کردن تغییرات اساسی دنیای تکنولوژی، بسیار عالی عمل می‌کند و آخرین بار نیز حجمه عظیم تکنولوژی هوش مصنوعی را به خوبی پیش بینی کرده بود. سلزفورس همچنین در حیطه حساب‌داری اقتصادی نیز خلاقانه و نوآورانه عمل کرده است و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه به دست آورده است.

همین دستیابی‌ها و موفقیت‌ها،  به سلزفورس کمک کرد تا در لیست 50 شرکت برتر در زمینه نوآوری در آمریکا، انتخاب شده توسط وبسایت فورچون، مقام اول را به دست آورد. این شرکت همچنین توانست در لیست شرکت‌های رهبر با ارزش بیش از 20 میلیارد دلار، جایگاه اول را از آن خود کند.

طبق تحلیل BCG، سلزفورس جایگاه فعلی خود را به دلایل مختلف به دست آورده است، از جمله انتظارات وال استریت از رشد آینده و همچنین بازخورد عمومی مردم که از شیوه‌های ارتباطی آینده حکایت دارد.

اما نوآوری مسلما محدودیت‌های ویژه خود را دارد و سلزفورس ثابت کرده است که در زمینه پشتیبانی  و تکمیل فرآیند رشد خود،تخصص دارد. شیوه مورد علاقه سلز فورس، تملک یا Acquisition  است، ابزاری که مدت‌هاست در اختیار رقبای قدیمی وی ماند اوراکل و SAP نیز قرار دارد. سلز فورس شرکت‌های مختلف را از آن خود می‌کند. از سال 2006 تا کنون 55 شرکت را خریداری کرده است که به نوبه خود بی سابقه است. این شرکت‌ها به نوعی از خود خلاقیت نشان داده‌اند و یا در قسمت‌هایی از تکنولوژی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند که اینگونه مورد توجه سلز فورس قرار گرفتند.

اما الگوهای سلزفورس گاهی ریسک‌های زیادی دارد. سلزفورس مدیریت قوی دارد که بسیاری از اوقات حالتی دیکتاتورگونه به خود می گیرد. مدیریت این شرکت، قدرت مطلق است و تمام تصمیم ها را خود می گیرد و تمام 28 هزار کارمند وی مجبور به اطاعت از تمام فرامین وی هستند که گاهی بسیار مستبدانه است.

بنیوف کناره گیری خود را از سمت مدیریت عاملی سلز فورس در آینده، غیر محتمل نمی‌داند و در جواب سوال در مورد اینکه آیا در 30 سال آینده نیز قصد دارد در این سمت باقی بماند یا خیر عنوان کرد:« بعید است زیرا فشار زیادی روی من است و دنیای امروز، بیش از هر زمان دیگری چالش امیز شده است.» طبق گفته بنیوف، وی 95 درصد از زمان خود را برای سلزفورس اختصاص داده است و 5 درصد دیگر فقط برای موضوعات بسیار پراهمیت زندگی وی در نظر گرفته می‌شود.

کارمندان سلز فورس وضعیت خوبی دارند. محیط کار رضایت بخش و منحصر به فرد و حقوق و مزیای عالی  دارند و برایشان اهمیتی زیادی ندارد که بدانند چند نفر از مردم دنیا سلز فورس، اقدامات و محصولات آن را می‌شناسند. مردم شهر سن فرنسیسکو البته با اقدامات و دست و دلبازی‌های بنیوف کاملا آشنا هستند. بنیوف و شرکتش تا کنون صدها میلیون دلار برای ساخت مدرسه، بیمارستان  و بسیاری از اهداف دیگر در این شهر هزینه کرده‌اند. همه آنها قطعا برج سلزفورس را نیز به خوبی می‌شناسند. برج سلزفورس، یک آسمان خراش 326 متری است که ساخت آن به زودی به پایان می‌رسد و به عنوان بلندترین آسمان خراش شهر سن فرنیسکو به ثبت خواهد رسید. این برج به اندازه‌ای بلند است که از کیلومترها دورتر از شهر نیز قابل رویت است.

درمورد محصولات، سلزفورس با یک برنامه شروع کرد که به فروشنده‌ها این امکان را می‌داد تا وضعیت مشتریان خود را دنبال کرده و مدیران نیز وضعیت پیشرفت فروشنده‌های خود را پیگیری کنند. آن زمان، شیوه‌های پیگیری مشابه زیادی برای این کار وجود داشت اما سلزفورس با اعمال نوآوری توانست برنامه خود را خیلی زود محبوب کند و تبدیل به یک برنامه غیر رایگان موفق شود. با گذشت زمان، این شرکت برنامه‌های مختلف را تولید و یا خریداری کرد که به تجار و شرکت‌های فروشنده محصولات این امکان را می‌داد تا سرویس‌های خود را به صورت انلاین نیز عرضه کنند. تمام خدماتی که سلز فورس ارائه می‌داد قبلا نیز در بازار وجود داشت اما این شرکت توانست با نوآوری، شیوه‌ای جدید را در ارائه خدمات ابداع کند که به سرعت محبوب شد.

سلز فورس به سرعت ترقی کرد و خیلی زود از یک شرکت سنتی ارائه دهنده نرم افزار به یک سازمان  بزرگ سرویس دهنده به مشتریان تبدیل شد که محصولات و خدماتش همیشه به روز بود. طبق گفته Alex Dayon، رئیس بخش محصولات سلزفورس، نسخه‌های به روز شده محصولات این شرکت هر 4 ماه یکبار برای مشتریان ارسال می‌شود. این، یعنی تمامی مشتریان این شرکت، همیشه از آخرین و به روز ترین نسخه نرم افزار استفاده می‌کنند.

طی 3 سال اخیر، ارزش شرکت سلزفورس  بیش از دو برابر شد است و از 33 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار افزیش داشته است.

 

یکی دیگر از فرمول‌های موفقیت مهم شرکت سلزفورس، سیستم بازاریابی تهاجمی این شرکت است که از زمان شکل گیری این شرکت اعمال می شده است.Parker Harris که مدیر بخش تکنولوژی و یکی از موسسان شرکت است، اولین کمپین بازاریابی شرکت که ” پایان نرم افزار” نام گذاری شده بود را به یاد دارد که طی آن سلزفورس نرم افزارها را نه به صورت جداگانه بلکه به صورت یک پکیج سرویس به فروش می‌رساند. این شرکت بعد از آن برای قسمت مارکتینگ و بازاریابی، ولخرجی‌های زیادی کرد که باعث شد سالها ضرر دهد اما همچنین رشد این شرکت را نیز جلو انداخت.

برای ترغیب مشتریان به خریداری محصولات شرکت، سلز فورس از روش‌های غیر متداول و نوآورانه‌ای استفاده می‌کرد. این شرکت برای کنفرانس سالیانه Dreamforce سن فرانسیسکو، سرمایه گذاری زیادی می‌کند و با ارائه نمایش‌های شعبده بازی با  یا دعوت از سوپر استارها تلاش می‌کند شیوه‌ای متفاوت از جذب و آموزش مشتری را اعمال کند.

سلزفورس اخیرا با طراحی یک سری واژگان انحصاری مخصوص آموزش کاربران، بازهم شیوه‌ای منحصر به فرد ارائه کرده است. این شرکت اخیرا برنامه‌ای آموزشی راه اندازی کرده که Trailhead نام گرفته است و مشتریان اختصاصی سلزفورس که از این برنامه استفاده می‌کنند، Trailblazers نام دارند  که تاکنون توانسته است بسیاری از مشتریان و برنامه نویسان را برای خرید، ترغیب کند.

شرح عکس : قسمت اکتشاف تریل هد-Trailhead Exploration area–  در طبقه بیس و هفتم برج شرقی سلزفورس واقع در شهر سن فرنسیسکو. این قسمت مجهز به بخشی مخصوص مشتریان محبوب یا Trailblazers هاست.

منبع : فورچون / آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا