تکنولوژی

اشتباه FaceID در تشخیص چهره دو برادر

اپل ادعا می‌کند که تکنولوژی فیس آی‌دی (Face ID) این شرکت حتی از تکنولوژی تشخیص اثر انگشت هم ایمن‌تر است و درصد خطای این سیستم در آیفون 10 حدود یک در میلیون است. با این حال ویدئوی جدیدی که از وب‌سایت Reddit منتشر شده نشان می‌دهد که تکنولوژی فیس آی‌دی آیفون 10 حتی در تشخیص چهره اعضای مختلف خانواده هم ضعف دارد!

همانطور که در این ویدیو مشاهده می‌کنید، سیستم تشخیص چهره آیفون 10 تفاوت چهره‌ی دو نفر از اعضای یک خانواده را به‌درستی از یکدیگر تشخیص نمی‌دهد و به اشتباه قفل گوشی را برای هر دونفر آنها باز می‌کند. ابتدا صاحب آیفون سیستم تشخیص چهره را برای خودش فعال می‌کند. سپس برادر او بدون عینک در مقابل آیفون قرار می‌گیرد اما همانطور که انتظار می‌رفت، فیس‌ آی‌دی چهره او را شناسایی نمی‌کند. اما زمانی که برادر صاحب آیفون از عینکی که صاحب آیفون پوشیده بود استفاده می‌کند، فیس ‌آی‌دی اشتباها او را به عنوان صاحب گوشی تشخیص می‌دهد و آیفون را برای او آنلاک می‌کند.

علاوه بر این اخیرا اعلام شده بود که فیس‌آیدی آیفون 10 در تشخیص دوقلوها هم خیلی موفق عمل نمی‌کند اما این ویدیو نشان می‌دهد که ضعف این سیستم تنها به تشخیص نادرست دوقلوها ختم نمی‌شود. اپل در گذشته اعلام کرده بود که سیستم فیس‌ آی‌دی آیفون 10 ممکن است در هنگام تشخیص چهره اعضای خانواده خیلی ایمن و دقیق عمل نکند و همچنین به تاثیرات منفی عینک طبی در دقت و عملکرد فیس آی‌دی هم اشاراتی کرده بود.

با این وجود اپل اطمینان دارد که «فیس آی‌دی» در مدل‌های بعدی آیفون و حتی آی‌پد به کارگرفته خواهد شد و معتقد است این تکنولوژی به‌زودی در اکثر دیوایس‌های هوشمند دنیا به‌کارگرفته خواهد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا