تکنولوژی

قبل از هک شدن شرکت‌تان این مطلب را بخوانید

به پایان سال 2017 نزدیک می‌شویم. طی این سال برای جلوگیری از هک شرکت خود چه اقداماتی انجام دادید؟ آیا از استراتژی منتخب خود راضی بودید و یا فکر می‌کنید که جای تغییر و بهبود دارد؟

حالا بهتر از هر زمان دیگراست که تمرکز خود را به روی اعمال شیوه‌های امنیتی در سال جدید منعطف کنید. خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید، سال جدید همراه با چالش‌های جدید از راه خواهد رسید و باید ‌آماده باشید.

به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک و یا حتی یک کاربر معمولی اینترنت، برای جلوگیری از بروز دردسرهای امنیتی مختلف، راه‌کارهای مختلف وجود دارد. البته باید در نظر داشت که هیچ روش مطئنی برای جلوگیری صد در صدی از حملات سایبری وجود  ندارد اما اِعمال روش‌های حداقلی برای داشتن خیالی آرام، منطقی به نظر می‌رسد. در ادامه به تعدادی از اقدامات امنیتی برای آمادگی ورود به سال 2018، اشاره می‌کنیم.

از یک برنامه پیغام رسان امن استفاده کنید

همانطور که می‌دانید، برنامه‌های پیغام رسان زیادی وجود دارد که در محیط‌های کاری و ارتباط بین کارمندان، مشتریان، دوستان یا افراد یک خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته همه دوست دارند گمان کنند که تمام برنامه‌های ارائه شده از امنیت بالا برخوردارند اما واقعیت شاید کاملا متفاوت باشد. یک برنامه پیغان رسان امن می‌تواند خیالتان را بابت ارسال و دریافت پیغام و فایل‌های مختلف راحت کند.

رمز ورود خود را مرتب عوض کنید

تغییر زود به زود رمز ورود، یکی از بهترین عادت‌هایی است که می‌توانید داشته باشید و بهتر است این راهکار را به تمام کارمندان خود نیز هر از چند گاهی یادآوری کنید. جالب است بدانید که برخی از کاربران تا زمانی که شخصا قربانی حملات سایبری نشوند، هرگز رمز عبور ایمیل‌های خود را عوض نمی‌کنند زیرا گمان می‌کنند که با انتخاب یک رمز عبور قدرتمند، برای همیشه مصون هستند.

راه‌های زیادی برای انتخاب یک رمز عبور ضد هک وجود دارد که تغییر زود به زود رمز عبور، یکی از امن‌ترین و بهترین آنهاست.

راه های جانبی دسترسی به اکانت‌های خود را بدانید

به عنوان مثال، شاید شما به یکی از کارمندان سابق خود اجازه دسترسی به ایمیل و یا اکانت شبکه‌های اجتماعی خود را داده باشید. این کار تا زمانی که آن شخص برای شما کار می‌کند، امری منطقی است اما با خروج او از شرکت قطعا باید به تغییر وضعیت دسترسی به اکانت‌های خود فکر کنید.

از لحاظ امنیتی، واجب است که اطلاعات دسترسی به اکانت خود را با افراد مطمئن به اشتراک بگذارید. به محض اینکه متوجه ورود بدون اجازه به اکانت خود و یا هرگونه فعالیت مشکوک شدید، سریعا به تغییر رمز عبور خود اقدام کنید.

تنها از دستگاه‌های مطمئن استفاده کنید

بسیاری از افراد هستند که عادت دارند با دستگاه‌های متفرقه یا عمومی وارد اکانت‌های شخصی خود شوند. این کار عملا بسیار خطرناک است و احتمال هک شدن را افزایش می‌دهد. برای ورود به اکانت‌های شخصی خود تنها از دستگاه‌ها مطمئن و امن استفاده کنید.

نرم افزارهای امنیتی ضد ویروس را همیشه روی دستگاه خود نصب داشته باشید

آخرین باری که وضعیت نرم افزار آنتی ویروس دستگاه های خود را کنترل کردید کی بود؟ اگر جواب را نمی‌دانید، همین حالا اقدام کنید.

بدون ضد ویروس، دستگاه و اطلاعات شما در معرض خطر بزرگی قرار دارد. علاوه بر کامپیوتر شخصی خود، وضعیت ضد ویروس تمام دستگاه‌های مرتبط با کار خود را نیز بررسی کنید. هرگز تصور نکنید که از وجود آنتی ویروس بی نیاز هستید.

نتیجه

اقداماتی که به آن اشاره شد تنها چند نمونه از تدابیری است که می‌توانید برای بالا بردن امنیت کامپیوتر و دیگر دستگاه‌های خود انجام دهید.

همیشه مد نظر داشته باشید که حتما باید کار خود را با برنامه پیش ببرید زیرا وجود هرگونه اشتباه می‌تواند مشکلات جدی و هزینه‌های گزافی برایتان به همراه داشته باشد.

اگر تا کنون هک نشده‌اید، گمان نکنید که در سال 2018 نیز مصون هستید. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا