اختصاصیبررسیتکنولوژیموبایل

نقد و بررسی اختصاصی گلکسی نوت 8

گلکسی نوت 8، فبلت قدرتمند جدید سامسونگ پس از مدت‌ها انتظار بالاخره به بازار آمد. پس از بررسی دقیق این گوشی از نزدیک و استفاده از آن به‌مدت چند روز متوالی، به این نتیجه رسیدیم که گلکسی نوت 8 حقیقتا قدرتمندترین محصول شرکت سامسونگ در بخش اسمارت‌فون‌ها تا به‌امروز محسوب می شود. البته این فبلت فشار زیادی را تحمل می‌کند چرا که بسیاری از طرفداران می‌خواهند بدانند که آیا این فبلت هم همانند مدل پارسال خود خطرناک است یا خیر؟ آیا گلکسی نوت 8 فاقد هرگونه ایراد در بخش باتری است؟ آیا نوت 8 نسبت به قیمت بالایی که دارد، از امکانات کافی برخوردار است؟ آیا نوت 8 واقعا ارزش صرف این مقدار هزینه را دارد؟ امروز که این مطلب رو می‌نویسم قیمت نوت 8 در بازار ایران بین 3 میلیون و 700 هزار تومان تا 4 میلیون و 100 هزار تومان است.

سامسونگ در تولید نوت 8 تمامی تدابیر امنیتی و ایمنی را به‌کارگرفته و با کاهش سایز باتری نسبت به مدل پارسال، موفق شده از بروز حوادثی که برای نوت 7 رخ داد، جلوگیری کند. البته این ادعا تا چند هفته آینده که هیچ گزارشی از آتش سوزی این فبلت منتشر نشود، به‌طور کامل ثابت خواهد شد. مطمئنا خریداران نوت 7 پس از دیدن نوت 8 و استفاده از آن به این نتیجه خواهند رسید که ای کاش نوت 8 همان پارسال معرفی شده بود. اگر بگوییم که نوت 8 ترکیبی از نوت 7 و گلکسی اس 8 است اشتباه نگفته‌ایم. باید اعتراف کرد که نوت 8 در اصل مدل نسبتا ارتقاء یافته گلکسی نوت 7 ناکام است و سامسونگ برای اطمینان از سالم بودن این دستگاه، در طراحی و تولید آن ایمنی و احتیاط زیادی به‌خرج داده است.

دوربین و سخت‌افزار

یکی از نقاط قوت نوت 8، حضور یک جفت دوربین در قسمت پشتی این دستگاه است. این اولین محصول سامسونگ است که به لنز دوربین دوتایی مجهز شده است. لنزهای پشتی نوت 8 قادرند تصاویر پرتره را با عمق تصویر قابل قبولی ثبت کنند که از این حیث می‌تواند با برترین اسمارت‌فون‌های سال 2017 رقابت کنند. دوربین این موبایل به قدری خوب است که ما یک مطلب جداگانه برای نمونه‌عکس‌های این پرچمدار منتشر کردیم که می‌توانید آن را ببینید.

نمونه عکس‌های گرفته شده با نوت 8

نوت 8 همچنین به صفحه‌نمایش خیره کننده 6.3 اینچی اولد و بدون حاشیه‌های کناری هم مجهز شده و از لحاظ ظاهری هم بسیار باریک و نسبتا قد بلند طراحی شده است. همانند گلکسی اس 8 که چند ماه پیش معرفی شد، این فبلت سامسونگ هم به آخرین مدل پردازنده موجود در بازار یعنی اسنپدراگون 835 و 6 گیگابایت رم مجهز شده که البته نسخه مجهز به پردازنده اگزینوس 8895 ساخت شرکت سامسونگ هم تولید خواهد شد. نوت 8 به صورت ضدآب طراحی شده، از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کند و همچنین قابلیت ارتقاء حافظه داخلی در این فبلت هم وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی های جالب نوت 8، امکان ساخت گیف‌های انیمیشنی جذاب است که تنها با استفاده از نوت 8 قابل طراحی هستند. قلم S Pen هم از ویژگی‌ها منحصر به‌فردی پشتیبانی می‌کند که مطمئنا مشابه آن را تا کنون در هیچ دستگاه دیگری مشاهده نکرده‌اید.

گلکسی نوت 8 بدون شک یک اسمارت‌فون اندرویدی عالی با قابلیت‌های بی‌نظیر است اما از آنجایی که این فبلت شباهت زیادی به گلکسی اس 8 دارد، این شبهه به‌وجود می‌آید که آیا پرداخت چنین مبلغ قابل توجهی برای خرید نوت 8 کار عاقلانه‌ای است یا خیر. اگر قلم S Pen نوت 8 را نادیده بگیریم، تنها تفاوت این فبلت با گلکسی اس8 این شرکت، تنها در پشتیبانی از حالت پرتره در عکاسی خواهد بود. حال این سوال به وجود می‌آید که آیا پرداخت این مبلغ بیشتر تنها برای استفاده از حالت پرتره معقولانه است؟

ضمنا باید از فرصت استفاده کنیم و به یکی از ایرادات اصلی نوت 8 اشاره کنیم: «قرارگیری فوق‌العاده نا مناسب حسگر اثر انگشت!» این حسگر به طرز عجیبی در کنار دو دوربین پشتی گوشی جای گرفته که حتی تصور آن در ذهن هم ناراحت کننده است، چه برسد به مشاهده و حتی استفاده از آن. این ایراد در طراحی آنقدر آزاردهنده است که در این یک هفته ما حتی رغبت به فعال کردن آن هم نداشتیم! محل قرارگیری این حسگر کاملا نامناسب است چرا که در قسمت بالایی گوشی قرار گرفته و دسترسی به آن اصلا کار ساده‌ای نیست. ضمنا حتی اگر حافظه قوی داشته باشید، احتمالا هربار که بخواهید از آن استفاده کنید، حداقل یکی دوبار انگشتتان را جای اشتباه قرار خواهید داد و احتمالا لنز دوربین را کثیف خواهید کرد. هنوز نتوانسته‌ایم دلیل خوبی برای قرار ندادن این سنسور در مرکز بدنه پشتی نوت 8 پیدا کنیم اما دلیل آن هرچه که باشد، سامسونگ در جای‌گذاری این سنسور ضعیف عمل کرده است.

اگر در گذشته از گوشی های نوت سامسونگ استفاده کرده باشید، مطمئنا با دیدن ویژگی‌های قلم نوت 8 ذوق زده خواهید شد. حقیقتا امکانات قلم این فبلت را در هیچ گوشی دیگری در دنیا پیدا نخواهید کرد و مطمئنا اگر نوت 8 را خریداری کنید، استفاده از این قلم به یکی از نیازهای روزانه شما تبدیل خواهد شد. اگر دلیل اصلی شما برای خرید نوت 8 دوبین پشتی دوتایی است، پیشنهاد می‌کنیم چند هفته دست نگه دارید و منتظر بمانید تا آیفون 10 و V30 شرکت ال‌جی هم به بازار عرضه شوند چرا که این دو اسمارت‌فون هم با لنزهای جفتی در قسمت پشت دستگاه مجهز شده‌اند. البته آیفون 8 پلاس هم به دوربین پشتی دوتایی مجهز شده که از لحاظ کیفیت، عملکرد آن تقریبا مشابه نوت 8 سامسونگ است. در ضمن پرچمداران جدید گوگل هم که چند روز پیش معرفی شدند از دوربین‌های پشتی تکی بهره می برند. گوگل معتقد است که فعلا به‌کارگیری دوربین جفتی خیلی ضروری نیست. در کل حالت پرتره و قلم S Pen، دو ویژگی شاخص و قابل توجه نوت 8 هستند که باعث افزایش جذابیت این فبلت و متمایز شدن هرچه بیشتر این دستگاه نسبت گلکسی اس 8 این شرکت میشوند.

آیا باتری نوت 8 اطمینانی است؟

هنوز نمی‌توان به یقین ادعا کرد که نوت 8 به مشکلات مدل پارسال خود یعنی نوت 7 دچار نمی شود اما با توجه به اقدامات سامسونگ در تولید و تست باتری های نوت 8 می‌توان گفت که به‌احتمال زیاد نوت 8 از آزمون های پیش رو سربلند بیرون خواهد آمد. لازم به ذکر است سامسونگ در طراحی، تولید و تست باتری‌های نوت 8 اقدامات زیر را انجام داده است:

     · تست 8 مرحله‌ای سلامت و ایمنی باتری

     · کاهش سایز و ظرفیت باتری نوت 8 از 3500 به 3300 میلی‌آمپر که باعث افزایش فضای داخلی گوشی شده

     · همکاری با موسسه UL، جهت تایید سلامت و ایمنی نوت 8

در طول مدتی که با نوت 8 کار می‌کردیم، بدنه گوشی تا حدودی گرم می‌شد. البته این گرما در مقایسه با دیگر گوشی‌های قدرمندی که تا به‌امروز تست کرده‌ایم کاملا طبیعی بود و به‌هیچ وجه خبری از داغ شدن گوشی نبود که این موضوع را می‌توانیم به فال نیک بگیریم. با وجود اینکه ظرفیت باتری این فبلت نسبت به مدل پارسال کاهش پیدا کرده، اما مصرف باتری به طرز عجیبی پایین است و در حین مشاهده بی‌وقفه ویدیو چیزی حدود 17 ساعت دوام آورد که از این حیث حدود یکی دو ساعت از اس 8 و اس 8 پلاس بهتر عمل کرد. نتایج استفاده از این گوشی برای فعالیت‌های سنگین و روزانه هم کاملا قابل قبول بود و می‌توان گفت که با استفاده از نوت 8 می‌توان یک روز کامل را بدون نیاز به شارژ مجدد به پایان رساند. لازم به ذکر است که استفاده از گوگل مپ، پخش موسیقی و به کارگیری حسگر تشخیص مردمک چشم (Iris Scanner) حجم قابل توجهی از باتری گوشی را مصرف می‌کنند.

حالت پرتره قابل قبول

به‌کارگیری حالت «فوکوس زنده» که سامسونگ گفته بود از آن می‌توان برای گرفتن عکس‌های پرتره استفاده کرد، قوانین و شرایط خاصی دارد. برای مثال برای استفاده از این ویژگی باید حتما در فاصله 1.2 متری از سوژه مد نظرتان بایستید و نور محیط هم باید حتما در سطح قابل قبولی باشد. در غیر این‌صورت، این ویژگی عمل نخواهد کرد.

امکان تنظیم مقدار تارشدن (blur) پیش زمنیه تصاویر قبل و حتی بعد از گرفتن عکس هم وجود دارد که می‌توان گفت ویژگی بسیار خوبی است. ضمنا نوت 8 قادر است یک نسخه زاویه باز (Wide-angle) از عکسی پرتره هنری که گرفتید را هم ثبت کند، بنابراین در صورت تمایل می‌توانید هم نسخه پرتره و هم نسخه عادی تصویر مورد نظرتان را با هم مقایسه کنید و گزینه بهتر را با خیال راحت انتخاب کنید. البته امکان غیرفعال کردن این ویژگی هم برای کاربر مهیا شده است.

باید گفت که کیفیت و روشنایی تصاویر ثبت شده با نوت 8 در محیط‌های دارای نور کم و شب، خیلی خوب است و تصاویر ثبت شده در شب روشن‌تر از چیزی هستند که انتظارش را دارید. البته این روشنایی گاهی اوقات ممکن است باعث غیرطبیعی جلوه دادن تصاویر بشوند اما عملکرد این دوربین در شب از پرچمداران اپل بهتر است. سامسونگ در نوت 8، ابزارهای بسیار متععدی را برای دوربین این گوشی درنظر گرفته که این مسئله باعث ایجاد دشواری در یافتن فیلترها و گزینه‌های مختلف منوی دوربین شده است. احتمال می‌دهیم شما هم در چند هفته اول استفاده از دوربین این گوشی دچار سردرگمی شوید.

قلم دوست داشتنی

اگر شما هم به نوشتن و نوت برداری عادت دارید، قلم S Pen نوت 8 باب میل شما خواهد بود و سهولت استفاده از آن باعث خواهد شد همانند یک مداد یا خودکار واقعی از آن استفاده کنید و بیشتر مطالب روزانه خودتان را درون فبلت یاداشت کنید. در زمینه ویرایش تصاویر با این قلم هم حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند چراکه قلم  نوت از روز اول در این زمینه بدون نقص و کاملا کاربردی عمل کرده است. تنها یکی گوشی دیگر در بازار وجود دارد که از قلم پشتیبانی می‌کند: گوشی Stylo 3 شرکت ال‌جی که البته هیچ گاه قادر به ارائه امکانات مشابه قلم نوت 8 نخواهد بود. بنابراین مقایسه قلم این گوشی با نوت جدید سامسونگ اصلا منصفانه نیست و بی‌شک سامسونگ یکه‌تاز تکنولوژی یادداشت برداری با موبایل است.

یکی دیگر از کاربردهای جذاب قلم نوت 8، نوشتن پیام به صورت زنده و تبدیل آن به فایل GIF و ارسال آن به دوستان است. تمامی پلتفرم‌هایی که از پسوند GIF پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند این پیام‌های جذاب را هم برایتان به‌اشتراک بگذارند. در پایین به دیگر قابلیت‌های قلم نوت 8 اشاره کرده‌ایم:

     · پاک کردن اشتباهات با استفاده از دکمه روی قلم

     · یادداشت برداری سریع  با استفاده از منوی کناری گوشی

     · نوشتن یادداشت روی صفحه

     · اسکرین‌شات گرفتن از بخش کوچکی از صفحه با استفاده از قلم

     · یادداشت نویسی آسان روی تصاویر و اسکرین‌شات‌ها

دیگر مشخصه های کلی گلکسی نوت 8 سامسونگ

     · طراحی گوشه‌های فبلت به شکل منحنی

     · دوربین جلویی 8 مگاپیکسلی

     · قلم S Pen ضدآب

     · دکمه فراخوانی دستیار صوتی سامسونگ ((Bixby Button

     · تقسیم صفحه به دو قسمت و اجرای همزمان دو برنامه

     · کاهش حاشیه اطراف صفحه نمایش در قمست بالا و پایین

     · ترجمه جملات به زبان‌های مختلف به کمک Google Translate

     · پشتیبانی از دستیار صوتی گوگل

     · پشتیبانی از پرداخت‌های الکترونیک از طریق NFC و دستگاه‌های کارت‌خوان

     · تبدیل ویدیوها به فایل‌های GIF متحرک

     · لرزش گیر دوربین برای مواقعی که کاربر در حال فیلمبرداری در حین پیاده روی و یا دویدن است

     · پشتیبانی از تکنولوژی واقعیت مجازی با استفاده از هدست واقعیت مجازی Samsung Gear VR

داخل جعبه

اگر دوست دارید بدانید زمانی که گلکسی نوت 8 را می‌خرید درون جعبه آن چه خبر است، در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم. زمانی که جعبه را باز می‌کنید اولین چیزی که می‌بیند خود گوشی است و آن را که بردارید زیر موبایل دفترچه‌ها و یک پین برای خارج کردن سینی سیم‌کارت قرار گرفته است و زیر آن یک هندزفری AKG با سه جفت پلاستیک نرم گوشی، که در سایزهای مختلف قرار دارد را می‌بینید، چهار عدد نوک یدک برای قلم، یک انبر که نو قلم را تعویض کنید، شارژر توربو، تبدیل یو‌اس‌بی نوع A به یواس‌بی نوع C و تبدیل میکرو یواس‌بی به یواس‌بی نوع C محتویات جعبه گلکسی نوت 8 است.

کلام آخر

ما حدود 10 روز از این موبایل به عنوان دستگاه اصلی روزمره استفاده کردیم و حرف آخر اینکه اگر شما هم مثل من به نوت برداشتن علاقه دارید، قطعا هیچ موبایلی در دنیا به خوبی نوت 8 این کار را برای شما انجام نمی‌دهد. بی‌شک کیفیت S Pen از قلم اپل یا قلم مایکروسافت بالاتر است و احساس بهتری زمان نوشتن به شما می‌دهد. همچنین دوربین بسیار خوب این دستگاه به همراه صفحه نمایش بی‌نظیر آن چشمان شما را نوازش خواهد کرد. پردازنده قدرتمند و 6 گیگابایت حافظه رم هم نیازی به توضیح ندارد و گویای سرعت پردازش این دستگاه خواهد بود.

پس از بررسی گلکسی نوت 8 فقط 2 نکته منفی در این موبایل دیدم. نکته اول محل قرار گرفتن حسگر اثر انگشت است که بهتر بود سامسونگ اصلا این حسگر را حذف می‌کرد تا اینکه آن را در بدترین جای ممکن قرار بدهد و باعث شود شما حس کنید طراحان آن ثانیه‌ای هم درباره این موضوع تامل نکرده‌اند. موضوع دوم هم به طراحی برمی‌گردد و آن هم بد دست بودن نوت 8 است حتی برای من که دستان بزرگی دارم کارکردن با این موبایل با یک دست غیرممکن است. برای مثال اگر تلاش کنید منوی نوتیفیکیشن‌ها را با یک دست باز کنید، احتمالا موبایل از دست شما خواهد افتاد. اگر این دو مورد برای شما خیلی مهم نیست و می‌خواهید حدود 4 میلیون تومان برای موبایل هزینه کنید، نوت 8 بی‌شک بهترین انتخاب شما خواهد بود.

منبع : آی‌‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫454 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا