تکنولوژی

پهپاد جان 130 مسافر هواپیما را به خطر انداخت

طبق گزارش ها، یک پهپاد چند روز پیش پس از اینکه از چند متری یک هواپیمای مسافربری رد شد، جان 130 مسافر این هواپیما را به‌خطر انداخته است. گفته می‌شود این پهپاد مستقیما از روی بال راست هواپیمای ایرباس A319 عبور کرده است. این هواپیما طبق گزارش‌ها قرار بوده در فرودگاه west Sussex به‌زمین بنشیند.

شاهدین ماجرا این پهپاد را «بزرگ و با 4 پره مجزا» توصیف می‌کنند و معتقدند که ابعاد آن حداقل یک متر مربع بوده است. خلبان هواپیمای ایرباس مذکور در پاسخ به سوالات کارشناسان گفته که این پهپاد آنقدر به آنها نزدیک شده که تصمیم گرفته هواپیما را از حالت اتوپایلوت خارج و کنترل دستی را فعال کند. با اینکه این هواپیما به سلامت در فرودگاه به زمین نشسته، اما برج مراقبت اعلام کرده اگر این حادثه برای یک هواپیمای بزرگتر رخ می‌داد، قطعا برخورد رخ می‌داد و جان صدها مسافر به‌خطر می‌افتاد.

«استیو لاندلز» خلبان سابق شرکت هواپیمایی British Airways معتقد است که خطر از فاصله چند سانتی‌متری هواپیما گذشته و ممکن بود یک سانحه هوایی تلخ را رقم بزند. این هجدهمین سانحه‌ای بود که در حال رخ دادن بین یک پهپاد و دیگر پرنده‌های آسمانی از جمله هواپیما، بالن و هلیکوپتر بود.

جولای امسال سازمان حمل و نقل برنامه‌های جدیدی را جهت اجرای طرح ثبت نام پهپادها اعلام کرد. این تصمیم پس از اینکه مشخص شد این پهپادها قادرند شیشه‌های جلویی هواپیما را هم بشکنند، اتخاذ شد.

استیو لاندلز که در حال حاضر به عنوان متخصص ایمنی پرواز در شرکت هواپیمایی Balpa فعالیت می کند در مصاحبه خود با خبرنگان گفت: « نمی‌توان اجرای طرح ثبت نام پهپادها را بیشتر از این به تعویق انداخت. شرکت ما علاقه‌مند است تا از جزئیات این طرح اطلاعات بیشتری کسب کند و در اجرای هرچه سریع‌تر آن شرکت کند. شرکت ما همکاری خود را با سازمان حمل و نقل بریتانیا ادامه خواهد داد تا از این طریق مطمئن شویم که پهپادها پس از ورود به آسمان، دیگر جان کسی را به‌خطر نخواهند انداخت.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا