تکنولوژی

عملکرد تولیدکنندگان گوشی هوشمند در قرن 21

روزی روزگاری، نوکیا فرمانروای قدرتمند دنیای اسمارت‌فون‌ها محسوب می‌شد. اویل قرن بیست و یکم، این شرکت فنلاندی موفق شده بود که بخش اعظمی از علاقه و توجه طرفدارن به تلفن‌های همراه را به خود جلب کند. به‌همین دلیل در این گزارش به‌سراغ آمار و ارقام قدیمی رفته‌ایم و کش و قوس‌های چند سال اخیر این شرکت و دیگر تولیدکنندگان تلفن‌های همراه در سراسر دنیا را از طریق نمودار به تصویر کشیده‌ایم.

همانطور که در نمودار می‌بینید، بخش اعظمی از سهم گوشی‌های همراه تا قبل از سال 2010 به شرکت فنلاندی نوکیا تعلق داشت اما سال 2010 بود که «استقن الوپ» پلتفرم نحس ویندوز موبایل را معرفی کرد و موجب سقوط سیستم‌عامل سیمبین و همچنین سهم نوکیا از بازار شد.

ویندوز موبایل اواخر سال 2011 با معرفی لومیا 800 به بازار آمد که متاسفانه خیلی دیر بود. سقوط سیمبین راه را برای خودنمایی سیستم‌عامل اندروید هموار کرده بود و همین مسئله باعث شد کمپانی نوکیا هیچگاه نتواند جایگاه قدیم خود را پس بگیرد.

در تصویر پایین می‌توانید یک خط قرمز کوچک را در پایین نمودار مشاهده کنید که متعلق به گوشی‌های لومیا مایکروسافت و نوکیا است. گوشی‌های نوکیا و به مدت چند سال به‌طور کامل به‌فراموشی سپرده شدند. سال 2016، برند نوکیا توسط کمپانی HMD خریداری شد و حالا می‌بینیم که این برند دوباره در حال جان گرفتن است.

شرکت سونی اما عملکرد بهتری در مواجهه با تغییرات بازار داشت. در این نمودار می‌توانید تغییر عملکرد این شرکت از رنگ آبی به رنگ بنفش در سال 2011 را مشاهده کنید. سونی با خرید سهام شرکت اریکسون، به همکاری چند ساله خود با این شرکت پایان داد و در سال 2012 برند سونی را با قدرت بیشتری به بازار اسمارت‌فون‌های جهان معرفی کرد.

اویل سال 2006 بود که شرکت اچ‌تی‌سی فروش گوشی تحت برند اختصاصی خود را آغاز کرد و به‌دلیل ارائه محصولات با کیفیت، سریعا به محبوبیت بالایی در بین طرفداران دست پیدا کرد. شرکت اچ‌تی‌سی امروزه به دنبال معرفی محصولات واقعیت مجازی و گسترش بازار محصولات خود تا سال 2020 است.

ضمنا در این نمودار می‌توان شاهد حضور قدرتمند کمپانی‌های چینی در چند سال اخیر بود. برای مثال کمپانی بزرگ هوآوی زمان و سرمایه عظیمی را صرف کرده تا بتواند راهی برای ورود به بازارهای کشورهای غربی و ایالات متحده پیدا کند. دیگر شرکت‌ها از جمله کمپانی وان‌پلاس هم با تولید محصولات باکیفیت و در عین حال ارزان قیمت و همچنین تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی موفق شده‌اند در بین طرفدارن خود در کشور چین به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کنند.

با این وجود کمپانی شیائومی عملکرد فوق‌العاده بهتری نسبت به این دو شرکت چینی داشته و با ارائه محصولات با طراحی‌های نوآورانه موفق شده به یکی از محبوب‌ترین برندهای اسمارت‌فون در چین و سراسر دنیا تبدیل شود. سهم این شرکت از بازار اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با شرکت موتورولا که مخترع گوشی‌های موبایل است نیز جالب به‌نظر می‌رسد.

اما کمپانی اپل برای فروش محصولاتش نیازی به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون نداشته و ندارد چراکه هرساله افراد بیشتری در صف خرید آیفون‌های جدید این شرکت قرار می‌گیرند و حتی ساعت‌ها منتظر می‌مانند. البته به‌‌نظر می‌رسد برند اپل هم اخیرا مقداری کم فروغ ظاهر شده و دیلی آن هم می‌تواند خستگی طرفداران این شرکت از افزایش سالانه پرچمداران جدید این شرکت باشد. شاید هم گوشی‌های رده متوسط بازار در یکی دوسال اخیر فوق‌العاده عمل کرده‌اند و باعث کم‌رنگ جلوه دادن آیفون در رقابت بازار شده‌اند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا