تکنولوژی

بهبود کیفیت دستیار صوتی گوگل با تکنولوزی WaveNet

هنگامی که گوگل در سال 2014 استارت‌آپ بریتانیایی «دیپ مایند» (DeepMind) را به خدمت گرفت، کمتر کسی از دلیل آن باخبر بود. دیپ مایند در آن زمان یک شرکت مخوف بود که هیچ محصول یا مشتری شناخته شده‌ای هم نداشت اما مشخص بود این شرکت تکنولوژی در اختیار دارد که گوگل تمایل زیادی به استفاده از آن دارد. حال که دیپ مایند امروزه به یکی از زیرشاخه‌های کمپانی بزرگ آلفابت تبدیل شده، جزئیات بیشتری هم از فعالیت‌های این شرکت منتشر شده است. این شرکت در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و در حال حاضر وظیفه خدمات رسانی به شرکت گوگل را برعهده دارد.

یکی از آخرین پروژه‌های شرکت دیپ مایند، WaveNet نام دارد که نوعی شبکه عصبی عمیق است و به منظور طبیعی‌تر جلوه دادن لحن دستیار صوتی هوشمند گوگل طراحی شده است. صدای دستیار صوتی گوگل با استفاده از این تکنولوزی حالا شباهت خیلی بیشتری به صدای انسان پیدا کرده است. در اینجا می‌توانید تفاوت صدای این دستیار را قبل و بعد از به‌کارگیری این تکنولوژی بشنوید.

این تکنولوژی ابتدا حدود یک سال پیش معرفی و به‌کارگرفته شد و از آن زمان تا به امروز در حال بهبود کیفیت صدا و لحن دستیار صوتی گوگل بوده است. در حال حاضر از این تکنولوژی تنها برای دستیارهای صوتی انگلیسی و ژاپنی می‌توان استفاده کرد اما احتمال می رود WaveNet به‌زودی از زبان‌های بیشتری هم پشتیبانی کند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا