تکنولوژی

خودورهای بدون راننده اوبر چگونه کنترل می‌شوند؟

همانطور که می‌دانید شرکت اوبر به‌دنبال راه اندازی تاکسی‌های بدون راننده است. اما برنامه‌نویسی و آموزش تاکسی‌های بدون راننده اصلا کار آسانی نیست و به همین دلیل شرکت اوبر وظیفه آموزش این دسته از خودروها را به «رانندگان ایمنی» سپرده است. البته ابن رانندگان قبل از آغاز وظیفه خود، ابتدا بایستی حدود سه‌هفته در دوره‌های آموزشی شرکت اوبر شرکت کنند و پس از گذراندن دوران آموزش می‌توانند فعالیت خود را به عنوان راننده ایمنی در خودروهای تمام اتوماتیک اوبر آغاز کنند.

«ریک مک کاهن» یکی از همین رانندگان است که حالا پس از مدت‌ها، وظیفه آموزش رانندگان تازه وارد در شهر پیتزبورگ را برعهده دارد. رانندگان ایمنی وظیفه دارند خودروهای اوبر را جهت رفت و آمد در شهر و یافتن مقصد مسافرین آموزش دهند. البته این رانندگان در این مسیرها تنها در صورت نیاز کنترل خودرو را در دست می‌گیرند و در حالت عادی تنها نظاره‌گر عملکرد خودرو هستند.

مک کاهن 28 ساله که ابتدا در زمینه نفت و گاز فعالیت می‌کرده درباره آموزش‌های اوبر به این رانندگان می‌گوید: «در شبیه سازی رانندگی در خیابان‌های شهر، بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای راننده، خودرو و مسافرین رخ دهد، آزمایش می‌شوند و رانندگی ایمنی وظیفه سختی در این شبیه سازی‌ها دارند و هنگامی که این مراحل را پشت سر می‌گذارند و وارد خیابان‌های واقعی می‌شوند، کارشان بسیار ساده‌تر از مراحل شبیه سازی می‌شود.»

در مراحل آموزش خودروها که در آزمایشگاه‌های بزرگ شهر پیتزبورگ برگزار می‌شوند، هنگامی که خودرو در حال حرکت یا در حال گذشتن از کنار خودروهای پارک شده در کنار جاده است، درب سمت مسافر ناگهان باز می‌شود، در این حالت خودرو باید بتواند در سریعترین زمان ممکن در کنار خیابان متوقف شده و از صدمه دیدن مسافر جلوگیری کند. در بعضی مراحل هم آدمک‌ها پلاستیکی ناگهان جلوی خودرو انداخته می‌شوند و خودرو باید قادر باشد از برخورد با آنها ممانعت کند.

خودروهای بدون راننده اوبر، همانند خودروهای اوبر و یا تسلا، از یک سری سنسورها، دوربین‌ها و لیزرهای مخصوص برای دیدن عابرین، دیگر خودروها، موانع، دوچرخه سواران و ترافیک مسیر استفاده می‌کنند. اوبر یکی از شرکت‌هایی است که به‌دنبال آوردن جدیدترین تکنولوژی‌ها به صنعت خودروسازی است. خودروسازان قدرتمند دنیا از جمله، فورد، ولوو و تویوتا و غول های سیلیکون ولی از جمله اپل، گوگل و تسلا هم دیگر شرکت‌هایی هستند که به‌دنبال اجرایی کردن پروژه‌های خود در آینده نزدیک هستند.

اوبر پروژه به‌کارگیری خودروهای بدون راننده را از سال 2015 آغاز کرد و اولین شرکتی بود که در سال 2016 توانست خودروهای بدون راننده را به خیابان‌های شهر بیاورد. اولین خودروهای اتوماتیک اوبر ابتدا در شهر پیتزبورگ به خیابان رفتند. امروزه بیش از 200 خودروی اتوماتیک شرکت اوبر در حال آموزش دیدن توسط اپراتورهای این شرکت جهت ورود به خیابان‌های ایالت‌های مختلف آمریکا از جمله کالیفرنیا، پنسیلوانیا و آریزونا هستند.

شرکت‌هایی که در زمینه خودروهای بدون راننده فعالیت می‌کنند، همگی معتقدند در آینده نزدیک این خودروها از خودروهای دارای راننده امروزی بسیار ایمن‌تر خواهند بود و می‌توانند ترافیک و تصادفات را کاملا از بین ببرند. اما تا زمانی که آن روز فرا برسد، نیاز به استفاده از اپراتورها جهت اطمینان ضروری خواهد بود.

اوبر اعلام کرده تمام علاقه‌مندانی که هیچگونه سوء سابقه ای در گواهینامه رانندگی شان ثبت نشده، می‌توانند برای فعالیت به‌عنوان رانندگان ایمنی در شرکت اوبر ثبت نام کنند و در یکی سری تست‌های رانندگی شرکت اوبر شرکت کنند. در صورتی که افراد بتوانند از این تست ها با موفقیت عبور کنند، می‌توانند در دوره‌های 3 هفته‌ای اوبر شرکت کرده و سپس به‌ عنوان راننده ایمنی در شرکت اوبر و خودروهای اتوماتیک این شرکت شروع به فعالیت کنند.

هفته اول این دورها، شامل آموزش‌ها تئوری، امتحانات و رانندگی در مسیرهای آزمایشی شرکت اوبر می شود. در هفته دوم و سوم، شرکت کنندگان به خیابان‌های شهر فرستاده می‌شوند و در مسیرهای از قبل انتخاب شده به همراه یک اپراتور مجرب شروع به فعالیت میکنند. پس از اتمام این دوره، شرکت‌کنندگان به‌عنوان یکی از «رانندگان ایمنی» رسمی شرکت اوبر فعالت خود را آغاز خواهند کرد.

مک کاهن درباره پروسه جذب و آموزش اپراتورها می‌گوید: «شرکت اوبر پروسه‌های بسیار دشوار و سخت گیرانه‌ای را برای استخدام اپراتورهای جدید اجرا می‌کند. در بخش‌هایی از این آموزش‌ها، رانندگان نحوه مواجهه با شرایط دشوار را یاد می گیرند تا از این طریق از تصادفات احتمالی جلوگیری کنند.

اوبر در حال حاضر از خودروهای تما اتوماتیک ولوو مدل XC90 و فورد فیوژن استفاده می‌کند

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا