تکنولوژی

نوبل فیزیک برای کاشفان امواج Virgo و LIGO

«رینر ویس»، «باری بریش» و «کیپ تورن» سه دانشمند آمریکایی هستند که موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک 2017 شدند. این سه دانشمند با همکاری یکدیگر موفق به ساخت دستگاه تشخیص دهنده امواج گرانشی با استفاده از دو موج یاب LIGO و Virgo شدند. گوران هانسن نماینده انجمن نوبل در این باره گفت: «جایزه نوبل فیزیک امسال به کسانی رسید که با اختراع خود دنیا را تکان داند.»

آلبرت انشتین سال 1915 در تئوری نسبیت خود گفته بود که اختلالات در گرانش یا همان جاذبه می‌تواند از طریق فضا و زمان همانند یک موج حرکت کند. حال حدود یک قرن بعد این سه دانشمند موفق شده‌اند این اختلالات را مشاهده کنند. مشاهده این امواج فوق العاده کوچک در سطح فضا، نیازمند ساخت 2 دستگاه عظیم در دو نقطه متفاوت بود که این دانشمندان از پس این ماموریت به‌خوبی برآمدند.

رینر ویس درباره این اختراع می گوید: «زمانی که این امواج را مشاهده کردیم، ابتدا هیچکدام از ما آن را باور نداشتیم. ماه‌ها طول کشید تا دانشمندان توانستند خودشان را متقاعد کنند که این امواج گرانشی ثبت شده توسط دستگاه واقعی هستند.»

– مرتبط :‌ نوبل پزشکی برای محققان ساعت درونی بدن انسان

حدود یک میلیارد سال نوری دورتر از کره زمین، 2 سیاه چاله با یکدیگر برخورد کرده‌اند و توده‌ای از انرژی که تقریبا سه‌برابر خورشید است را پدید آورده‌اند. هنگامی که امواج منتشر شده از این توده از سطح زمین عبور کردند، دستگاه‌های موج‌ یاب در لس‌آنجلس و هانفورد موفق به ثبت آنها شدند. دانشمندان پس از ثبت این امواج تا به امروز سه موج دیگر را هم که توسط همان سیاه چاله‌ها منتشر شده‌اند را مشاهده کرده‌اند. تیم دانشمندانی که بر روی این دو دستگاه موج‌یاب یعنی Virgo و LIGO فعالیت می‌کنند سپتامبر امسال جدیدترین کشف بشریت از اختلالات کهکشانی را اعلام کردند.

گفته میشود تیمی متشکل از 1000 دانشمند، محقق و تکنسین در ساخت این دو موج‌یاب شرکت داشته‌اند. اما متاسفانه طبق قوانین انجمن نوبل، جایزه نوبل به بیش از 3 نفر به طور همزمان تعلق نمی‌گیرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا