تکنولوژی

نوبل پزشکی برای محققان ساعت درونی بدن انسان

سه محقق آمریکایی روز دوشنبه به‌دلیل کشف ساعت درونی بدن انسان و همچنین تشریح نحوه فعالیت آن به شکل کاملا علمی، برنده جایزه نوبل پزشکی شدند!

ساعت درونی بدن انسان که «ریتم شبانه روزی» نامیده می‌شود، چرخش سیاره زمین را با نوسانات بیولوژیکی گیاهان و حیوانات مرتبط می‌کند. در انسان‌ها نیز هنگامی که خورشید طلوع می‌کند، این ریتم باعث بیدار شدن و انرژی گرفتن انسان شده و بعد از ظهرها نیز توان فیزیکی فرد را به بالاترین حد خود می رساند. ضمنا این ریتم شبانه روزی بدن انسان را پس از نیمه شب به عمیق‌ترین خواب ممکن سوق می‌دهد. هنگامی که این چرخه و ریتم نامنظم شود، مشکلات سلامتی متفاوتی از جمله بی‌خوابی، افسردگی و حتی سرطان برای انسان پدید خواهد آمد.

«جفری هال»، «مایکل رزباش» و «مایکل یانگ» سه دانشمندی آمریکایی هستند که از سال 1980 مطالعه بر روی نحوه تاثیرگذاری ژن‌های انسان در تعیین و تنظیم ریتم شبانه روزی بدن را آغاز کردند.

انجمن نوبل موسسه کارولینسکا در کشور سوئد پس از اعلام جایزه این سه دانشمند گفته: «از زمان آغاز مطالعات و فعالیت‌های این سه دانشمند بزرگ، «علم بیولوژی شبانه روزی» وارد عرصه‌های جدید و گسترده‌تری شده است که نشان می‌دهد ریتم شبانه روزی تاثیراتی مهمی بر حالات بدنی و سلامتی انسان‌ها دارد».

هرکدام از ژن‌های درون هر سلول بدن انسان، یک ساعت را شکل می‌دهند که نوسانات فیزیکی روزانه بدن از جمله، هشیاری، سوخت و ساز و دیگر فاکتورهای مهم را کنترل می‌کند. کشف و درک این مکانیسم به دلیل پیچیدگی آن، سال‌ها زمان برد. این مکانیسم شامل سه ژن مختلف می‌شود که وظیفه ساخت سه پروتئین مختلف با نام‌های PER، TIM و DBT را برعهده دارند. تعامل این پروتئین‌ها با یکدیگر و همچنین ژن‌ها، موجب شکل‌گیری یک چرخه روزانه می شود که با پروسه‌های بیولوژیکی بدن انسان همگام سازی می‌شوند.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا