تکنولوژی

نام شرکتی که قفل آیفون را شکسته اعلام نمی‌شود

یک دادگاه فدرال روز گذشته اعلام کرد که پلیس فدرال آمریکا – اف بی آی – لزومی ندارد تا نام شرکتی که برای شکست قفل آیفون یک تروریست از آن استفاده کرده را فاش کند. این دستور همچنین شامل میزان هزینه پرداخت شده برای این آیفون 5 سی نیز می‌شود. آیفونی که سال گذشته یکی از پرمناقشه ترین بحثهای تکنولوژی میان اپل و FBI را رقم زد. 

پس از آنکه اپل از بازکردن این آیفون سرباز زد و حتی کار به نامه‌های سرگشاده نیز رسید پلیس فدرال که قادر به بازکردن قفل این گوشی نبود تصمیم گرفت تا از طریقی به جز شرکت اپل اقدام به بازکردن قفل آیفون تروریست سن برناردینو کند. 

تیم کوک: دستور قاضی برای هک آیفون را نمی‌پذیریم

در جریان این حادثه تروریستی که در دسامبر 2015 در کالیفرنیا رخ داد 14 نفر کشته شدند. 

در آن زمان اف بی آی دادخواستی را علیه اپل به دادگاه ارایه داد که این شرکت را مجبور به ایجاد یک نسخه خاص از سیستم عامل برای بازکردن هرنوع آیفونی میکرد اما اپل از این کار سرباز زد چون معتقد بود ساخت چنین سیستمی امنیت تمام گوشی‌های ساخت این شرکت را به خطر می‌اندازد. خیلی زود دولت – پلیس فدرال – از این دادخواست عقب کشید و در این زمان گفته شد که یک شرکت خصوصی همکاری خود را با اف بی آی برای باز کردن قفل این آیفون آغاز کرده هرچند پلیس هیچ گاه نام این شرکت و هزینه پرداخت شده برای آن را فاش نکرد. به همین دلیل سه رسانه بزرگ شامل خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه یو اس ای تودی و Vice News در سپتامبر 2016 با پرکردن دادخواستی بر اساس قانون آزادی اطلاعات خواستار فاش شدن نام این شرکت و متد استفاده شده در آن شدند. 

مرتبط : بازشدن قفل آیفون و پیامدهای آن برای اپل

یک قاضی فدرال اما با رد این دادخواست‌ها اجازه انتشار این  اطلاعات را نداده است در حکم این قاضی آمده است که ممکن است افشای نام این شرکت به صورت عمومی باعث حملات سازمان یافته علیه آن شود به خصوص که این شرکت به اندازه اف بی آی قادر به حفاظت از خود نیست. خود اف بی آی نیز پیش از این اعلام کرده بود که انتشار اطلاعات این شرکت و نحوه عملکرد آن می‌تواند ریسک لو رفتن اطلاعات محرمانه را افزایش دهد. 

دادگاه همچنین با درخواست اعلام هزینه پرداخت شده برای این سیستم نیز مخالفت کرد هرچند مدیر سابق اف بی آی یعنی جیمز کومی و سناتور Dianne Feinstein پیش از این گفته بودند که یک میلیون دلار برای شکستن قفل این آیفون هزینه شده است. 

مرتبط : 

 – درخواست اف بی آی از مایکروسافت

چالش رمزگذاری داده‌ها پس از حوادث پاریس

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا