تکنولوژی

هشدار به کاربران مک

کاربران مک‌بوک که از سیستم‌عامل نسخه 10.13 High Sierra  استفاده می‌کنند، به صورت هفتگی هشدارهایی را به‌منظور منظم جهت نظارت بر فر‌م‌ورهایشان (Firmware) دریافت خواهند کرد. شاید این کار خیلی جالب نباشد اما از حملات هکرها با استفاده از باگ‌های شناخته شده به مک‌ها جلوگیری خواهد کرد.

طبق گزارش موسسه امنیتی Dou Security آپدیت‌های سیستم عامل اپل گاهی اوقات باعث ایجاد اختلال در فرم‌ور مک‌بوک‌های این شرکت می‌شود. فریم‌ور یک کد قابل به‌روزرسانی است که بر روی پردازنده و دیگر چیپ های دستگاه اجرا می شود. این کدها می‌توانند در طول زمان و با آپدیت شدن ویژگی‌های جدیدی را به چیپ مورد نظر اضافه کنند.

از 73 هزار مک آزمایش شده توسط این شرکت، 4.2 درصد از آنها فاقد فریم‌ور ضروری بودند. مک‌بوک‌های قدیمی‌تر شرکت بیشتر در معرض این خطرات قرار دارند چرا که در این آزمایش مشخص شد 16 دستگاه از این مک‌های قدیمی به‌طور کل فاقد هرگونه آپدیت فریم‌ور بودند و فریم‌ور 18 دستگاه هم تنها قبل از خروج از کارخانه به‌روز رسانی شده بودند. آپدیت نشدن این فرم‌ورها میتواند خطرات جدی به‌همراه داشته باشد و کار را برای هکرها بسیار ساده‌تر کند. هکرها با دسترسی به فرم‌ور می‌توانند کنترل کامل کامپیوتر را در دست گرفته و به تمامی شبکه‌های متصل به آن دسترسی داشته باشند. اپل هم ابتدا از تلاش ها و اطلاع‌ رسانی این شرکت تشکر کرد و گفته که از هیچ تلاشی برای امن‌تر کردن کامپیوترهای خود در آینده دریغ نمی‌کند.

حال اپل اعلام کرده که سیستم ‌عامل نسخه 10.13 High Sierra، دستگاه‌ها و کاربر را هر هفته برای دریافت آخرین نسخه از فرم‌ور به صورت اتوماتیک بررسی و باخبر خواهد کرد. طبق گزارش‌ها در صورتی که آپدیت فرم‌ور به‌هر دلیلی موفقیت‌آمیز نباشد، از کاربر خواسته می شود که سریعا مشکل را به اپل گزارش دهد.

اپل همچنان آپدیت‌های جدید خود را برای دو سیستم عامل قبلی مک منتشر خواهد کرد که از آخرین نسخه فرم‌ورها نیز بهره می برند اما این دو سیستم‌عامل قدیمی به‌روزرسانی اتوماتیک و هفتگی فرم‌ور را انجام نخواهند داد. بنابراین اگر مایل به استفاده از چنین ویژگی هستید، تنها راه شما دریافت آخرین سیستم‌عامل مک یعنی High Sierra است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا