تکنولوژی

گوگل جلوی پخش یوتیوب در اکوشو را گرفت

به نظر می‌رسد جنگ بین گوگل و آمازون به جاهای باریک‌تر کشیده میشود. گوگل امروز تصمیم گرفت که به کاربران اکو شو ( بلندگوی هوشمند و همراه با صفحه نمایش ) شرکت آمازون اجازه ندهد که از یوتیوب استفاده کنند. 

بلندگوی هوشمند آمازون با فرامین صوتی کار میکند و کاربران تا امروز می‌توانستند هرآنچه روی یوتیوب موجود بود را روی این تلویزیون کوچک هوشمند ببینند اما به نظر می‌رسد گوگل که خودش نتوانسته چنین محصولی تهیه کند از این موضوع چندان خشنود نبوده و حالا جلوی دسترسی آمازون به آن را گرفته است. 

هم اکنون اگر از اکو شو بخواهید محتوایی را از یوتیوب پخش کند به شما پاسخ خواهد داد که « فعلا یوتیوب از اکوشو پشتیبانی نمی‌کند».

آمازون در این باره در پاسخ به پرسش خبرنگار Verge گفته است : گوگل بدون هیچ توضیحی دسترسی کاربران اکوشو را به یوتیوب مسدود کرده و هیچ مشکل فنی در این زمینه وجود ندارد. این حرکت گوگل هم ما و هم مشتریان ما را از گوگل ناامید کرده است. 

اکوشو البته تنها محتوای ویدیویی خود را از گوگل دریافت نمی‌کرد بلکه دسترسی به هزاران فیلم ومحتوا روی خود آمازون همچنان از این طریق فراهم است اما چه کسی است که نداند  اقیانوس محتوای ویدیویی یوتیوب با هیچ پلت‌فرم دیگری قابل مقایسه نیست. 

به طور ساده می‌توان گفت اکوشو نمادی از دستیار هوشمند فوق العاده‌ای است که فعلا رقیب دیگری ندارد و یوتیوب هم سرویس محتوای بی رقیبی است و ترکیب این دو یک محصول فوق‌العاده را ساخته بود اما خوب این چیزی نبود که گوگل می‌خواست.

دستیار صوتی گوگل – گوگل هوم – هیچ گاه نتوانست به اندازه آ‌مازون توجه و اعتبار کسب کند ایا حذف یوتیوب از اکو شو انتقام از آمازون بود؟ 

گوگل هم البته در این زمینه ساکت نبوده و بیانه‌ای منتشر کرده است. 

« ما مذاکرات طولانی با آمازون داشته‌ایم و میخواستیم به تفاهمی برسیم که تجربه خوبی برای مشتریان هر دو پلت‌فرم به همراه داشته باشند. مدل اجرای یوتیوب روی اکوشو نقض کننده قوانین ماست و یک تجربه کاربری ناقصی را به کاربر ارایه می‌دهد. ما امیدواریم به زودی با یک توافق مشکل ایجاد شده را برطرف کنیم. » 

آنچه از محتوای این بیانیه بر می‌آید این است که یوتیوب به دنبال فیچرهایی است که هم اکنون در دیگر پلت‌فرم‌ها هم دیده می‌شود مثلا امکان عضو شدن به یک کانال ( Subscription) یا نمایش ویدیوهای مشابه و یا امکان پخش خودکار ویدیوهای بعدی و  این امکانات  در اکوشو وجود نداشت با این حال احتمالا همه چیز در مذاکره دو شرکت با هم مشخص خواهد شد. 

گوگل روی چگونگی نمایش اپلیکیشن‌هایش در پلت‌فرمهای دیگر بسیار حساس است و سابقه برخوردهای مشابه را هم پیش از این داشته است. مثلا در سال 2013 اپلیکیشن ویندوز فون را روی پلت‌فرم ویندوز موبایل مسدود کرد و  این باعث شد که مایکروسافت یک پخش کننده وب را جایگزین آن کند. 

به جز این بحث جدید دو شرکت گوگل و  آمازون سابقه خوبی در رقابت با یکدیگر ندارند. کروم‌کست گوگل هم اکنون به شکل رسمی روی فروشگاه آمازون فروخته نمی‌شود. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا