تکنولوژی

احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی در ایران توسط شرکت بریتانیایی

یک کمپانی بریتانیایی قصد دارد یکی از بزرگترین مزرعه‌های پنل خورشیدی (نیروگاه خورشیدی) دنیا را در ایران بسازد. این تصمیم در حالی گرفته شده که تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا در روزهای اخیر دوباره افزایش پیدا کرده است.

Quercus نام کمپانی است که در بخش انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه ‌گذاری می‌کند و به‌تازگی اعلام کرده که به توافقات لازم با وزارت نیرو جهت اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی در مرکز ایران دست پیدا کرده است. این نیروگاه خورشیدی از نظر وسعت و قدرت، با بزرگترین‌ نیروگاه‌های خورشیدی دنیا که در چین، آمریکا و هند قرار دارند رقابت می‌کند.

«دیگو بیاسی» مدیرعامل این شرکت بریتانیایی در صحبت‌های خود اعلام کرده که قرارداد سرمایه‌گذاری 500 میلیون پوندی بین این شرکت و کشور ایران نشان دهنده علاقه ایران به تجارت با دیگر کشورها و بهترین فرصت برای علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در بخش نیروهای تجدید پذیر در این کشور است.

کشور ایران با توجه به افزایش مصرف برق شهروندان و در  راستای کاهش آلودگی هوا قصد دارد تا پایان سال 2020 بیش از 5 گیگاوات منبع تولید انرژی تجدید پذیر را در این کشور احداث کند و موقعیت ایده‌آل ایران از نظر برخورداری از نور مستقیم خورشید، این کشور را به یکی از مناسب‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاران در بخش پنل‌های خورشیدی تبدیل کرده است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا گفته که این توافق باعث می‌شود تهران به یکی از بزرگترین مراکز انرژی خورشیدی در منطقه تبدیل شود. کاهش قیمت تجهیزات ذخیره انرژی و توربین‌های تولید برق باعث افزایش چشمگیر علاقه کشورهای خاورمیانه و آفریقایی به انرژی‌های تجدید پذیر شده است. این امر موجب کاهش حجم قابل توجهی از سوخت‌های فسیلی در سراسر دنیا خواهد شد.

بیاسی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «علیرغم درگیری‌های اخیر بین ایران و دونالد ترامپ، بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی علاقه بسیار زیادی به سرمایه‌گذاری در کشور ایران دارند و ما نیز نمی‌توانستیم این مسئله را نادیده بگیریم. از زمان برداشته شدن تحریم‌ها، ایران تلاش و پیشرفت زیادی در زمینه گسترش روابط سیاسی و تجاری با کشورهای دنیا در زمینه محیط زیست و کاهش آلودگی داشته است.»

این پروژه در اصل اولین پروژه شرکت Quercus در خارج از اروپا محسوب می‌شود. این شرکت از زمان تاسیس در سال 2010 تا به‌امروز در بیش از 40 پروژه در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر در سراسر اروپا سرمایه‌گذاری کرده است.

شرکت Quercus وظیفه احداث و راه‌اندازی این مزرعه پنل خورشیدی در ایران را برعهده گرفته است. گفته می‌شود تاسیسات این مرکز در طی 3 سال ساخته خواهد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا