تکنولوژی

دراپ باکس، روی ریل بورس

احتمالا عرضه عمومی سهام شرکت «دراپ‌باکس» به یکی از بزرگترین فروش‌های اولیه سهام (IPO) در چند سال اخیر تبدیل خواهد شد. اما سوال اینجاست که آیا ارزش سهام این شرکت پس از عرضه به‌ عموم در مقایسه با دور قبلی با کاهش همراه خواهد بود یا خیر؟

با اینکه شرکت دراپ‌باکس یک شرکت فوق‌العاده موفق محسوب می شود، اما این امکان وجود دارد که سود حاصل از عرضه سهام این شرکت به عموم نسبت به دور قبلی که با جذب 300 میلیون سرمایه همراه بود، کاهش پیدا کند. با اینکه برخی از شرکت‌های تحلیلی تخمین زده ‌اند که ارزش سهام شرکت دراپ باکس باکس با کاهش همراه خواهد بود، اما آمار و اطلاعات شرکت SharePost Research نشان می‌دهد اگر شرکت به همین مسیر خود ادامه دهد احتمالا ارزش سهام دراپ‌باکس حین عرضه عمومی برابر با آخرین دوره عرضه سهام این شرکت به بخش‌های خصوصی خواهد بود و کاهش پیدا نخواهد کرد .

این ارزش گذاری‌ها در اصل بر پایه پیش‌بینی‌های شرکت دراپ‌باکس برای سال 2020 بوده است که شرکت معتقد است درآمد این شرکت با افزایش 25 درصدی همراه خواهد بود. ضمنا حتی قبل از تصمیم به عرضه سهام این شرکت به عموم، شرکت دراپ‌باکس به دلیل موفقیت‌های چیمگیر در کسب درآمد و جذب سرمایه به یکی از شرکت‌های مورد علاقه آمازون، اپل، مایکروسافت و گوگل تبدیل شده بود.

نکات مثبت

سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در دراپ‌باکس را دارند، چه چیزهایی را باید بدانند؟

1- سرمایه‌گذاری در بخش حافظه کلاد فرصت بزرگی است

رایانش (Computing)، شبکه و ذخیره سازی سه اصل مهم در سرویس کلاد محسوب می‌شوند و کارشناسان معتقدند که روش‌های جدید به‌کارگرفته شده برای ذخیره سازی در بخش کلاد می‌تواند این صنعت را تا چند سال آینده دگرگون کند. طبق تخمین این کارشناسان احتمالا ارزش سهام شرکت دراپ‌باکس تا 5 سال آینده به 75 میلیارد دلار خواهد رسید. دراپ‌باکس در حال حاضر 500 میلیون کاربر در قالب 8 میلیون کسب و کار مختلف دارد که نشان از پتانسیل بالای این شرکت در کسب درآمد و پیشرفت در آینده نزدیک دارد.

2- دراپ‌باکس و گوگل در رده‌های اول قرار دارند

تا پایان سال 2017 تعداد کاربران دراپ‌باکس به 650 میلیون نفر در سراسر دنیا خواهد رسید. نظرسنجی به‌عمل آمده از 3200 کاربر نشان می‌دهد که 97 درصد کاربران اینترنت در آمریکا از فضای ذخیره‌سازی آنلاین (کلاد) استفاده کرده‌اند و 57 درصد این کاربران در 1 سال گذشته از سرویس دراپ باکس استفاده کرده‌اند.

3- دراپ‌باکس در بخش درآمد و سوددهی سابقه بسیار درخشانی دارد

آمار نشان می‌دهد دراپ‌باکس توانسته در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به دیگر نرم‌افزارها و سرویس‌های موجود در بخش تکنولوژی، به درآمد یک میلیارد دلار طی یک دوره 1 ساله برسد. ضمنا تحقیقات نشان می دهد کاربران و شرکت‌های مختلف طی 12 ماه آینده هزینه‌های بیشتری را برای استفاده از خدمات دراپ‌باکس صرف خواهند کرد.

4- دراپ باکس همچنان یکی از اهداف احتمالی کمپانی‌های بزرگ

موفقیت‌های دراپ‌باکس در ساخت یک پلتفرم متناسب با شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای مختلف در سراسر دنیا و پیشرفت روزافزون در زمینه سرویس های کلاد، سرمایه‌گذاران این شرکت را متقاعد کرده که این سرویس همچنان یکی از اهداف مورد علاقه و جدی کمپانی‌های بزرگ دنیا است و آینده روشنی در انتظار این شرکت است.

نکات منفی

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در دراپ‌باکس باید بدانند که این شرکت با چه خطرهای احتمالی روبرو است

1- رقابت در بخش کلود هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود

در چند سال اخیر رقابت در بخش کلود با شدت و رقبای سرسخت‌تری دنبال شده است و از طرف دیگر امروزه کاربران سرویس کلود به‌دنبال فضای بیشتر و در عین حال با قیمت پایین‌تری هستند. نظرسنجی به‌عمل آمده از کاربران دراپ‌باکس نشان می‌دهد که 55 درصد این افراد نیازمند فضای بیشتر و 39 درصد نیز خواهان کاهش قیمت تعرفه‌های دراپ‌باکس هستند. ضمنا درصد افرادی که نیازمند فضای بیشتر و در عین حال کاهش تعرفه‌ها هستند نیز از بقیه بیشتر است.

2- توانایی درآمدزایی دراپ‌باکس در طولانی مدت نامشخص است

متاسفانه شیوه و مقدار درآمد سرویس‌های ارائه دهنده خدمات ابری در طولانی مدت خیلی مطمئن و تضمین شده نیستند. انتظار می‌رود که جذب مشتری سرویس دراپ‌باکس در طولانی مدت کاهش پیدا کند و آن موقع شرکت مجبور به اتخاذ تصمیمات استراتژیک و مهمی خواهد شد که ممکن است آینده شرکت را تحت تاثیر و یا در معرض ریسک قرار دهد.

3- حساسیت و رقابت در بخش قیمت‌گذاری خدمات کلود بسیار بالا رفته است

مقدار هزینه مورد نیاز برای استفاده از خدمات کلود همچنان یکی از مهم‌ترین معیارهای کاربران در انتخاب سرویس‌دهندگان است. با اینکه با خرید هر گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اضافه، تعرفه آن به‌صورت پله‌کانی کاهش پیدا می‌کند اما کارشناسان معتقدند نمودار کاهش قیمت سرویس‌ها در ازای افزایش فضای ذخیره‌سازی با شیب کندتری نسبت به گذشته در حال حرکت است. از طرف دیگر کمپانی‌های رقیب هم کاهش تعرفه خدمات خود را آغاز کرده‌اند.

4- دراپ‌باکس با چالش‌های مهمی در بخش سیستم کلود هیبریدی روبرو است

یکی از ایرادات سیستم کلاد دراپ‌باکس عدم پشتیبانی از ساختار فضای کلود هیبریدی (آمیخته) است. این سرویس فعلا توانایی ارائه خدمات کلاد به صورت خصوصی را ندارد. شرکت‌هایی همچون آمازون و مایکروسافت هم در ابتدا با چالش‌هایی در این زمینه همراه بودند و حال انتظار می‌رود دراپ‌باکس هم با این قبیل چالش‌ها دست و پنجه نرم کند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا