تکنولوژی

به باج‌افزارها باج بدهیم؟

اگر کامپیوتر شما مورد حمله یک باج افزار قرار بگیرد، سریع متوجه می‌شوید. باج‌افزارها با آلوده کردن کامپیوتر قربانی، اطلاعات داخل آن را بلاک کرده و از دسترس کاربر خارج می‌سازد. در مرحله بعد پیغامی به روی صفحه کامپیوتر کاربر ایجاد می‌شود که از وی درخواست وجه می‌کند که معمولا صدها یا هزاران دلار یا ارز آنلاین بیت کوین است و در غیر این صورت کاربر هرگز امکان دسترسی به اطلاعات شخصی خود را نخواهد داشت. از آنجاییکه اطلاعات شخصی کاربر به صورت رمزگذاری شده مصادره شده است، معمولا راه حل خاصی برای بازپس گرفتن فایل‌های دزدیده شده وجود ندرد.

طبق تحقیق تیم تحقیقاتی Symantec Norton Cyber، تنها 47 درصد از قربانیانی که به باج گیر مبلغ مورد نظر را پرداخت کردند، موفق شدند اطلاعات خود را بازپس بگیرند. به گفته مدیر بخش خدمات مشتریان، هیچ تضمینی وجود ندارد که شخص باج گیر بعد از دریافت پول، فایل‌های کاربر را پس دهد.

بهترین روش برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، بالابردن امنیت دستگاه کاربر است. با بک‌آپ گرفتن از فایل‌ها روی درایو دیگر یا فضای ابری می‌توان تا حد زیادی میزان خسارت کاربر را هنگام باج گیری سایبری کاهش داد. به علاوه، بهتر است همیشه یک نوع نرم افزار به روز شده امنیتی به روی سیستم کاربر نصب باشد.

همیشه مراقب ایمیل‌های اسپم (فیشینگ) نیز باشید. طبق گفته تیم تحقیقاتی IBM X-Force، 40 درصد از ایمیل‌های اسپم که در سال 2016 مورد بررسی قرار گرفته است، به ویروس‌های باج افزاری آلوده بوده‌اند!

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا