تکنولوژی

روبات‌های قاتل دانشمندان را نگران کرده‌اند

116 دانشمند از 26 کشور جهان با ارسال نامه ای سرگشاده به سازمان ملل هشدار دادند که در آینده سلاح‌های روباتیک می توانند انقلاب سوم در دنیای جنگ افزار را رقم زده و حیات انسان را تهدید کنند.

به گزارش فارس، این دانشمندان تصریح کرده اند که سازمان ملل متحد باید هر چه سریع تر استفاده از روبات های قاتل در دنیا را ممنوع کند. آنها از سازمان ملل خواسته اند تا گام هایی در این جهت بردارد و هر چه سریع تر جلوی استفاده از تسلیحات خودکار و هوشمند مانند پهپادهای مسلح، تاک های هوشمند و مسلسل های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی را بگیرد.

امضاکنندگان این نامه در مورد مسابقه تسلیحاتی در جهان برای ساخت روبات های قاتل هشدار داده و اظهار داشته اند سلاح های هوشمند و خودکار مرگبار منازعه تسلیحاتی را در جهان تشدید می کنند و آن را به مقیاسی خواهند رساند که تاثیرات آن بر زندگی انسان در زمانی بسیار سریع تر از حد تصور بشر مشخص خواهد شد. مدت زمان زیادی برای واکنش نشان دادن به این مساله باقی نمانده است. در جعبه پاندورا باز شده و بستن آن دشوار است.

در این نامه از شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی در ملبورن استرالیا خواسته شده تا اقداماتی به منظور گنجاندن این نوع سلاح ها در فهرست سلاح‌های ممنوعه جهان انجام دهند. زیرا کاربرد این تسلیحات از نظر اخلاقی کار بسیار اشتباهی است.

در سال 2015 برای اولین بار کنفرانسی در سازمان ملل برای مقابله با کاربرد تسلیحات خودکار و هوشمند برگزار شد. اما انگلیس با تحریم این نوع سلاح ها مخالفت کرد. زیرا مدعی بود که برنامه ای برای ساخت این نوع سلاح ها ندارد. مشکل دیگر در این زمینه عدم وجود تعریفی جامع از سلاح های خودکار است. چنانچه برخی کشورها تعدادی از سیستم های دفاعی را در زمره این تسلیحات می دانند، اما بقیه با این تعریف موافق نیستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا