تکنولوژی

در ایمیل‌های کاری، از شکلک‌ها استفاده نکنید

پیشنهاد حرفه‌ای: پای استیکرها و اموتیکن‌ها( شکلک‌ها) را به ایمیل‌های کاری باز نکنید زیرا شما را “فاقد صلاحیت ” و “غیر حرفه‌ای” نشان می‌دهد.

استفاده از شکلک‌ها یا امیتوکن‌ها مدت‌هاست که راه خود را درون مکالمات دیجیتالی مانند ایمیل‌ها و پیغام‌ها باز کرده‌اند. اخیرا Ella Glikson به همراه دو نویسنده دیگر به نام های Arik Cheshin و Gerben A. van Kleef تحقیقی را در زمینه تاثیرات این اموتیکن‌ها در داخل پیغام‌ها انجام داده اند. این تحقیق آماری منتشر شده در ژورنال “علوم اجتماعی روانشناختی و شخصیتی”- Social Psychological and Personality Science، عنوان “اولین تحقیقات سیستماتیک اثرات شکلک‌ها در شکل گیری اولین تصور در محیط های کاری” را از آن خود دارد.

Glikson ، نویسنده اصلی این تحقیق، در ایمیلی به CNN توضیح می‌دهد:” من همیشه معتقد به قدرت مثبت اموتیکن‌ها بوده‌ام اما نتایج اولیه  به دست آمده در این تحقیقات شگفت زده‌ام کرد. به همین دلیل تمرکز بیشتر به روی مقوله  “اولین تاثیر اموتیکن‌ها روی افراد” در داخل محیط‌های کاری را در دستور کار قرار داده و طی آزمایش‌های مختلف بررسی کردیم.”

با انجام 3 آزمایش مختلف با 549 شرکت کننده از 29 کشور مختلف، Glikson  و تیم تحقیقاتی همراهش نتیجه گرفتند که با وجود تاثیر مثبت شکلک‌های خندان در پیغام‌ها و مسیج‌ها، تاثیر این اموتیکن‌ها می‌تواند در برخی موقعیت‌ها معنای “بی‌کفایتی” و “غیر حرفه‌ای” بودن فرستنده را به گیرنده القا کند. به عبارت دیگر: اسمایلی‌ها همه جا بار مثبت ندارند. این تحقیق نشان می‌دهد که علاوه بر تاثیر نه چندان مثبت استفاده از این شکلکها در ایمیل‌های اداری، تمایل همکاری از طرف گیرنده ایمیل را نیز کمتر می‌کند. در نقطه مقابل، تاثیر خنده‌ها و لبخند ها در مکالمه حضوری بین دو نفر می‌تواند حس “جذابیت” ، “بی ریایی”،”قابل اطمینان بودن” و صمیمی بودن شخص را القا کند.

این تحقیق، یک نتیجه ساده دارد: از اموتیکن‌ها در ایمیل‌های رسمی و کاری استفاده نکنید. Glikson می‌گوید:” هنجارهای مکالمات آنلاین ممکن است گاهی پیچیده به نظر بیاید و آن چیزی که در مکالمات غیر رسمی، یک مورد عادی محسوب می‌شود، می‌تواند در مکالمات رسمی، دردسر ساز شود. اموجی‌ها مدت‌هاست که وارد زبان ما انسان‌ها شده‌اند ولی قوانینی نیز بر دنیای استفاده از آنها حکم فرماست که هر کاربر اینترنتی باید به این قوانین و محدودیت‌ها مسلط باشد.”

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا