تکنولوژی

برنامه‌نویسان الکسا از آمازون حقوق می‌گیرند

شرکت آمازون امروز برنامه‌ای را اعلام کرد که طی آن قرار است به برنامه‌نویسان دستیار صوتی الکسا که “Alexa Skills” نام دارند و در اسپیکرهای “اکو” شرکت استفاده می‌شوند، راه‌هایی برای کسب درآمد پیشنهاد کند. طبق اظهارات شرکت، برنامه‌نویسانی که برنامه‌هایشان از نظر کارایی و محبوبیت در رتبه‌های برتر قرار گرفته باشند، مبالغی را دریافت خواهند کرد. برنامه‌های دسته “بازی” الکسا در گذشته شامل این طرح می‌شدند اما آمازون اعلام کرده که قرار است 5 دسته جدید نیز به این طرح اضافه شوند.

این طرح از می امسال شروع شد و طی آن آمازون به سازندگان بازی‌های محبوب الکسا مبلغی را به‌طور مستقیم پرداخت کرد. حال شرکت تصمیم گرفته برنامه‌های دیگر دسته‌ها از جمله آموزش، غذا و نوشیدنی، سلامت و تندرستی، سبک زندگی، موزیک و خلاقیت را به این طرح اضافه کند و سازندگان آنها را مورد حمایت مالی قرار دهد.

آمازون قصد دارد از این طریق برنامه‌نویسانی که تا به‌امروز به‌طور کاملا رایگان برنامه‌هایشان را در اختیار کاربران اسپیکرهای هوشمند اکو قرار می‌دادند را مورد حمایت مالی قرار دهد. آمازون به سازندگان این برنامه‌ها حتی امکان اجرای خرید درون برنامه‌ای را نمی‌دهد و تمامی برنامه‌های Alexa Skills به‌صورت کاملا رایگان برای دارندگان اسپیکرهای اکو آمازون قابل اجرا است.

با این حال آمازون هنوز شرایط و معیارهای دقیقی برای برنامه‌نویسان جهت کسب درآمد از این طریق را اعلام نکرده اما یکی از برنامه‌نویسان برنامه‌های الکسا که مدتی است در بخش بازی‌های الکسا ر رتبه‌های برتر قرار دارد، گفته که مبلغ دریافتی کاربران رابطه مستقیمی با رنکینگ آنها دارد. او می‌گوید که 6 برنامه برتر در هر دسته مبلغی بین 5 هزار تا 2هزار دلار از آمازون دریافت می‌کنند. ضمنا رده‌های بعدی تا رتبه 300 هم مبلغی بین 1000 تا 100 دلار را با توجه به‌رتبه خود دریافت خواهند کرد. آمازون در پاسخ به سوالات وبسایت Tech Crunch گفته که فاکتورهای مختلفی از جمله دقایق استفاده شدن برنامه توسط کاربران، اضافه شدن کاربران جدید در ماه، تعداد دفعات استفاده از برنامه در ماه و امتیازدهی کاربران در رتبه‌بندی و مبلغ دریافتی برنامه‌نویسان آنها تاثیر مستقیمی دارد.

پرداخت پول به برنامه‌نویسان الکسا یکی از راه‌هایی است که شرکت آمازون برای گسترش و پیشرفت سیستم برنامه‌های صوتی خود در پیش گرفته است. ضمنا آمازون قصد دارد سرویس کلود AWS این شرکت را برای برنامه‌نویسان دارای رتبه‌های بالا به‌صورت رایگان ارائه دهد. علاوه بر این آمازون در حال برگزاری دوره‌های آموزشی الکسا در سراسر دنیا است و حتی اسپیکرهای اکو رایگان را به برنامه‌نویسان شرکت کننده اهدا می‌کند.

لازم به‌ذکر است که پلتفرم الکسا تا به امروز برنامه‌نویسان متعددی را به سمت خود جذب کرده و تا به‌امروز باعث کسب درآمد بسیاری از این افراد هم شده است. نکته قابل توجه اینکه از سال 2015 تا امروز بیش از 15 هزار برنامه الکسا توسط برنامه‌نویسان مختلف ساخته شده است.

آمازون بایستی این پرداخت‌های مستقیم را به‌صورت بلند مدت و در قالب یک اکوسیستم اجرا کند تا از این طریق بتواند رقابت و انگیزه را بین برنامه‌نویسان حفظ کند. در ضمن با ظهور اسپیکرهای هوشمند گوگل و مایکروسافت، آمازون بالاخره با رقبایی مواجه خواهد شد که در زمینه مدیریت اکوسیستم برنامه‌ها (استورها) تجربه کافی دارند. بنابراین آمازون باید این پرداختی‌ها را به شکل کاملا سازمان‌دهی شده و در طی یک برنامه طولانی مدت به برنامه‌نویسان پرداخت کند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا