تکنولوژی

شروین پیشه‌ور و اخراج سهامداران ناراضی اوبر

 مقامات شرکت اوبرتصمیم دارند پیشنهادات خرید سهام سهامداران این شرکت را بیشتر بررسی کنند. طی هفته گذشته، مسئولان  شرکت خصوصی اوبر، بررسی پیشنهاد سرمایه گذاری یکی از عظیم ترین شرکت های تکنولوژی ژاپنی-SoftBank  را در دستور کار خود قرار دادند.  پیشنهاد SoftBank،  توسط کنسرسیومی به رهبری شروین پیشه‌ور– یکی از اولین سهام داران اوبر- در حال ارزیابی‌های تکمیلی است. اوبر را در حال حاضر با سه پیشنهاد خرید سهام سهامداران این شرکت روبه‌روست که هنوز هیچ کدام آنها به صورت رسمی تایید نشده‌اند.

البته این پیشنهادات که بیشتر  روی خرید سهام از سهامداران کنونی اوبر( و نه خرید سهام جدید) تمرکز دارد، فعلا در مراحل مقدماتی به سر می‌برد و بعد از بررسی‌ها و ارزیابی‌های نهایی به صورت رسمی عرضه خواهد شد.

بحث درباه فروش سهام اوبر در زمان حساسی برای شرکت مطرح شده است. این شرکت در حال حاضر هیچ رئیس ارشدی ندارد و کشمکش‌های متعددی بین هیات مدیره و سرمایه گذاران وجود دارد. تراویس کلانیک، یکی از موسسان و رئیس ارشد سابق اوبر، در ماه ژوئن در پی فشار سرمایه گذاران، از سِمت خود استعفا داد. از آن زمان، هر کدام از مسئولان و مقامات این شرکت در صدد پیشبرد اهداف خود تلاش کردند که به نا آرامی وضعیت شرکت منجر شد. طبق گزارش‌های جدید، مدت کمی بعد از اینکه شرکت Benchmark– یکی از شرکای سهام دار اوبر- از مدیر عامل سابق اوبر، تراویس کلانیک شکایت کرد، تعدادی از سهام داران اوبر از  این شرکت درخواست کردند تا سهام اوبر خود را بفروشد و از هیات مدیره این شرکت خارج شوند. شروین پیشه ور  ‍پیشروی حمایت از مدیر عامل سابق اوبر است او با ایجاد یک پتیشن از سهامداران اوبر خواسته شرکت بنچ‌مارک را به دلیل شکایت از کلانیک از جمع سهامداران اوبر بیرون کنند.  این درخواست قرار است بعد از امضای 100 نفر از سهام داران اوبر، طی یک ایمیل به شرکت Benchmark  توسط یک واسطه به نام Change.org ابلاغ شود. پیشه ور حالا پیشنهاد سافت بانک را هم برای خرید این سهام پیش روی سهامداران قرار داده است. 

درخواست پیشه ور عنوان می‌کند که همین حالا نیز سهام داران مشتاق زیادی آماده‌اند به محض جوابدهی Benchmark، سهام اوبر را خریداری کنند و بنچ مارک باید حداقل 75 درصد سهام خود را به فروش برساند تا  از هیات مدیره اوبر خارج شود. شرکت Benchmark به اتهام فساد اداری از تراویس کلانیک، مدیر عامل اسبق اوبر، شکایت کرده است و و ادعا می‌کند که وی با اهداف خودخواهانه از سِمت خود در اوبر سواستفاده می‌کرده است. بعد از ارائه رسمی شکایت نامه Benchmark، گروهی از سهام داران اوبر از شاکی این پرونده درخواست کردند به دلیل کشاندن پای یک اختلاف مدیریتی به دادگاه قضایی و ایجاد اغتشاش در فضای شرکت، نام خود را از هیات مدیره اوبر حذف کند. نامه درخواستی پیشه ور در حال حاضر فقط  41حمایت گر دارد و به محض رسیدن به 100 پشتیبان، به صورت رسمی توسط Change.org به Benchmark ابلاغ خواهد شد. اما اینکه چرا پیشه ور گمان می‌کند که وارد شدن از طریق دریچه Change.org می‌تواند تاثیر گذار‌تر باشد، مشخص نیست.

مدیریت ویران، سهام جذاب 

در حالی که اوبر با مشکلات مدیریتی پیچیده‌ای مواجه است، اما همچنان به عنوان یک قطب جذاب برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود زیرا هنوز بزرگترین شرکت جهان در حوزه حمل و نقل شهری است که رشد و محبوبیت بالایی دارد. از طرفی شرکت اوبر به سرمایه جدید، چندان نیازی ندارد. این شرکت تا کنون 10 میلیارد دلار درآمد داشته و 5 میلیارد دلار سرمایه نقدی دارد.

اما مسئولان این شرکت به دلایل مختلف تصمیم دارند پیشنهادات فروش سهام را بررسی کنند. با در نظر گرفتن آینده نا مشخص اوبر، برخی از سهام داران این شرکت اگر حالا سهام خود را بفروشند می‌توانند سود هنگفتی به جیب بزنند. اما برخی نیز معتقدند که فروش سهام اوبر می‌تواند به ارزش کلی این شرکت- که درحال حاضر 68.5 میلیارد دلار است- صدمه بزند.

در دو مورد از سه پیشنهاد موجود ، درخواست خرید سهام با تخفیف داده شده است. ائتلاف سرمایه گذاری Dragoneer ، می‌خواهد سهام سهام داران را با قیمتی کمتر از ارزش اصلی سهام اوبر خریداری کند و SoftBank نیز پیشنهاد مشابهی را مطرح کرده است. هر دو گروه قسمت کوچکی از سهام دسته اول اوبر را نیز خریداری می‌کنند تا ارزش شرکت افت نداشته باشد.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا