تکنولوژی

استعفای چهار مدیر ارشد امنیت سایبری آمریکا

چهار مدیر ارشد بخش امنیت سایبری ایالات متحده اخیرا از سمت فعلی خود استعفا دادند. این خبر باعث افزایش نگرانی‌ها از خروج افراد باتجربه و کارآمد از بخش امنیت و تکنولوژی و آسیب‌پذیر شدن هرچه بیشتر دولت فدرال در مقابله با حملات سایبری هکرها شده است.

دو نفر از این مدیران “شان کلی” مدیر ارشد امنیت اطلاعات سازمان حفاظت از محیط زیست و “ریچارد استارپولی” مدیر ارشد اطلاعات سازمان امنیت ملی هستند که تنها چند ماه از حظورشان در این سمت‌هایشان می‌گذرد. دو مدیر دیگر هم “راب فاستر” افسر ارشد اطلاعات نیروی دریایی و “دیوید دیوریس” مدیر امنیت اطلاعات و حریم خصوصی سازمان مدیریت پرسنل ایالات متحده هستند که در پست‌های این دو نفر هم کامپیوتر و امنیت سایبری نقش حیاتی دارد. دیوریس پس از اینکه سازمان مدیریت پرسنل مورد حمله سایبری هکرها قرار گرفت، این مسئولیت را قبول کرده بود و فاستر هم قبل از پذیرفتن سمت فعلی در سازمان بهداشت و خدمات عمومی و همچنین سازمان مهاجرت و گمرگ آمریکا فعالیت می‌کرد.

هنوز دلیل مشترک و قانع کننده برای استعفای همزمان این مدیران در طول هفته گذشته اعلام نشده است. البته گفته می‌شود کلی و فاستر به دلیل ادامه فعالیت در بخش خصوصی از سمت خود استعفا داده‌اند. این نوع استعفا در دولت ایالات متحده امری طبیعی است چرا که بسیاری از مدیران امنیت سایبری برای کسب اعتبار و حقوق بیشتر پس از مدتی به شرکت‌های خصوصی روی می‌آورند. طبق گزارش‌ها دیوریس هم دلیل استعفای خود را بازنشستگی و صرف زمان بیشتر در کنار خانواده اعلام کرده است. با این حال هنوز از دلیل اصلی استعفای استارپولی آن هم تنها پس از گذشت 3 ماه از پذیرفتن سمت جدیدش جزئیاتی اعلام نشده است.

اما یکی از مدیران امنیت فدرال که درخواست کرده نام او فاش نشود در مصاحبه با یکی از خبرنگاران وبسایت BuzzFeed News گفته که احتمالا به‌خدمت نگرفتن نیروی جدید توسط دولت ترامپ برای پست‌هایی که مدت‌ها است بدون سرپرست باقی مانده‌اند در استعفای این افراد تاثیر داشته است. طبق آمار منتشر شده تعداد مدیران ارشدی که ترامپ در دولت فدرال منصوب کرده بسیار کمتر از تعدادی است که رئیس‌جمهورهای قبلی آمریکا در این سمت‌ها استفاده ‌کرده‌اند. ترامپ برای 1100 پست مدیریتی حساسی که نیازمند حضور مدیران ارشد هستند، در حال حاضر تنها 274 مدیر را معرفی و منصوب کرده است.

نفوذهای سایبری به مراکز و سازمان‌های فدرال می‌تواند پیامدهای مخربی داشته باشد. سال 2015 که سازمان مدیریت پرسنل ایالات متحده (OPM) هک شد، گفته می‌شد که هکرها از کشور چین بوده‌اند. در این حمله هکرها موفق شدند به شماره‌های اطلاعات امنیتی بیش از 21.1 میلیون کارمند فدرال و همچنین یک مرکز داده که شامل اطلاعات و سوابق کامل تمامی کارمندان فدرال می‌شد دست پیدا کنند. گزارش جدید منتشر شده نشان می‌داد که سازمان مدیریت پرسنل آمریکا تحت مدیریت دیوریس موفق شده بود در همین مدت کوتاه از نظر امنیت سایبری به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کند.

“جیک ویلیام” تحلیلگر سابق سازمان دفاع آمریکا می‌گوید: متاسفانه دولت جدید نمی‌تواند خود را با پیشرفت‌های روزافزون امنیت فضای سایبری وفق دهد. هر روزه حملات سایبری به‌ شکل‌های پیشرفته‌تری انجام می‌گیرند و مدیران امنیت اطلاعات آمریکایی برای مقابله به‌موقع با این حملات به انعطاف‌پذیری و امکانات زیادی نیاز دارند که متاسفانه دولت در این زمینه پشتیبانی‌های لازم از این مدیران را انجام نمی‌دهد، در نتیجه نمی‌توان از استعفای این دسته از مدیران ایرادی گرفت و باید حق را به آنان داد چراکه اگر در این پست بمانند و سازمانشان مورد حمله هکرها قرار بگیرند، اعتبار آنها برای گرفتن پست و درجات بالاتر برای همیشه زیر سوال خواهد رفت. حال اینکه نفوذ به سیستم تقصیر آنها باشد یا نباشد تفاوتی ندارد. از این رو این دسته از مدیران ارشد حاضر به ریسک کردن موقعیت و اعتبارشان نیستند.”

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا