تکنولوژی

هوش مصنوعی محققان را غافلگیر کرد

محققان وابسته به فیس‌بوک یک برنامه هوش مصنوعی ابداعی خود را از کار انداختند، زیرا این برنامه زبان ارتباطی را اختراع کرد که برای انسان‌ها قابل درک نبود.

به گزارش فارس، برنامه یاد شده توانست از کدهایی خاص به جای کلمات برای تبادل نظر استفاده کند که کارآیی بسیار بالایی داشت.

پژوهشگران پس از اینکه متوجه شدند در برنامه مذکور دیگر از زبان انگلیسی برای رد و بدل کردن اطلاعات استفاده نمی شوند و کدهای رد وبدل شده برای انسان ها قابل درک نیست، کل برنامه هوش مصنوعی مذکور را از کار انداختند.

این واقعه که مربوط به اوایل ماه جولای است نشان می دهد هشدارهای برخی پژوهشگران و صاحب نظران برجسته دنیای فناوری در مورد خطرات پیشرفت افسارگسیخته فناوری هوش مصنوعی صحیح است. از جمله این افراد می توان به ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا اشاره کرد که تصریح کرده بود فناوری هوش مصنوعی می تواند حیات انسان ها در آینده و حتی تمدن بشری را تهدید کند.

ماسک خواستار تسریع در قانون گذاری برای استفاده از هوش مصنوعی شده بود و از رویکرد تهاجمی به جای رویکرد تدافعی در این زمینه دفاع کرده بود. در مقابل مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک رویکرد ماسک را خیلی غیر مسئولانه توصیف کرده بود.

برخی منابع خبری مدعی هستند این اولین بار نیست که برنامه های هوش مصنوعی از اهداف از قبل تعیین شده خود تخطی می کنند و دست به کارهایی می زنند که از کنترل انسان خارج می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا