تکنولوژی

عینکی که با چشمک کار می‌کند

امروزه تکنولوژی انجام بسیاری از فعالیت‌های بدون استفاده از دست را ممکن کرده است که از جمله آنها می‌توان به تایپ کردن و روشن/خاموش کردن چراغ‌ها اشاره کرد. برای افرادی که از نظر جسمی دارای محدودیت برای حرکت هستند، مطمئنا یک عینک هوشمند می‌تواند بخشی از نیازهای انها را برطرف کند.

مهندسین اخیرا عینکی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند چشمک انسان را تشخیص دهد و به کاربران امکان انجام بسیاری از فعالیت‌ها ازجمله تایپ کردن و روشن/خاموش کردن چراغ‌ها را می‌دهد. سنسورهای به‌کاررفته در این عینک قادرند چشمک‌های غیر ارادی را از چشمک‌های ارادی (دستوری) تشخیص دهند. مثلا کاربر در حین استفاده از کامپیتر می‌تواند با چشمک زدن ماوس را به‌سمت گزینه مورد نظر حرکت دهد و یا یک پیام متنی تایپ کند.

در گذشته رابط‌های کاربری کامپیوتر که با حرکات چشم کنترل می‌شوند نیز توسط مهندسین طراحی شده‌اند. برای مثال یکی تیم مهندسی اخیرا یک ویلچر با قابلیت کنترل از طریق حرکات چشم را طراحی کرده است. یک تیم دیگر نیز موفق شده نوعی کیبرد که از طریق حرکات چشم کنترل می‌شود را اختراع کند. اما سیستم‌هایی که در گذشته طراحی شده‌اند، بیشتر از طریق دیگر حرکات انسان از جمله حرکات صورت کنترل شده و دستورات را اجرا می‌کردند. علاوه بر این تجهیزات هوشمند، هر روز رابط‌های کاربری جدیدی نیز در این زمینه معرفی می‌شوند.

محققین امیدوارند که در آینده بتوانند از این تکنولوژی‌های در بسیاری از برنامه‌ها که امروزه با استفاده از سیستم تاچ اجرا می‌‌شوند، استفاده کنند.

منبع : آ‌ی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا