تکنولوژی

چرا ارزش سهام مایکروسافت در بالاترین میزان در 31 سال اخیر است؟

روز گذشته ارزش سهام مایکروسافت با 74.30 دلار، در بالاترین مقدار خود در 31 ساله اخیر قرار داشت. البته امروز با کمی کاهش در حدود 73 تا 74 دلار قرار داشت. اما دیروز پس از اینکه مایکروسافت نتایج درآمد خود در 3 ماهه چهارم سال مالی 2017 را اعلام کرد، ارزش سهام این شرکت در معاملات خارج از ساعات تبادل به 77 دلار هم رسید.

این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که این رقم برای کمپانی مایکروسافت که از سال 1986 تا به‌امروز به عنوان یک شرکت سهامی عام فعالیت کرده بالاترین رکورد در 31 سال اخیر محسوب می‌شود. ناگفته نماند سرمایه کلی مایکروسافت بیش از 570 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ضمنا این آمار برای افرادی که معتقدند مایکروسافت در دوره تحول نحوه فروش و استفاده از نرم‌افزارها ضعیف عمل کرده، از اهمیت زیادی برخوردار است.

حال باوجود این ضعف‌ها چرا ارزش سهام مایکروسافت در بالاترین حد خود در 31 سال اخیر قرار دارد؟

ابتدا اینکه در اولین دوره تحول تکنولوژی که کاربران از کامپیوترهای رومیزی به رایانه‌های قابل حمل (لپتاپ‌ها) کوچ کردند، مایکروسافت نیز به‌جای فروش سی‌دی‌، موفق شد نرم‌افزارها را به‌صورت سرویس اشتراکی به‌کاربران بفروشد و از این طریق امروز توانسته خود را به‌عنوان برترین کمپانی نرم‌افزاری در سراسر دنیا معرفی کند. حال دوره انقلاب کامپیوترها به‌پایان رسیده و عصر کامپیوترهای قابل حمل به مرحله بلوغ خود رسیده است و امسال مایکروسافت توانسته از 90 میلیارد دلار درآمد سالانه خود، بیش از 21 میلیارد دلار سود خالص کسب کند.

دلیل دوم اینکه مایکروسافت در حال پیشرفت در بخش سرویس کلود است. سرویس کلود این شرکت طبق انتظار کارشناسان، تا سال 2018 به‌درآمد سالانه‌ی 20 میلیارد دلاری خواهد رسید. این سرویس که Azure نام دارد، اصلی‌ترین رقیب سرویس کلود شرکت آمازون محسوب می‌شود. سرویس Azure در سه‌ماهه اخیر موفق شد رشد 97 درصدی نسبت به‌همین دوره در سال گذشته داشته باشد.

ضمنا مدیر مالی مایکروسافت در گزارش مالی اخیر اعلام کرد که درآمد سرویس آفیس 365 مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر و برای اولین بار، بیشتر از درآمد کسب شده از طریق اعطای مجوز مایکروسافت به دیگر شرکت‌ها بوده است. این یعنی برنامه‌هایی همچون Google Docs و دیگر برنامه‌های تحت وب نتوانسته‌اند مایکروسافت را در بخش آفیس شکست دهند. البته تحرکات این شرکت‌ها موجب شد که مایکروسافت هم در مدل کسب و کار خود تجدید نظر کند. ضمنا صنعت کامپیوترهای رومیزی (PC) هم آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد، کاملا از بین نرفت و هنوز هم از رونق و طرفداران قبل توجهی برخوردار است.

سوالی که همواره در دنیای تکنولوژی مطرح می‌شود این است که انقلاب تکنولوژی بعدی چه‌زمانی رخ می‌دهد و آیا مایکروسافت در انقلاب‌ بعدی هم دیرتر از رقبا وارد عمل خواهد شد؟ فعلا که مایکروسافت عملکرد رضایت‌بخشی داشته و مهم‌تر اینکه سرمایه‌گذاران هنوز هم علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در این کمپانی دارند.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا